پنجشنبه 15 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پاسخ ظريف به اوباما

تهران - ايرنا - محمد جواد ظريف سخنان روز گذشته باراک اوباما درباره ايران را « تحصيل حاصل» دانست و گفت خاطره حمايت امريکا از کودتا ، استفاده صدام از سلاح شيميايی و تحريم های غيرانسانی هنوز در خاطره مردم ايران زنده است.

رييس جمهوری امريکا روز گذشته گفت: توافقی که انجام شد رفتار ايران را تغيير نمی دهد و از ايران خواست از سلاح هسته ای چشم پوشی کند.

او در عين حال گزينه جنگ را هم رد نکرد و گفت ابتدا ديپلماسی را امتحان می کنيم بعد جنگ را.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در پاسخ به اين سخنان ، وزير امور خارجه خطاب به اوباما گفت:ده ها سال سياست غلط در برابر مردم ايران آزموده شده و هيچ دستاوردی برای ايالات متحده نداشته است . اکنون فرصتی استثنايی برای اصلاح گذشته و آزمودن راه جديدی است که تنها ظرف دو سال و عليرغم همه فراز و نشيب ها و حتی برخی کجروی ها دستاوردی بزرگ برای همه صلح طلبان به بار آورده است.

ظريف تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران هيچ گاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود. لذا اين ادعا که در توافق اخير وين راه های مختلف دستيابی ايران به سلاح هسته ای بسته شده، در واقع تحصيل حاصل است و صرفا به منظور راضی کردن منتقدين داخلی و صهيونيست ها بيان می شود.

وی افزود: تحولات چندين سال گذشته نشان داده است که آنچه موجب ناامنی و گسترش افراط و تروريسم در منطقه ما شده است، سياست ها و اقدامات نسنجيده دولت های ايالات متحده و برخی از متحدينشان در منطقه به ويژه رژيم صهيونيستی بوده که جز تخريب و جنگ و افراط برای مردم اين منطقه و جهان حاصلی نداشته است. مقامات کنونی آمريکايی بارها خود به اين واقعيات اذعان کرده اند ولی کماکان تلاش می کنند با فرافکنی از واقعيات تاريخی فرار کنند.

رييس تيم مذاکره کننده ايران گفت: صلح، امنيت و ثبات در محيط پيرامونی همواره مهمترين اولويت سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران بوده است که برشناخت صحيح از واقعيات اين منطقه بنا شده و به عکس فراز و نشيب ها، دوگانگی ها و تناقضات خطرناک سياست های برخی کشورهای مؤثر، از انسجام و استمرار برخوردار بوده و همواره بر صلح و دوستی با همه همسايگان، حمايت از خواست مردم و مقابله با تهديدات مشترک از جمله تجاوز خارجی، افراط، تروريسم و فرقه گرايی بنا شده است.

ظريف اضافه کرد: جمهوی اسلامی ايران حمايت از دوستان و متحدين منطقه ای خود در برابر اين تهديدات مشترک را ادامه خواهد داد و بارها اعلام آمادگی کرده است که با ساير همسايگان نيز بر پايه احترام متقابل در برابر اين چالش های مشترک و در جهت ثبات منطقه و جهان همکاری کند.

وزير امور خارجه اظهار داشت: ايران با خودباوری و عقلانيت در مذاکرات اخير هسته ای نشان داد که حتی بحران های ساختگی را نيز می توان از طريق تعامل و گفتگو و بر مبنای احترام متقابل حل و فصل نمود. لذا مبانی و پايه های لرزان پروژه خطرناک و بی اعتبار ايران هراسی فرو ريخته و تلاش برای دميدن روح تازه به آن در جهان و منطقه خريداری نخواهد يافت و تنها می تواند سودهای هنگفت برای فروشندگان تسليحات مرگبار به بار آورد و منابع محدود منطقه و جهان را بجای مبارزه با فقر و جهل و بی عدالتی، برای خريدهای بی رويه تسليحات نمايشی هدر دهد.

