جمعه 23 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خبرنگار نشریه آمریکایی طرفدار اسرائیل در تهران

صدای آمریکا - نخستین خبرنگار یک نشریه آمریکایی طرفدار اسرائیل که از زمان انقلاب ۱۳۵۷ در ایران اجازه یافت به تهران سفر کند، در گزارشی می گوید شواهد زیادی که نشان دهد ایران می خواهد اسرائیل را نابود کند، پیدا نکرد.

لری کوهلر اسس، دستیار سردبیر خبر روزنامه «فوروارد» که در نیویورک چاپ می شود و به امور یهودیان آمریکا می پردازد، گزارش خود را روز چهارشنبه زیر عنوان «نگاه انحصاری یک روزنامه نگار یهودی در داخل ایران » منتشر کرد.

ایرانیان درباره اسرائیل چه فکر می‌ کنند؟ (ویدیو):

وی در این گزارش می گوید «من نخستین روزنامه نگار از یک نشریه یهودی طرفدار اسرائیل (هرچند نه همیشه طرفدار دولت اسرائیل) بودم که ویزای خبرنگاری از زمان انقلاب ۱۹۷۹ برای او صادر شد. نمی توانم بگویم که آیا این کار بازتابی از گشودگی بیشتر دولت بود یا خیر. ویزای من پس از آن صادر شد که نماینده سابق جامعه یهودیان ایران در پارلمان کشور نامه ای از طرف من نوشت.»

FB60FBB1.jpg

خبرنگار نشریه فوروارد در باره پیشینه خود از ایران گفت «من در اواخر دهه ۱۹۷۰، پیش از انقلاب، تقریبا دو سال در ایران زندکی کردم. در آنجا، زمانی کوتاه پس از اتمام کالج، به تدریس زبان انگلیس در شیراز و اصفهان، از زیباترین شهرهای کشور، پرداختم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود «جامعه یهودی ایران، که اعضای آن امروز آزاد هستند در کشور بمانند یا به خارج مهاجرت کنند، در حال حاضر ۹ تا ۲۰ هزار نفر - بسته به این که با چه کسی صحبت کنید - را شامل می شود. این رقم پیش از انقلاب ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر بود.»

لری کوهلر اسس در این گزارش نوشت «یهودیان، که احساس کردند می توانند آشکارا در باره موارد تبعیض شکایت کنند، شهروندان طبقه دوم هستند که به خوبی از آنها حفاظت می شود - یک جامعه موفق طبقه متوسط که اعضایش در راه رفتن در خیابان های تهران با بر سر گذاشتن یارمولک – عرقچین ویژه یهودیان - درنگ نمی کنند.»

وی می گوید «من یک کشش و تلاش پویا بین یک دولت مذهبی و مردم اغلب بی میل و مقاوم آن دیدم که از شکل کلیشه ای یک حکومت اسلامی متعصب فراتر می رود.»

بنا بر گزارش خبرنگار روزنامه فوروارد از ایران «در جریان گفت و گو با چند آیت الله ارشد و مقامات مهم سیاسی و دولتی، روشن شد که نارضایی از خط رسمی علیه اسرائیل زیاد است.

وی می گوید «ایرانیان عادی که با آنها صحبت کردم، هیچ علاقه ای به حمله به اسرائیل ندارند؛ آنها بیشتر نگران احساس انزوا و چالش های اقتصادی خودشان هستند.»

«در ایران امروز، آزادی مطبوعات یک رویا است؛ اما آزادی زبان بیشتر شده است. من بارها از علاقه ایرانیان به انتقاد تند از دولتشان شگفت زده شدم، گاهی حتی خوشحال بودند که از انتقادگویی آنها فیلمبرداری شود.»

«تلویزیون، منبع اصلی خبر برای اکثر ایرانیان، تحت کنترل دفتری که فقط به رهبری پاسخ می دهند قرار دارد. و در حالی که بشقاب های ماهواره در محله های مرفه تر تهران فراوان است، دولت برای بستن آنها از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند. همچنین هر از گاهی به جمع آوری دیش های غیرقانونی می پردازد، جریمه وضع می کند و آنها را می برد.»

لری کوهلر اسس در ادامه گزارش خود از ایران می نویسد، «اینترنت، منبع دیگر برای کسب اطلاعات، به شدت سانسور می شود ( وبسایت ما forward .com یکی از سایت هایی است که مسدود است). در حالی که جوانان از فناوری هوشمند برای دور زدن فیلترینگ استفاده می کنند، اما این تلاش ها وقت گیر است و فقط کسانی که بیشترین انگیزه را دارند به آن متوسل می شوند. این موضوع به یک پارادوکس منجر می شود. بر عکس آمریکایی ها، که اغلب بی اطلاع هستند، ایرانیان علاقه زیادی به اخبار دارند، اما اغلب اطلاعات درستی، بویژه در مورد جهان خارج، ندارند. با این حال، کنجکاو هستند.»

روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارشی در باره داستان لری کوهلر اسس با عنوان «گزارشی از ایران، روزنامه یهودی توطئه ای برای نابودی اسرائیل نمی بیند» منتتشر کرده است.

خود روزنامه فوروارد نیز سرمقاله ای با عنوان « چرا ما خبرنگاری به ایران فرستادیم» منتشر کرده و توضیح می دهد چگونه برای خبرنگار این روزنامه با کمک سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک ویزا صادر شد؛ و همینطور چگونه آنها مشکل نبود کارت های اعتباری بانکی در ایران را حل کردند.

در این سرمقاله نوشته شده است که «چگونه لری می تواند در کشوری که قوانین آن نظریه آزادی مظبوعات را قبول ندارد، به طور مستقل گزارش دهد؟ چگونه ما می توانیم خوانندگان خود را در مورد بی طرفانه بودن کارش مطمئن کنیم؟ ... چشمگیرترین چهره ایران معاصر توانایی و تمایل مردم عادی به انتقاد از دولتشان است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016