جمعه 27 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
27 شهریور» تغییر استراتژی آمریکا در مورد سوریه
20 شهریور» طرح پنهان روسیه و ایران برای سوریه
پرخواننده ترین ها

روسیه درخواست دولت سوریه برای اعزام نیروی نظامی را بررسی خواهد کرد

150918111706_putin_ap__512x288_ap_nocredit.jpg
روسیه گفته است درخواست سوریه برای اعزام نیروی نظامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و وزیر خارجه سوریه دلیل افزایش توجه نظامی روسیه به جنگ داخلی کشورش را شرح داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی٬ روز جمعه، ٢٧ شهریور (١٨ سپتامبر)، خبرگزاری روسی تاس اظهارات دیمتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری این کشور را منتشر کرد که گفته است "روسیه درخواست دولت سوریه برای اعزام نفرات نظامی را بررسی خواهد کرد هر چند سخن گفتن در مورد وضعیت‌های فرضی دشوار است." آقای پسکوف در پاسخ به این سئوال که آیا روسیه با شرکت در عملیات نظامی در کنار ارتش سوریه موافقت خواهد کرد، گفت: "به فرض اینکه درخواستی در این زمینه دریافت شود، در چارچوب تماس‌های دوجانبه و گفتگوهای دوجانبه، البته مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت."

در روزهای اخیر، رسانه‌های غربی گزارش‌هایی را از افزایش فعالیت نظامی روسی در سوریه و ایجاد یک پایگاه هوایی در آن کشور منتشر کرده‌اند و روز چهارشنبه، جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه گفت که کشورش ایجاد یک پایگاه هوایی در سوریه در آینده را مردود نمی‌داند هر چند هنوز در این مورد تصمیمی اتخاذ نشده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که فعالیت نظامی روسیه در سوریه را زیر نظر خواهند داشت.

سوریه تنها متحد روسیه در میان کشورهای عرب خاورمیانه است و هرگز ارسال اسلحه و تجهیزات نظامی برای ارتش سوریه در جنگ داخلی این کشور را تکذیب نکرده و افزایش در میزان این کمک ها را برای پیروزی ارتش سوریه در جنگ علیه نیروهای داعش ضروری دانسته است.

با اینهمه، هنوز مقامات روسی گزارش‌ رسانه‌های غربی در مورد اعزام واحدهای رزمی به سوریه را تایید نکرده‌اند. با اینهمه، به گزارش خبرگزاری تاس، آقای پسکوف در نشست خبری روز جمعه گفت که هنوز شورای ریاست جمهوری در امور جامعه مدنی و حقوق بشر "درخواستی از نفرات ارتش روسیه که مایل به اعزام به سوریه نیستند دریافت نکرده است." وی گفت "اگر چنین درخواستی دریافت شود، البته مورد بررسی قرار خواهد گرفت."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز جمعه، وبسایت خبری روسی gazeta.ru در گزارشی تحت عنوان "فکر کردیم به شرق اوکراین می رویم ولی به سوریه فرستاده شدیم" نوشت که "روسیه نفرات و تجهیزات نظامی ار بندر نووروسیسک به سوریه اعزام می‌کند و گفته می شود که بعضی افسران و سربازان قراردادی نمی‌خواهند در سوریه بجنگند و با اعزام به آن کشور مخالفت کرده‌اند." این وبسایت اظهارات قبلی آقای پسکوف را هم یادآور شده که گفته بود ممکن است روسیه و سوریه در یک رزمایش بزرگ دریایی مشترک شرکت کنند.

در خبری دیگر در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - ولید معلم، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه آن کشور گفته است که دلیل افزایش توجه نظامی روسیه به سوریه این است که "روس‌ها دریافته‌اند که مقابله با تروریسم مستلزم انجام عملیات پیشگیرانه و دفاعی است."

آقای معلم در یک مصاحبه تلویزیونی که شامگاه پنجشنبه پخش شد، تاکید کرد که "همکاری نظامی سوریه و روسیه ماهیتی عمیق و استراتژیک دارد و از آغاز این بحران، روسیه هرگز در حمایت از ارتش سوریه درنگ نکرده است." وی گفت که "روسیه احساس کرده که غرب می‌خواهد با ادامه یافتن بحران و نابودی بقیه زیرساخت‌های سوریه، به دشمن اسرائیلی خدمت کند."

به گزارش سانا، از وزیر خارجه سوریه سئوال شد که "آیا با توجه به ادامه تامین نیروی انسانی برای سازمان‌های تروریستی، آیا سوریه به نیروی انسانی دوستان خود نیاز ندارد؟" و آقای معلم پاسخ داد که "تا این مرحله، ارتش عربی سوریه نشان داده که قادر به انجام ماموریت‌های خود در سرتاسر خاک میهن است اما آنچه که ارتش سوریه نیاز دارد، مهمات و تسلیحات با کیفت است تا بتواند با تسلیحات با کیفیت سازمان‌های تروریستی مقابله کند." وی افزود "طرف روسی کمک، تخصص و آموزش در اختیار سوریه قرار می‌دهد."

براساس این گزارش، ولید معلم تاکید کرد که "تا کنون نظامیان روسی و سوری در عملیات مشترک زمینی شرکت نداشته‌اند اما اگر روزی چنین نیازی احساس کنیم، این موضوع را بررسی و درخواست خود را مطرح خواهیم کرد."

سانا افزوده است: "وزیر خارجه گزارش‌های مربوط به ورود افسران، کارشناسان، خلبانان و هواپیماهای روسی به فرودگاه نظامی لاذقیه و گزارش‌های حضور نیروهای روسی برای ایجاد یک پایگاه هوایی در این شهر را تکذیب یا تایید نکرد اما یادآور شد که روسیه، تحت رهبری ولادیمیر پوتین، در کنار حکومت و دولت قانونی سوریه مستقر در دمشق ایستاده و آمادگی دارد هرگونه کمک لازم برای جنگ با تروریسم را در اختیار سوریه قرار دهد."

در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری فارس به نقل از سرلشکر پاسدار رحیم صفوی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، گفته است اقدامات روسیه در سوریه با هماهنگی ایران انجام می‌شود.

از زمان آغاز بحران سیاسی سوریه، جمهوری اسلامی، همراه با سوریه، همواره از حکومت آن کشور به رهبری بشار اسد، رئیس جمهوری به شدت حمایت کرده اما تاکید داشته که این حمایت جنبه نظامی ندارد. البته گاه اخباری از کشته شدن نظامیان ایرانی در سوریه در رسانه‌های داخلی ایران انتشار یافته است. روسیه و ایران همواره با هر پیشنهادی برای خاتمه جنگ داخلی سوریه بدون حضور بشار اسد در راس حکومت مخالفت کرده‌اند در حالیکه گروه‌های مخالف حکومت سوریه هیچ راه حلی را بدون کناره‌گیری وی نپذیرفته‌اند.

با اینهمه، در هفته‌های اخیر برخی ناظران احتمال بروز تغییراتی در نگرش روسیه نسبت به بحران سوریه را مطرح و اظهار نظر کرده‌اند که ممکن است روسیه آمادگی داشته باشد با راه حلی شامل کناره‌گیری بشار اسد موافقت کند. به گفته آنان، ادامه جنگ داخلی سوریه و قدرت گرفتن گروه‌های تندرو اسلامگرا در منطقه می‌تواند باعث افزایش نفوذ آنان در میان اقلیت‌های مسلمان روسیه شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016