وی تاکيد کرد: حفظ گفتمان گذشته و تلاش برای راضی نگاه داشتن و خوشامد جنگ طلبان جز بارکردن هزينه بر مردم آمريکا، منطقه و جهان حاصلی نخواهد داشت.

ظريف گفت: برای چندمين بار به مقامات ايالات متحده متذکر می شويم که جهان متمدن قريب به يک قرن است که گزينه استفاده از زور و تهديد به آن به عنوان ابزار سياست خارجی را کنار گذاشته و آن را نه تنها غير انسانی و غيرقانونی بلکه ناکارآمد می داند. تهديد به توسل به زور نقض مسلم قواعد آمره حقوق بين الملل است و مسئوليت بين المللی به دنبال دارد، و به علاوه فايده ای جز هدر رفتن منابع و حيثيت ايالات متحده به دنبال نداشته و نخواهد داشت. رييس دستگاه ديپلماسی ايران اظهار داشت: مردم آمريکا و جهان حق دارند سوال کنند که جنگ های ايالات متحده در ۵۰ سال گذشته چه منفعتی جز تحميل هزينه های فراوان مالی و جانی و حيثيتی برای مردم آمريکا و ناامنی و بی ثباتی برای مردم جهان به دنبال داشته است. وقت آن است که اين عادت خطرناک و مضر ديرين که مربوط به قرون ماضی است کنار گذاشته شود.

وزير امور خارجه تاکيد کرد: خاطره حمايت ايالات متحده از کودتا، جنگ تحميلی، استفاده صدام از سلاح شيميايی، توهين های مقامات آمريکايی به ملت ايران، اتهامات بی اساس و تحريم های کور و غيرانسانی عليه اين مردم و تداوم گفتمان بی خاصيت تهديد در حافظه تاريخی مردم ايران زنده است و گرنه اين مردم با ملت آمريکا مشکلی ندارند.

وی گفت: خوبست مقامات آمريکايی بجای تکرار برخی عبارات کليشه ای به اين واقعيت بينديشند که انزجار از سياست های غلط دولت های ايالات متحده منحصر به مردم ايران نيست و ايالات متحده نيازمند اصلاح سياست هايی همچون حمايت از جنايات رژيم صهيونيستی عليه مردم فلسطين است که تنها آخرين نمونه اين وحشی گری ها، سوزاندن يک کودک خردسال فلسطينی بود.

ظريف افزود: اعلام انزجار مردم ايران و جهان اسلام از اين سياست ها طبيعی است و منحصر به مردم اين منطقه نيز نيست و نبايد دستاويزی برای اتهامات بی اساسی همچون يهودی ستيزی و يا ضديت با مردم آمريکا قرار گيرد. اگر دولت آمريکا خواهان تغيير ديدگاه و شعارهای مردم ايران و جهان است، بهتر است به تغيير سياست ها و رويکردهای خود فکر کند.

وزير امور خارجه اضافه کرد: دولت های قبلی آمريکا فرصت های مهمی را با باورهای غلط و آرزوهای خيالی به هدر داده اند و خوبست از اين فرصت تاريخی برای به دست آوردن اعتماد ارزشمند مردم ايران که به دليل دهه ها سياست غلط و خصمانه ايالات متحده کاملا تخريب شده است استفاده نمايند.

وی خاطرنشان کرد: مردم ايران با حضور حماسی خود در انتخابات اخير نشان دادند که تلاش برای ايجاد دو دستگی ميان مردم و شکاف افکنی ميان مردم و حاکميت شکست خورده است. مردم ايران يک پارچه، هوشيار، مقاوم و بزرگ منش اند و در برابر تهديد، تحميل و تحريم دلاورانه می ايستند و در برابر احترام و تکريم بزرگوارانه پاسخ می دهند. ده ها سال سياست غلط در برابر مردم ايران آزموده شده و هيچ دستاوردی برای ايالات متحده نداشته است و اکنون فرصتی استثنايی برای اصلاح گذشته و آزمودن راه جديدی است که تنها ظرف دو سال و عليرغم همه فراز و نشيب ها و حتی برخی کجروی ها دستاوردی بزرگ برای همه صلح طلبان به بار آورده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016