یکشنبه 8 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هشدار دوباره نتانیاهو درباره "خطر ایران پس از توافق هسته‌ای"

بنیامین نتانیاهو بار دیگر به توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران اعتراض کرد. نتانیاهو در جریان گفت‌وگو با ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا، در باره "خطر ایران پس از توافق هسته‌ای" هشدار داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل عصر شنبه (۷ شهریور/ ۲۹ اوت) در فلورانس ایتالیا هشدار داد که برنامه پیش‌بینی شده برای رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی در ازای محدود شدن برنامه‌های اتمی این کشور "خطرات بسیاری" را به وجود خواهد آورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر اسرائیل در دیدار با ماتئو رنتسی، همتای ایتالیایی خود، گفت ایران در پی "رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، صاحب صدها میلیارد دلار خواهد شد و از این راه خواهد توانست تروریسم و خشونت‌طلبی خود را در خاورمیانه، شمال آفریقا و دیگر مناطق جهان ادامه دهد."

نتانیاهو در ادامه ایران را با جریان تروریستی "دولت اسلامی" مقایسه کرد و گفت ایران از "دولت اسلامی" خطرناک‌تر است. او گفت: «"دولت اسلامی ایران" با کوشش برای به‌دست آوردن قدرت اتمی بسیار خطرناک‌تر از "دولت اسلامی" است.»

او تاکید کرد که اسرائیل مخالف استفاده صلح‌آمیز ایران از فناوری هسته‌ای نیست، اما توافق هسته‌ای این کشور را قادر می‌کند "زیربنای اتمی فوق‌العاده‌ای را حفظ کرده و آن را توسعه دهد؛ زیربنایی که به هیج وجه به کار فعالیت‌های صلح آمیز اتمی نمی‌آید، اما برای ساخت بمب اتمی ضروری است."

پس از ۱۲ سال مناقشه بر سر فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران و در پی ۲۳ ماه مذاکره، سرانجام ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئيه ۲۰۱۵) به یک توافق جامع دست یافتند.

دستاورد این توافق برای ایران برداشته شدن تحریم‌هایی است که اقتصاد این کشور را فلج کرده است. ایران در برابر رفع تحریم‌ها پذیرفته است که فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

بنیامین نتانیاهو در نخستین واکنش خود، توافق هسته‌ای با ایران را " خطایی تاریخی" خوانده و گفته بود اسرائیل این توافق را به رسمیت نمی‌شناسد. او گفته بود این توافق امنیت اسرائیل را به طور قابل توجهی تضعیف می‌کند، به تقویت ایران می‌انجامد و با مواضع باراک اوباما پیرامون ممانعت از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای در تضاد است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه (۵ اوت/ ۱۴ مرداد) در یک سخنرانی در "دانشگاه آمریکن واشنگتن" خواستار موافقت کنگره با توافق هسته‌ای با ایران شد. به گفته او گزینه دیگر در برابر توافق موجود، عملیات نظامی پرخطر علیه ایران است.

اوباما به کنگره آمریکا هشدار داد که در رأی‌گیری در باره توافق در سپتامبر آینده از دادن رأی منفی خودداری کند. به گفته او گزینه دیگر در برابر توافق موجود، عملیات نظامی ریسک‌آمیز علیه ایران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016