شنبه 14 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

محرومیت و آزار جنسی: لزوم تغییر زیستمانی از حیوانی دیدن جنسی به فرهنگی دیدن جنسیتها

136955_491.jpg
پارسینه: دکتر سیدحسین سیف زاده از اساتید علوم سیاسی که به آمریکا مهاجرت کرده است، در یادداشتی در خصوص انتشار اخبار آزار جنسی چند توریست زن در ایران، نوشت:

متاسفانه گاه خبرهائی از ایران می رسد مبنی بر تداوم نگاه حیوانی به بانوان محترم . به جای مشاهده جنسیتهای انسانی به دو شکل مدنی-فرهنگی خانم و آقا، نگاه حیوانی خود و دیگران را به صورت حیوانهای مذکر و مونث می بینند:

" چند روز پیش دو زن ایتالیایی که خبرنگار بودند و به عنوان گردشگر به ایران سفر کرده بودند، سفرنامه ای در رسانه های اجتماعی منتشر کردند. گزارش آنها بیانگر خشونت جنسی در ایران و رفتارها ضد زن ایرانیان است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گرچه در کشورهای بسیار پیشرفته ای چون آمریکا نیز این مصیبت وجود دارد، اما به اقتضاء نیاز توسعه ای و جذب گردشگر، وقوع این پدیده ناپسند در ایران، زیانبارتر از موارد مشابه در کشورهای پیشرفته است.

چه خوب بود که مراجع روحانی و دانشگاهی با مشاهده این مصیبت و تجربه ناکارآمدی روشهای کنترلی، از برجسته کردن موضوع جنسی (به شکل تحمیل انتظامی-قضائی پوشش "زینت پوش" به نام حجاب...، و یا جنسی کردن محیط دانشگاه و اداراتی چون شهرداریها، و ستز با دیگران) بودجه ها را صرف اعتلاء فرهنگی جامعه می نمودند.

تجربه نشانداده که تلاش مدنی-فرهنگی برای برجسته کردن زیستمانی انسانی دیدن بانوان و فرارفتن از حیوانی دیدن آنان به اعتلاء سطح فرهنگی جامعه می انجامد. تسهیل امر مقدس ازدواج و سرمایه گذاری برای رفع بیکاری نیز در تحول فرهنگی-مدنی موثر است.

به عنوان آخرین اهرم، البته که اعمال قوانین سفت و سخت در باره متجاوزین به حریم بانوان نیز لازم است. اما اعمال ضوابط قانونی برای حفظ اداب فرهنگی-مدنی است، و نه مقدم بر آن.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016