جمعه 6 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

مظنون اصلی بمب‌گذاری ۱۹۹۶ در عربستان از تهران به بیروت آمده بود

Sans titre-2_2_0.jpg
رادیو فرانسه: احمد ابراهیم المغسیل، که از او بعنوان طراح اصلی انفجار در پایگاه الخُبر در عربستان یاد می شود، بگفتۀ یک مقام امنیتی لبنانی، در روز ٨ اوت سال جاری، هنگامی که با یک پاسپورت ساختگی از تهران وارد فرود گاه بیروت می شد، توسط ماموران امنیت داخلی لبنان دستگیر و فردای همان روز به عربستان سعودی تحویل داده شده است.

ادارۀ اطلاعات عربستان سعودی، بنوشتۀ روزنامۀ لبنانی الاخبار، با دریافت آگاههای دقیقی از آمریکا دراین باره، از مقامات لبنان خواسته بود در جهت دستگیری و استرداد وی اقدام کنند.

احمد ابراهیم المغسیل به طراحی انفجاری که در روز ٢٥ ژوئن ١٩٩٦(۴ تیر ۱۳۷۵ خورشیدی) در برابر یکی از ساختمان های پایگاه الخُبر در عربستان روی داد متهم است. در این انفجار ١٩ سرباز آمریکائی کشته و ٣٧٢ تن زخمی شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنوشته روزنامۀ الشرق الاوسط،، احمد ابراهیم المغسیل به مدت طولانی در ایران مخفیانه زندگی می‌کرد و به تازگی در لبنان تحت عمل جراحی قرار گرفته و از این طریق رد پای او بدست آمده بود.

احمد ابراهیم المغسیل فرماندۀ گردان "حزب‌الله حجاز" بوده، که به ایران نزدیک است. درحالیکه مقامات آمریکائی جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن دراین انفجار متهم کرده اند، ایران همواره ارتباط خود را با این حمله تکذیب کرده است. یک دادگاه فدرال در آمریکا در سال ٢٠٠٦ ، جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت ٢٥٤ میلیون دلار غرامت به خانواده های ١٧ تن از قربانیان این بمب گذاری محکوم کرد.

دادستان دادگاه فدرال آمریکا در کیفر خواست خود نوشته است که کامیون مملو از مواد منفجره در یکی از پایگاه های حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران در درۀ بقاع تجهیز شده بود و حمله با تائید آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

مقام‌های سعودی تا کنون ایران را به طور مستقیم به دست داشتن در این حمله متهم نکرده‌، و همچنین این را که حمله خُبر کار القاعده بوده باشد، رد نکرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016