شنبه 7 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مأموران امنیتی مانع از برگزاری مراسم خاوران شدند

رادیو زمانه ـ نیروهای سازمان اطلاعات و پلیس امنیتی ایران، روز جمعه ۶ شهریور / ۲۸ اوت مانع از حضور خانواده‌ها و نزدیکان اعدامیان سیاسی تابستان ۶۷ و دهه ۶۰ در گورستان خاوران شدند.

به‌گزارش «زمانه»، خانواده‌ها ساعاتی را در بیرون از محوطه گورستان خاوران جمع شده و منتظر بودند تا برای مراسم هر ساله خود وارد خاوران شوند اما مأموران امنیتی مانع از این کار شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانواده‌ها و نزدیکان اعدامیان، به‌طور سنتی در اولین جمعه شهریور و آخرین جمعه اسفندماه هر سال برای یادبود این زندانیان سیاسی در گورستان خاوران گردهم می‌آیند.

بنا به گزارش‌های دریافتی از ایران، برخورد مأموران امنیتی با خانواده زندانیانی سیاسی اعدام‌شده شدید بود و با عقب‌راندن حاضران و تهدید آن‌ها، شماری از مادران حالشان به‌هم خورده است.

همچنین گفته می‌شود مأموران امنیتی چند نفر از شرکت‌کنندگان را بازداشت کرده‌اند.

آن‌ها به خانواده‌ها گفته‌اند اجازه ندارند تا پایان شهریور به خاوران وارد شوند.

گورستان خاوران در جنوب شرق تهران و در کنار قبرستان بهائیان و ارامنه ایران قرار دارد. حکومت جمهوری اسلامی ایران پس از اعدام‌ چند هزار تن از مخالفان سیاسی خود در سال ۶۷، اجساد تعدادی از این زندانیان را در کانال‌های جمعی و در عمق کمی از خاک در این مکان دفن کرد.

این زندانیان سیاسی بر اساس فتوایی از آیت‌الله خمینی رهبر وقت ایران، در حالی‌که پیش از آن محاکمه شده و بسیاری از آن‌ها حکم زندان گرفته بودند، در دادگاه‌هایی چند دقیقه‌ای بار دیگر محاکمه و اعدام شدند.

پس از روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گمان می‌رفت بر خلاف دوران محمود احمدی‌نژاد امکان حضور خانواده‌ها و نزدیکان قربانیان کشتار سال ۶۷ در این مراسم فراهم شود. در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد برخورد با نزدیکان و خانواده‌های این زندانیان شدت گرفته بود.

طی بیش از دو دهه گذشته خانواده‌ها و نزدیکان این اعدامیان بارها به سبب پیگیری حقیقت این اعدام‌ها و برگزاری مراسم یادبود برای قربانیان سال ۶۷ و همچنین دهه ۶۰ با بازداشت و احکام زندان مواجه شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016