دوشنبه 30 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اسراییل به دوستان جدید نیاز دارد

ف.م.سخن، خبرنامه گویا

سموئیل رسنر (Shmuel Rosner)٬ خبرنگار اسراییلی٬ و نویسنده ی بخش بین المللی نیویورک تایمز٬ در مطلبی که از تل آویو ارسال کرده است٬ نوشته:
اکنون که توافق هسته ای با ایران به ناچار منعقد شده است٬ این عقیده را به طور راسخ تایید می کند که روابط میان امریکا و اسراییل در پایین ترین سطح قرار گرفته است.اغلب اسراییلی ها٬ دلیل اصلی این امر را سیاست های پرزیدنت اوباما می دانند.

اما مخالفان بنیامین نتانیاهو٬ نخست وزیر اسراییل٬ انگشت اتهام را به طرف او نشانه می روند. با این حال هر دو گروه٬ در باره ی مسیر پیش رو اتفاق نظر دارند؛ هر دو گروه می گویند نوع روابطی که دو کشور همواره داشته اند٬ باید بهبود یابد. نخستین گام در روند بهبود روابط احتمالا زمانی اتفاق خواهد افتاد که آقای اوباما و آقای نتانیاهو با یکدیگر در اوایل نوامبر در واشینگتن ملاقات کنند.

اما عاقلانه تر است که اسراییل انتظاراتش واقع گرایانه باشد و با کاهش روابط هم کنار بیاید. اگرچه هیچ جانشینی برای امریکا و روابط دوستانه با این کشور وجود ندارد٬ اما اسراییل نوعی وابستگی زیان آور٬ تنها به این روابط دوستانه پیدا کرده است؛ این امر نیاز به تغییر دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روابط میان اورشلیم و واشینگتن افت و خیز داشته و همیشه به طور کامل حسنه و نزدیک نبوده است. سال های ریاست جمهوری آیزنهاور این روابط سرد و غیردوستانه بود. فرانسه در دهه پنجاه میلادی متحد اسراییل بود بیشتر به خاطر این که ایالات متحده در آن زمان ذی علاقه نبود. در دوران کندی روابط دو کشور بهبود یافت. در دوران فورد و کارتر و جورج بوش پدر این روابط با تنش همراه شد.

سموئیل رسنر در ادامه مطلب خود به وابستگی اسراییل به امریکا می پردازد و از انتظارات اسراییل از امریکا -بخصوص در مواقع بحرانی- سخن می گوید. روابط اسراییل و امریکا در زمان کلینتون و جرج بوش پسر گرم و صمیمانه شد٬ ولی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و بخصوص بعد از امضای توافق نامه هسته ای با ایران٬ رو به سردی گرایید که با اختلاف نظرهای اساسی نیز همراه بود.

نویسنده٬ این موقعیت را برای کاهش وابستگی اسراییل به امریکا و ایجاد روابط دوستانه با سایر کشورها مناسب می داند. ایجاد رابطه با هندوستان و چین و همکاری منطقه ای با کشورهایی مانند عربستان٬ و نیز نزدیکی به کشورهای اروپای شرقی توسط نویسنده توصیه می شود هرچند بر این موضوع واقف است که متحد اصلی اسراییل کماکان امریکاست٬ و اسراییل هنگام نزدیک شدن به سایر کشورها٬ مثل چین٬ باید مراقب باشد تا موجبات نارضایتی امریکا را فراهم نیاورد.

این مطلب را به طور کامل می توانید در وب سایت نیویورک تایمز مطالعه کنید.

IMG_0662.JPG


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016