دوشنبه 19 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ردپای "سلطان شکر" در پرونده بنياد شهيد، زدوبندها برای جلوگیری از قرائت گزارش در مجلس

شرق: دست‌هايی در پشت‌پرده در حال فعاليت است تا گزارش بنياد شهيد در صحن علنی مجلس قرائت نشود. اين را امير خجسته صريح‌تر از هميشه مطرح کرده و به صراحت خبر داده که احتمال دارد اصلا گزارش بنياد شهيد در صحن علنی مجلس قرائت نشود. او در همين زمينه به «شرق» گفته: «برخی زدوبندها چندی است که آغاز شده و افرادی در تلاش‌ هستند تا جلوی قرائت گزارش در صحن علنی گرفته شود. حالا قضاوت با افکارعمومی است اما ما تا آخرين لحظه برای خوانده‌شدن تخلف‌های گسترده در بنياد شهيد در صحن علنی مجلس تلاش خواهيم کرد، دانستن تخلف‌های گسترده حق مردم است».خجسته درهمين‌حال به فارس خبر داد که «سيستم‌های حراستی و نظارتی اصلا درباره نظارت بر عملکرد بنياد شهيد کار نکرده‌اند و ردپای سلطان شکر در اين پرونده ديده می‌شود، هرچند شبکه‌های اقتصادی به‌طور مخوف حرکت می‌کنند و به هم وصل هستند. ما گله‌منديم و در گزارش هم آورده‌ايم، يا بی‌حال بودند يا اتفاق ديگری افتاده، آنان بايد کاملا مراقبت می‌کردند، اين مراقبت و نظارت متأسفانه نبوده است».او افزوده: «بدانيد دست‌هايی پشت‌پرده وجود دارد که بنده در جای خود اين دست‌های مخوف را بازگو خواهم کرد و به مردم خواهم گفت در اين مدت چه گذشته است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماجرای سلطان شکر
سال ٨٧ بود که الياس نادران درباره عدم بازگشت از مرخصی يک محکوم که «سلطان شکر» ناميده می‌شد تذکر داد و گفت که «سلطان شکر از تاريخ ٢٥ اسفند سال گذشته به مرخصی رفته و تاکنون مراجعت نکرده است».
اتهام اصلی «سلطان شکر» اين بوده که با تصاحب و خريدوفروش اراضی دولتی ‌ميلياردها تومان اراضی را فروخته يا خريداری کرده بود. روش او اين‌گونه بود که ابتدا اراضی و املاکی را که صاحبان آنها بعد يا قبل از انقلاب يا در زمان جنگ، رها کرده و به خارج رفته بودند، شناسايی می‌کرد و سپس با وکالت‌نامه‌های جعلی منسوب به وارث صاحبان اراضی و با تبانی، آنها را به‌طور غيرقانونی خريد و فروش می‌کرد؛ اما دليل اينکه او به‌عنوان سلطان شکر معروف شد، اين بود که او نسبت به خريد کارخانه‌های شکر، مسائل مربوط به‌کارخانه قند دزفول، واردات شکر خام، پرداخت گمرکی و نحوه ترخيص واردات مواد اوليه و ديگر امور اقدام کرده بود.

لابی برای خوانده‌نشدن
رئيس کميته تفحص از بنياد شهيد تا اينجای کار سه جلسه با علی لاريجانی، رئيس مجلس برگزار کرده تا در جريان عدم قرائت گزارش در صحن باشد. بااين‌حال روند سنگ‌اندازی‌ها به سمت‌وسويی می‌رود که گويی بنا نيست گزارش بنياد شهيد در صحن علنی بهارستان خوانده شود.
به گفته خجسته، «در دو سال گذشته با فرازونشيب‌های بسيار زيادی روبه‌رو بوديم که بسيار سنگين بودند، الان هم با وجود ارائه گزارش اين تحقيق‌وتفحص به کميسيون اجتماعی و گذشت پنج ماه، تاکنون اين گزارش در کميسيون مذکور قرائت نشده است».
پيش از اين، غلامعلی جعفرزاده ايمن‌آبادی خبر داده بود که سطح تخلف‌ها در بنياد شهيد بسيار وسيع‌تر از تخلف در تأمين اجتماعی – دوره سعيد مرتضوی- است.

عده‌ای می‌گويند قرائت گزارش به‌نفع کشور نيست
خجسته در بخش ديگری از گفت‌وگويش به فارس گفته «عده‌ای می‌گويند قرائت اين گزارش به مصلحت کشور نيست، بايد گفت آيا در جايی که اختلاس کرده‌اند، مصلحت بوده؛ آن وقت قرائت اين گزارش برای معرفی فرد متخلف به دادگاه و محاکمه وی به مصلحت نيست؟ اين چه مصلحتی است که شما داريد». او درعين‌حال از اخراج برخی تفحص‌کنندگان به دليل تطميع خبر داده «شبکه‌های اقتصادی از طرق مختلف وارد می‌شوند و افراد را تطميع می‌کنند تا بتوانند در جايی کار را متوقف کنند و ما در جريان اين تحقيق‌وتفحص موضوعاتی را مشاهده کرديم و عذر برخی از دوستان را خواستيم. ان‌شاءالله در گزارشم افرادی را که به خوبی انجام وظيفه کردند يا کسانی که قصوری در مبارزه با مفسدان اقتصادی داشتند ، بيان خواهم کردم».

٣٠ ‌هزار صفحه گزارش در انتظار رسيدگی
گزارش تفحص از بنياد شهيد٤٠ صفحه است و بايد به ١٤ صفحه کاهش پيدا کند. در جريان تحقيق و تفحص از بنياد شهيد و امور ايثارگران ٣٠‌ هزار برگ سند به دست آمده و ١٠٧ ‌هزار نفر ساعت وقت برای اين موضوع گذاشته شده است. گزارش اوليه به‌دست‌آمده در اين تفحص،٥٠٠ صفحه بود. ارديبهشت ٩٢ مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی وقت کميسيون اصل ٩٠ مجلس خبر داد که تحقيق‌وتفحص از «بنيادشهيد و امور ايثارگران» با امضای ٩٠ نماينده کليد خورده و بنا شد تا پاييز همان سال گزارش، نهايی شود و به صحن علنی بيايد. فساد‌هزارو ٧٠٠‌ ميليارد ريالی در «بنياد شهيد» و انتقال آن به خارج از کشور از ديگر حفره‌های مالی شناسايی‌شده در اين گزارش است. سال ٩١ بود که خبر کشف اختلاس ١٥‌ ميليارد تومانی در «بنيادشهيد» فاش شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016