شنبه 31 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

زخمی شدن سه نفر در حمله به قطار مسافربری آمستردام-پاریس

0,,18665326_303,00.jpg
دویچه وله: یک مرد مسلح که گفته می‌شود چهره‌ای آشنا برای پلیس فرانسه است روز جمعه در قطار آمستردام- پاریس به روی مسافران آتش گشود. این حمله توسط دو سرباز آمریکایی که از مسافران بودند خنثی شد. او در ایستگاه آراس فرانسه دستگیر شد.

یک مرد مسلح روز جمعه (۲۱ اوت/ ۳۰ مرداد) با تیراندازی در قطار آمستردام- پاریس دست‌کم سه نفر را زخمی شدن کرد. در پی این تیراندازی قطار مجبور به توقف اضطراری شد. به گزارش گاردین٬ عملیات این فرد با دخالت دو سرباز آمریکایی که از مسافران قطار بودند٬ خنثی شد.

پلیس ضد تروریسم فرانسه بازجویی‌ از این فرد را که پس از توقف اضطراری قطار در شهر آراس فرانسه٬ در نزدیکی مرز فرانسه و بلژیک٬ دستگیر شد آغاز کرده است.

این تیراندازی پیش از ساعت ۶ عصر در آخرین واگن قطاری که ۵۵۴ مسافر را به مقصد می‌رساند اتفاق افتاد. مرد مسلح در چمدان همراهش چندین نوع سلاح گرم و سرد از جمله چاقو٬ تیغ٬ کلاشینکوف و کلت اتوماتیک داشته است.

به نظر می‌رسد او در بلژیک سوار قطار شده بوده است و تیراندازی هنگامی صورت گرفته که قطار هنوز در داخل مرزهای بلژیک بوده است.

هنوز انگیزه این فرد مشخص نیست. با این‌همه بر اساس اطلاعات به دست آمده مرد مهاجم چهره‌ای شناخته شده برای سرویس امنیتی فرانسه بوده است و مراکشی یا مراکشی تبار و ۲۶ ساله است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دو سرباز آمریکایی که با لباس شخصی در حال سفر بوده‌اند با شنیدن صدای بارگذاری تفنگ از داخل توالت قطار با این مرد درگیر شده‌اند. به نظر می‌‌رسد تیراندازی هنگامی رخ داده که وی از دستشویی خارج و دو آمریکایی او را متوقف کرده‌اند.

یکی از زخمی‌ها این تیراندازی ژان هیو آنگلاد٬ هنرپیشه و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی٬ بوده است. او ظاهرا در تلاش برای فعال کردن آژیر خطر قطار زخمی شده است. فرد مهاجم در ایستگاه "آراس" دستگیر شده است.

چارلز میشل٬ نخست‌وزیر بلژیک٬ در توییتر خود با "تروریستی" خواندن حمله روز جمعه٬ آن را محکوم کرد.

شوک مسافران از حمله روز جمعه

مسافران دیگر واگن‌های قطار تالیس آمستردام- پاریس در گفت‌گو با تلویزیون فرانسه٬ اعلام کردند که قطار پیش از رسیدن به ایستگاه آراس٬ جایی که فرد مهاجم در آن توسط پلیس دستگیر شد٬ چندین بار ترمز کرده است.

مسافران در آراس در حالی که برخی به شدت در شوک به سر می‌بردند به یک دبیرستان منتقل شدند. یک مسافر در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه٬ گفت وقتی قطار به ایستگاه آراس رسید٬ حدود ۳۰ پلیس مسلح در ایستگاه مستقر بوده‌اند. او از هراس شدید مردم در این وضعیت خبر داد.

مدیریت قطار تالیس در پی حادثه روز گذشته اعلام کرد که مسافران در امنیت به سر می‌برند و وضعیت تحت کنترل درآمده است. قطار تالیس به صورت مشترک توسط کمپانی‌های ملی قطار بلژیک٬ فرانسه و آلمان اداره می‌شود.

فرانسه پس از حملات خون‌بار ماه ژانویه به دفتر نشریه شارلی ابدو و یک سوپرمارکت یهودیان که به کشته شدن ۱۷ نفر انجامید به شدت نگران حملات تروریستی است.

نشریه‌ی فرانسوی طنز "شارلی ابدو" در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ کاریکاتورهایی از پیامیر اسلام و نیز کتابی از زندگی پیامبر را در تیراژ ۸۰ هزار نسخه منتشر کرده بود. این اقدام موجی از خشم و اعتراض مسلمانان در کشورهای اسلامی را به دنبال داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016