دوشنبه 16 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اکونومیست: محسن رضایی برای کنترل گاف های قاسم سلیمانی تعیین شد

ایران مهر ـ در واپسین روزهای سال ۹۳ پس از انتشار اخبار بازگشت محسن رضایی به سپاه پاسداران توجه زیادی از طریق رسانه‌ها، اظهار نظر‌ها و شبکه‌های اجتماعی به این مسأله جلب شد وبسیاری درخواست محسن رضایی از رهبری و پذیرش سریع آن و فعال شدن پرونده محسن رضایی در زمره پاسداران انقلاب اسلامی را معنا دار و دارای پیامی خاص دانستند حال بعد از گدشت چندین ماه از بازگست محسن رضایی به سپاه ، این شایعه در محافل نظامی و سپاه پاسداران قوت گرفته که پذیرفتن در خواست بازگشت فرمانده سایق سپاه در زمان جنگ ، از سوی رهبری نظام تنها به دلیل کنترل فرمانده نیروی قدس سپاه ،سردار قاسم سلیمانی بوده است .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اخیرا هفته نامه اکونومیست در گزارشی خبر از زوال موقعیت سردار فاسم سلیمانی می دهد و دلیل بازگشت فرمانده پیشین سپاه پاسداران را بی ارتباط با گاف های سردار سلیمانی نمیداند .

هفته نامه اکونومیست در گزارش خود «اشتباهات محاسباتی نیروی قدس در جنگ داخلی یمن را از جمله دلایل این زوال دانسته ومدعی است طبق این سیاست خارجی ایران در منطقه اکنون از طریق ظریف و نه سلیمانی پیش می‌رود..»

«چون شیر در زمستان». این تعبیری است که خبرنگار هفته‌نامه «اکونومیست» در تهران در مورد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس پاسداران، به کار برده شده است.

درگزارش این هفته‌نامه به محبوبیت ژنرال ۵۸ ساله که هفته گذشته در مجلس خبرگان سخنرانی کرد می‌پردازد و از این می‌گوید که پس از مطرح شدن بسیار او در رسانه‌های اجتماعی مجددا تصمیم گرفته شد نقش عمومی کمتری به ژنرال داده شود.

«اکونومیست» که گزارش خود را بر اساس گفتگو با منبعی که بدون افشای نامش تنظیم شده ، امده است سیاست زیادی گویی های تهاجمیِ سلیمانی او را به حاشیه‌ کشانده است.

در این گزارش می‌خوانیم که ادعا های مغرورانه این سردار سپاه که در دوران جنگ با عراق تحت فرمان محسن رضایی که فرمانده سپاه بوده است باعث گردیدآیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق، پیغامی به آیت‌الله خامنه‌ای فرستاده و گلایه کند. اما کار وقتی به جای باریک می رسد که از قول سلیمانی نقل شد «هلال شیعه» ایران پس از بغداد و بیروت و دمشق و صنعا به امان، پایتخت اردن، می رود.

به گفته بسیاری از منابع، حمله عربستان به یمن نیز از دلایل سقوط سلیمانی بوده است. یکی از این منابع به اکونومیست می گوید: «نیروی قدس تخمین خیلی بدی از یمن ارائه داده بود. این‌ها به رهبری اطمینان خاطر داده بودند که عربستان حمله نمی‌کند. به همین دلیل رهبری با تقاضای بازگشت فرمانده پیشین سپاه پاسداران موافقت می کند تا ناظر کنترل کننده ای بر عملگرد و گاف های سلیمانی وجودداشته باشد ».

محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، پس از سال‌ها ناکامی در عرصه سیاست، وپس از قریب بیست سال دوری از نیروهای مسلح به سپاه برگشته. به گفته این گزارش، محسن رضایی آمده تا وزنه‌ای در مقابل سلیمانی باشد و نگذارد از خط خارج شود.

نتیجه آن‌که مردی که روزگاری نماینده واقعی حاکمیت ایران در گفتگو با عراق و سایر کشورهای منطقه بود اکنون جای خود را به کانال‌های رسمی دیپلماتیک داده است. و لبخند جواد ظریف جای اخم های این سردار می شود . ظریف اولین وزیر خارجه پس از انقلاب است که سیاست جاری در منطقه خاورمیانه را می شناسد و به آن تسلط دارد ، سفر اخیر او به روسیه و عراق و عمان و قطر و کویت و لبنان و تونس سفر از اهمیت خاصی برخوردار بود میگویند دیدار او با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، بسیار کلیدی و مهم بوده است.

بنابر گزارش «اکونومیست» ظریف قصد دارد مشارکت ایران در جنگ داخلی سوریه را محدود کند تا مانع از صرق منابع مالی بیشتر ایران برای خرج این جنگ شود.

گفتنی است اخیرا گزارشی از سوی «سرویس پژوهش‌های کنگره» آمریکا تهیه و منتشر شده است که در آن میزان کمک های مالی ایران به گروه های درگیر در منظفه تخمین رده شده است در این گزارش امده است که ایران سالی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار خرج حزب‌الله می‌کند، ۳/۵ میلیارد تا ۱۵ میلیارد دلار خرج رژیم اسد در سوریه، ۱۲ تا ۲۶ میلیون دلار خرج شبه‌نظامیان شیعه در سوریه و عراق و ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار خرج حوثی‌های یمن و چند ده میلیون نیز خرج حماس. می شود و یا در مورد حقوق نیرو های جنگنده مورد حمایت ایران تخمین زده می‌شود که هریک دستمزد ماهیانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند.
اما با این همه روز گذشته حسن روحانی رئيس‌جمهور ایران هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید عراق، راجح صابر عبودی الموسوی، تاکید کرد که «از هیچ کمکی به کشور دوست عراق دریغ نخواهیم کرد».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016