شنبه 14 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

درگیری بین نیروهای امنیتی عراق و گردان‌های حزب‌الله

35FFC8FE-11A1-4C.jpg
رادیو فردا - نیروهای امنیتی عراق جمعه ۱۴ شهریور در جستجو برای یافتن ۱۸ کارگر ترک ربوده شده در بغداد، به پایگاه گروه شبه‌نظامی شیعه «گردان‌های حزب‌الله عراق» یورش برده که در نتیجه درگیری‌های روی داده، شماری کشته و زخمی شدند.

شبه‌نظامیانی که لباس نظامی به تن داشتند چهارشنبه ۱۸ شهروند ترکیه را که در پروژه ساختن استادیوم ورزشی در شهرک شیعه نشین صدر در شمال شرق بغداد کار می‌کردند، ربودند.

پیش‌تر منابع دپیلماتیک پیش‌بینی کرده بودند که احتمال دارد ترکیه به خاطر پایان دادن به تردیدهای چند ماهه‌اش برای شرکت در حملات ائتلاف بین‌الملل علیه مواضع گروه خلافت اسلامی (داعش) در سوریه، هدف حملات انتقامجویانه قرار گیرد. ترکیه پایگاه‌های هوایی خود را در اختیار ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا قرار داد، تا با پرواز جنگنده‌هایش از این پایگاه‌ها، مواضع گروه خلافت اسلامی را بمباران کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما هنوز مشخص نیست که ربودن شهروندان ترکیه در اقدام به تصمیم اخیر این کشور برای مشارکت در جنگ علیه تندرو‌ها باشد. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت ربودن این کارگران را بر عهده نگرفته است.

خبرگزاری عراقی آرا نیوز در گزارشی نوشته است که «سفارت آمریکا در بغداد و سازمان اطلاعات ترکیه، شامگاه پنجشنبه حیدرالعبادی نخست وزیر عراق را در جریان اطلاعاتی قرار دادند که از نگهداری کارگران ربوده شده ترک در خیابان فلسطین بغداد در یکی از پایگاه‌های گردان‌های حزب‌الله حکایت دارد. از این رو العبادی دستور انجام عملیات و بازداشت عاملان گروگان‌گیری را صادر کرد.»

خبرگزاری رویترز به نقل از سعد الحدیثی، سخنگوی نخست وزیر عراق گزارش داده است که نیروهای امنیتی عراق، در عملیات خود هنگامی که قصد یورش به یک منزل در خیابان فلسطین را داشتند، هدف شلیک گلوله قرار گرفتند. الحدیثی افزود: «بنا بر اطلاعات موجود یکی از اعضای گروهی که در ربودن ترک‌ها دست داشت، در این منزل حضور دارد.»

الحدیثی با این حال نگفت که آیا این فرد مظنون دستگیر شده است یا نه. او همچنین درباره ارتباط این فرد با «گردان‌های حزب‌الله عراق» توضیحی نداد.

اما کریم النوری، سخنگوی نیروهای حشد الشعبی (بسیج عراق) که گردان‌های حزب‌الله بخشی از آن است، دست داشتن این گروه شبه‌نظامی شیعه را در ربودن کارگران ترک، رد کرد.

حشد الشعبی از گروه‌های شبه‌نظامی و نیروهای داوطلب به منظور نبرد با گروه خلافت اسلامی تشکیل شده است.

کریم النوری افزود که عملیات بازرسی روتین به درگیری انجامید که به کشته شدن یکی از نیروهای امنیتی و زخمی شدن دو تن از اعضای گروه حزب‌الله انجامید.

او توضیح داد که درگیری به دلیل اتهام «گردان‌های حزب‌الله عراق» به ربودن ترک‌ها روی داد. او افزود که در ‌‌نهایت و پس از بازرسی‌های به عمل آمده توسط نیروهای امنیتی عراقی، نادرستی اتهام‌های وارده ثابت شد.

با این وجود اخبار ضد و نقیض همچنان درباره سرنوشت ماجرا و میزان موفقیت نیروهای عراقی در عملیات بازرسی وجود دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داده است که نیروهای ارتش، پایگاه «گردان‌های حزب‌الله عراق» و ساختمان‌های اطراف آن را بازرسی کرده و هیچ اثری از افراد ربوده شده نیافتند.

اما برخی از منابع محلی عراق از جمله سایت آرا نیوز نوشته‌اند که فرمانده عملیات بغداد به العبادی گزارش داده که معتقد است «گروگان‌های ترک همچنان در منطقه هستند از این رو نیروهای امنیتی منطقه را محاصره کرده و رفت و آمد‌ها را زیر نظر گرفته‌اند.»

در همین حال احمد داوود اغلو، نخست وزیر ترکیه با همتای عراقی خود تماس گرفته و از او به خاطر تلاش‌هایش به منظور یافتن شهروندان ربوده شده ترکیه، تشکر کرد. در این تماس داوود اغلو متعهد شد که ترکیه هر اقدام لازم را برای تضمین آزادی گروگان‌ها، اتخاذ خواهد کرد.

ترکیه سال گذشته موفق شده بود از راه مذاکره، ۴۶ شهروند خود را که توسط گروه خلافت اسلامی در شهر موصل ربوده شده بودند، آزاد کند. این افراد بیش از سه ماه در اسارت شبه‌نظامیان خلافت اسلامی بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016