یکشنبه 29 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

تجمع اعتراضی کارگران خودروسازی برای "تضمین آینده شغلی"

0,,18725463_303,00.jpg
دویچه وله: جمعی از کارگران شاغل در کارخانه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی استان تهران در برابر مجلس تجمع کردند و خواستار تضمین آینده شغلی خود شدند. کمیسیون کارگری مجلس هم طرحی را برای حمایت از اشتغال کارگران خودروسازی پیشنهاد کرده است.

خبرگزاری ایرنا شمار کارگران تجمع‌کننده در روز یکشنبه (۲۹ شهریور/ ۲۰ سپتامبر) مقابل مجلس شورای اسلامی را بیش از ۲۰۰ نفر ذکر کرده و خبرگزاری ایلنا از تجمع نزدیک به ۳۰۰ نفر خبر داده است.

کارگران پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن از جمله نوشته شده بود: «آیا فکر نمی‌کنید که وضعیت معیشتی کارگران خودروسازی نگران‌کننده است؟» و «یکی از وظایف دولت همین است که مشکلات جامعه کارگر و کشور را جستجو کند و آن‌ها را برطرف سازد».

ایرنا می‌نویسد، تجمع‌کنندگان گفته‌اند نگران‌اند که باز نگه داشته شدن مرزهای ایران به روی واردات خودرو خارجی، کمبود نقدینگی و کاهش خرید خودروهای صفر داخلی، منجر به اخراج کارگران در مراکز مختلف شود.

ایلنا می‌نویسد، کارگران تجمع‌کننده "ادامه تحریم خودروهای صفر کیلومتر داخلی را ابزاری برای آغاز اخراج کارگران شاغل در این صنعت" دانسته‌اند.

اشاره کارگران به کمپینی است که نخریدن خودروی داخلی را تبلیغ می‌کند. این کمپین مدتی است با عنوان "خرید خودروی صفر، ممنوع" در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است.

حامیان این کمپین معتقدند، قیمت خودرو در بازار ایران از بهای تمام شده آن بسیار بیشتر است و خودروسازان تلاشی برای بهبود کیفیت محصولات خود نمی‌کنند. آن‌ها می‌گویند، میان بهای خودروهای داخلی و کیفیت‌، ایمنی و خدمات پس از فروش آن تناسبی وجود ندارد و خودروهای خارجی با وجود گران‌تر بودن از ایمنی و خدمات بهتر برخوردار هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمپین مزبور پیش از این واکنش منفی برخی مقامات از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت را به دنبال داشت. محمدرضا نعمت‌زاده نهم شهریور راه‌اندازی کمپین نخریدن خودروی داخلی در شبکه‌های اجتماعی را "گناه و خیانت به منافع ملی" خوانده بود.

اما به عقیده مؤسس شرکت کرمان‌خودرو، صنعت خودروسازی ایران همچون دیگر صنایع این کشور با رکود روبه‌روست، و این رکود ربطی به کمپین یاد شده ندارد. مرعشی گفته است که اجرای سیاست ضد تورمی دولت حسن روحانی موجب کاهش نقدینگی و در نتیجه کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان شده است.

با آنکه به گزارش ایلنا در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۴ واردات خودروهای خارجی به میزان ۴۵ درصد کاهش یافته، کارگران تجمع‌کننده در برابر مجلس در گفت‌وگو با همین خبرگزاری، از خطر نابودی صنعت خودروسازی در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها احتمال می‌دهند که تجربه دوره پس از جنگ ایران و عراق تکرار شود که واردات رسمی و غیررسمی کالاهای خارجی باعث بیکار شدن کارگران کارخانه‌های نساجی، چرم و کفش و لوازم خانگی در ایران شد.

طرح مجلس در حمایت از اشتغال کارگران خودروسازی

به گزارش ایلنا، هم‌زمان با برپایی تجمع کارگری در برابر مجلس، فراکسیون کارگری مجلس طرحی را برای حمایت از اشتغال کارگران شاغل در صنایع خودروسازی پیشنهاد کرده که طبق آن تعرفه‌های مالیاتی واردات خودروهای خارجی تا یک هزار درصد افزایش پیدا کند.

طرح مزبور تنها دارای یک ماده است و قرار است در صحن علنی مجلس قرائت شود.
ماده واحده طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس درباره میزان عوارض و مالیات برای خودروها و قطعات وارداتی می‌گوید: «کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان قطعات خودرو مکلفند در قبال واردات خود و قطعات آن تا حد هزار درصد عوارض و تعرفه مالیات بر حسب نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت نمایند و وزارت اقتصاد و دارایی به میزان ساخت، پرداخت نماید.»

در تبصره سوم طرح پیشنهادی نمایندگان از خریداران خودروهای داخلی نیز حمایت شده است. این تبصره وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف می‌کند که طی آیین‌نامه‌ای "حسب خدمات پس از فروش و توجه به فرهنگ مشتری‌مداری شرکت‌ها را مورد تشویق یا آن‌ها را وادار به قبول شروطی در قراردادهای فروش نظیر تعویض کالا یا جمع‌آوری کالاهای معیوب از بازار اقدام نماید".

مقدمه طرح عرضه شده نشان می‌دهد که فراکسیون کارگری مجلس بیم کارگران از خطر اخراج را بی‌پایه نمی‌داند. نمایندگان در این مقدمه به آسیب دیدن صنعت نساجی در ایران در دهه ۱۳۷۰ اشاره می‌کنند و می‌گویند، در آن دوره "به جای برطرف کردن عیب مدیران و نوسازی" ترجیح داده شد که کالا، حتی اگر کم‌کیفیت‌تر از پارچه و منسوجات داخلی بود، از خارج وارد شود.

به نوشته نمایندگان، "حضور کمپین‌های خلق‌الساعه و عدم درایت پاره‌ای از مدیران و کم‌توجهی به خواست مشتریان و بی‌حوصلگی در جهت حل مشکلات" می‌تواند صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن را که نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر در آن به کار مشغولند، "مانند صنعت نساجی واژگون" کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016