شنبه 14 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نخست‌وزیر فنلاند خانه‌اش را در اختیار پناهجویان می‌گذارد


یوحا سیپیلا

• نخست وزیر فنلاند در اقدامی بی‌سابقه اعلام کرد که خانه‌ شخصی‌اش را آماده سکونت پناهجویان می‌کند. یوحا سیپیلا گفت مایل بود سهم خود را در کمک به آوارگان ادا کند. او مردم کشورش را نیز به پیروی از این روش فراخواند.

دویچه وله ـ رئیس دولت فنلاند روز شنبه (پنجم سپتامبر/۱۴ شهریور) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی این کشور از تصمیم خود برای اسکان پناهجویان در خانه شخصی‌اش خبر داد. یوحا سیپیلا گفت هر کس باید سهمی در کمک‌رسانی به آوارگان ادا کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانه نخست وزیر فنلاند در شمال این کشور قرار دارد. سیپیلا گفته که از این خانه در حال حاضر استفاده چندانی نمی‌‌کند زیرا به دلیل وظایف دولتی، اغلب به همراه خانواده‌ در هلسینکی به سر می‌برد. آماده‌سازی این خانه برای سکونت پناهجویان، تا آخر سال میلادی (سه ماه دیگر) انجام می‌شود.

سیپیلا ۵۵ سال دارد و از ماه مه سال ۲۰۱۵ به مقام نخست‌وزیر فنلاند رسیده است. دولت ائتلافی فنلاند از حزب لیبرال، متعلق به سیپیلا و حزب عوام‌گرای «فنلاندی‌ها» تشکیل شده است.

سیپیلا با اشاره به آن که فنلاند کشوری چند فرهنگی است، فنلاندی‌ها را به حمایت از پناهجویان فراخواند. او ابراز امیدواری کرد که کلیسا و نهادهای داوطلب و افتخاری نیز به کمک آوارگان بشتابند.

نخست وزیر فنلاند در واکنش به درخواست اتحادیه اروپا برای تقسیم متوازن پناهجویان در کشورهای عضو نیز بیانیه‌ای داده و بر انجام داوطلبانه این دعوت تاکید ورزیده است.

از چند هفته پیش تا کنون، کشورهای عضو اتحادیه اروپا درگیر کشمکش بر سر پذیرش پناهجو در خاک خود و سهمیه‌بندی شمار آوارگان هستند. قرار است وزیران خارجه اتحادیه روز شنبه در لوگزامبورگ جلسه‌ای ویژه به این منظور برگزار کنند. انتظار نمی‌رود این نشست نتیجه‌‌ای در بر داشته باشد.

بر همین اساس، درخواست تشکیل اجلاس ویژه‌ای در سطح سران کشورهای اتحادیه برای رسیدگی به بحران پناهجویی پیوسته رساتر می‌شود.

فنلاند در سال گذشته تنها ۳۶۲۰ مورد تقاضای پناهندگی داشته است. این رقم در مقایسه با کشور همسایه یعنی سوئد با ۸۰ هزار تقاضا، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. دولت فنلاند حساب می‌کند که تعداد متقاضیان پناهندگی در سال ۲۰۱۵ در این کشور به ۳۰هزار نفر برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016