شنبه 14 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تعداد دقیق و نوع سانتریفیوژهای مستقر در سایت‌های نطنز و فردو

تسنیم ـ عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به بازدید اعضای این کمیسیون از تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو، تعداد و نوع دقیق سانتریفیوژهای مستقر در این دو سایت هسته‌ای را تشریح کرد.

ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بازدید اعضای این کمیسیون از سایت‌های هسته‌ای نطنز و فردو اظهار داشت: اعضای کمیسیون برجام به همراه برخی دیگر از نمایندگان مجلس روز چهارشنبه هفته گذشته به تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو رفته و از تمام قسمت‌های این سایت‌ها اعم از سالن‌ها، سانتریفیوژهای فعال و سانتریفیوژهای غیرفعال بازدید کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکید براینکه در این تاسیسات روند فعالیت‌ها مانند گذشته است و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده، گفت: براساس نشستی که با کارشناسان آنجا داشتیم و مسائلی که به عینه دیدیم، ۱۶ هزار سانتریفیوژ در نطنز نصب شده که از این تعداد، ۹۱۵۴ سانتریفیوژ مشغول غنی‌سازی هستند که قرار است براساس برجام، این تعداد به ۵۰۶۰ عدد کاهش یابد.

"از تعداد ۱۶ هزار سانتریفیوژ مستقر در نطنز ۱۰۴۴ سانتریفیوژ "IR۲M" هستند که قدرت جداسازی آنها ۵.۳ سو است یعنی ۵ برابر سانتریفیوژهای آی‌آر ۱؛ همچنین یک زنجیره آبشار کامل از سانتریفیوژهای پیشرفته "آی‌آر ۴" که معادل ۱۶۴ دستگاه سانتریفیوژ می‌شود و قدرت جداسازی هرکدام از آنها ۵ سو است، نیز در نطنز مستقر هستند."

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس افزود: در مرحله‌ای هستیم که سانتریفیوژهای آی آر ۲ ام را طراحی کردیم و می‌توانیم در تمام نطنز، سانتریفیوژ آی آر۲ ام نصب کنیم چراکه تست‌های لازم روی آنها صورت گرفته و در این حالت قدرت نطنز ۵ برابر می‌شود. جای تاسف دارد که طبق توافقنامه باید این ۱۰۴۴ سانتریفیوژ را با زیرساخت‌های‌شان به انبار منتقل کنیم در مدت ۸ و نیم سالی که فرصت تحقیقات روی سانتریفیوژ پیشرفته داریم، این نوع سانتریفیوژها از رده خارج می‌شود.

کارخانه‌ای تصریح کرد: در نطنز یک دستگاه سانتریفیوژهای آی‌آر ۸، ۵ تا ۶ دستگاه سانتریفیوژ آی آر ۶ و تعدادی سانتریفیوژ ای‌آر ۵ مستقر بود اما نکته مهم استقرار زنجیره ۱۶۴ تایی آی آر ۴ و استقرار ۱۰۴۴ سانتریفیوژ آی آر ۲ ام بود.

وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون از تاسیسات فردو نیز گفت: در فردو، ۱۶ آبشار با زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژ مستقر است که از این تعداد مقرر شده ۶ آبشار آن همچنان در فردو مستقر باشد و دو آبشار به جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار اختصاص یابد که برای این موضوع باید تغییرات اساسی در آنها و زیرساخت‌ها ایجاد شود و به طور کلی از چرخه غنی سازی خارج شوند.
عضو کمیسیون ویژه برجام در پایان گفت: همچنین مقرر شده ۴ آبشار سانتریفیوژ به صورت راکد در فردو مستقر باشد و مابقی که حدود ۲ هزار سانتریفیوژ است، برچیده شده و به انبار نطنز منتقل شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016