جمعه 16 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تلاش محققان هوش مصنوعی برای رمزگشایی از داعش

گروهی از محققان در آمریکا برای فهم استراتژی نظامی گروه موسوم به "دولت اسلامی" (داعش) از هوش مصنوعی استفاده کرده اند.

به گزارش بی‌بی‌سی٬ پژوهشگران در این تحقیق، تاثیر حملات هوایی ائتلاف و رابطه آن با تاکتیک‌های نظامی نیروهای داعش را ارزیابی کردند.

در الگوریتمی که برای انجام این پژوهش به کار رفت حدود ۲۲۰۰ واقعه مرتبط با فعالیت‌های داعش که در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ به ثبت رسیده اند بررسی شدند.
این تحقیق که از سوی پژوهشگرانی در دانشگاه آریزونا انجام شده قرار است هفته آینده به یک کنفرانس بزرگ تحلیل داده‌ها در سیدنی ارایه شود.

تغییر استراتژی

دکتر پائولو شاکاریان، یکی از شش پژوهشگر حاضر در این پروژه، به بی‌بی‌سی گفته است: "وقتی داعش هدف حملات هوایی زیادی قرار می‌گیرد توجه خود را از عملیات گسترده مبتنی بر پیاده نظام به استفاده از بمب‌های کنار جاده ای تغییر می‌دهد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس این تحقیقات، در آستانه عملیات گسترده پیاده نظام داعش، میزان استفاده آنها از خودروهای بمب گذاری شده افزایش می‌یابد و یک نمونه از این اتفاق در عراق روی داده است.

دکتر شاکاریان، استاد کامپیوتر در دانشگاه آریزونا که خود در سال ۲۰۰۶ به عنوان نیروی نظامی ارتش آمریکا در عراق بوده، می‌گوید: "فکر می‌کنیم که هدف داعش از این نوع حملات با خودروهای بمب گذاری شده در آستانه حملات گسترده پیاده نظام این است که می‌خواهند راه تجدید قوای ارتش عراق را از بغداد ببندند."

یکی از یافته‌های این پژوهش که ابتدا باعث حیرت محققان شد، افزایش شدید بازداشت افراد در مناطق تحت تسلط داعش پس از حملات هوایی ارتش سوریه بود.
به گفته دکتر شاکاریان، محققان حالا معتقدند که این بازداشت‌ها شاید اقدامی تلافی‌جویانه برای پیدا کردن جاسوسان حکومت سوریه باشد که احتمالا در بمباران مواضع داعش نقش دارند.

آقای شاکاریان می‌گوید تاکتیک‌های نظامی داعش با آنچه گروه‌های شبه‌نظامی ۹ سال قبل در عراق انجام می‌دادند تفاوت‌هایی فاحش دارند.

به گفته این استاد دانشگاه آریزونا، داعش پیچیده‌تر و پویاتر از گروه‌های دیگر است و به همین سبب ماهیت استراتژی‌های آنها همیشه بدون استفاده از تحلیل‌های آماری کامپیوتری قابل فهم نیست.

الیزابت کینتانا مدیر علوم نظامی در "موسسه خدمات متحد سلطنتی" می‌گوید نیروهایی که با داعش مبارزه می‌کنند احتمالا از چنین تحقیقاتی استقبال خواهند کرد: "ارتش به اطلاعات بسیاری دسترسی دارد. اما آنها ضمنا به راهی برای قابل هضم کردن این معلومات نیاز دارند و تحلیل داده‌هایی از این دست قطعا یکی از این راه‌هاست."

نوئل شارکی، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه شفیلد، با اشاره به تحقیق صورت گرفته گفته است این نوع مواجهه ممکن است به پیش‌بینی حملات محتمل در آینده بیانجامد: "این پژوهش نشان می‌دهد که نیروهای داعش به جای اقدامات خودسرانه و شانسی، یا به کارگیری الگویی تازه در هر عملیات، از یک استراتژی عملیاتی قابل پیش‌بینی پیروی می‌کنند."

به گفته آقای شارکی، "مسلما مشکل اتکا به این تحقیق این است که اگر آنها متوجه شوند رفتارشان قابل پیش‌بینی شده، به شکل ناگهانی روش خود را تغییر می‌دهند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016