چهارشنبه 11 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

منازعه یهودیان آمریکایی بر سر توافق هسته‌ای با ایران


داو هایکیند در کنار اتوبوسی با تصویر علی خامنه ای

ویژه خبرنامه گویا - ف.م.سخن

سایت روزنامه فرانسوی‌ زبانِ «لُ تان Le Temps» چاپ سوییس٬ روز سه شنبه طی گزارشی٬ از منازعه یهودیان امریکایی بر سر توافق هسته ای با ایران خبر داد. قسمتی از این گزارش که توسط «استفان بوسار» نوشته شده به شرح زیر است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمعیت یهودیان امریکا٬ در اثر مبارزه ای درونی دچار تشتت و افتراق شده است. اختلاف نظر شدید٬ این یهودیان را به دو گروه تقسیم کرده است: طرفداران توافق اتمی با ایران و مخالفان آن. موضوع منازعه ی آن ها٬ نه به صورت مستقیم بر سر اسراییل٬ بلکه بر سر توافق هسته ای با ایران است که روز ۱۴ ژوئیه در وین توسط کشورهای امریکا٬ چین٬ روسیه٬ انگلستان٬ فرانسه و آلمان صورت قطعی پیدا کرد. این منازعه بر سر موضع کنگره ی امریکاست که باید در باره ی مساله ی ایران تا ۱۷ سپتامبر تصمیم گیری کند. این مساله پای لابی ها٬ حامیان مالی ثروتمند٬ و طبیعتا نمایندگان کنگره٬ خاصه نمایندگان حزب دمکرات را به میان می کشد. تقریبا همه ی نمایندگان جمهوری خواه کنگره٬ وعده داده اند که با توافق وین مخالفت خواهند کرد. آن ها این کار را از طریق تبلیغات رسانه ای در تلویزیون و در صفحات کامل روزنامه های بزرگ انجام می دهند.

این منازعات تند و تیز٬ ابعاد نگران کننده ای پیدا کرده است. برخی از نمایندگان حزب دمکرات که موافق این توافق نامه هستند و معتقدند این توافق نامه می تواند به عنوان یکی از بزرگ ترین موفقیت های زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به شمار آید٬ به عنوان خائن به اسراییل نامیده شده اند٬ و برخی دیگر به عنوان «کاپو»٬ که این کاپوها٬ یهودیانی بودند که در زمان جنگ دوم جهانی در اردوگاه های مرگ٬ با نازی ها همکاری می کردند. یکی از نمایندگان یهودی مجلس نمایندگان نیویورک٬ به نام «داو هایکیند»٬ با اتوبوسی که تصویر بزرگ علی خامنه ای -رهبر ایران- بر آن نصب شده بود٬ از خیابان های شهر نیویورک عبور کرد. یک روز هم٬ او شش بازمانده ی اردوگاه آشویتس را برای انجام حرکت اعتراضی در مقابل دفتر نماینده ی حزب دمکرات٬ «جرالد ندلر» به همراه برد تا آن ها را برای مخالفت با «معامله» تحریک کند.

ادامه ی گزارش «استفان بوسار» را در سایت روزنامه ی «لُ تان» می توانید مطالعه کنید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016