جمعه 3 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پاپ در کنگره آمریکا: مجازات اعدام را لغو کنید

0,,18739999_303,00.jpg
برای اولین بار رهبر کاتولیک‌های جهان در کنگره آمریکا سخنرانی کرد. پاپ در این سخنرانی که "تاریخی" توصیف شده از مجازات و تجارت اسلحه به شدت انتقاد کرد. شماری از نمایندگان کنگره فرانسیس را زیادی لیبرال می‌دانند.

این روزها کنگره آمریکا سرگرم بحث و جدل در باره بودجه سال آینده است و دوباره این نگرانی بالا گرفته است که مثل سال گذشته دوباره کنگره دچار اختلاف بشود و فعالیت‌های اداری برای چند روز هم که شده تعطیل شوند.

در میانه این بحث و جدل‌ها اما سخنرانی پاپ فضا را به کلی متفاوت کرد. او که روز پنجشنبه ( ۲۴ سپتامبر / ۲ مهر) در برابر اعضای کنگره سخن گفت از جمله به پرهیز از ساده‌سازی روندها، پدیده‌ها و مواضع فراخواند: «همیشه وسوسه‌ای وجود دارد که ما باید به خصوص در برابر آن مقاومت کنیم: ساده‌سازی و فروکاستن انسان‌ها، روندها و پدیده‌ها به خوب و بد و حق و ناحق. جهان امروز با جراحت‌های متعددش که بسیاری از خواهران و براداران ما از آن رنج می‌برند طلب می‌کند که ما در برابر هرگونه قطبی‌کردن که بخواهد همه چیز را زیر مقولات شر و خیر دسته‌بندی کند، بایستیم.»

دعوت به "رفتار درست"

پیش از سخنرانی پاپ روسای مجلس نمایندگان و سنا از اعضا خواسته بودند که به هنگام سخنرانی پاپ رفتار درستی داشته باشند، اعتراض و مخالفت نکنند و ... به خصوص در میان محافظه کاران کنگره شمار زیادی هستند که نگاهی انتقادی به مواضع پاپ دارند و آنها را زیادی لیبرال می‌دانند. اما پاپ ملاحظه این سناتورها و نمایندگان را نکرد و مثلا در نفی مجازات اعدام بی‌پرده سخن گفت: «هر انسانی حرمتی خدشه‌ناپذیر و واگذارنشدنی دارد. مجازات هم نیازمند مایه‌هایی از امید و بازپروری است.»

مجازات اعدام هنوز جزیی از قوانین جزایی ۳۲ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا است.

پاپ در ادامه آمریکایی‌ها را فراخواند که به خصوص در مورد سیل مهاجران در جهان علائق فردی را کنار بگذارند و قلبی گشاده‌تر داشته باشند: «شمار پناهجویان نیابد ما را از خود به در کند، بلکه باید این پناهجویان را همچون افراد ببینیم، در چهره آنها بنگریم، ماجراهایشان را گوش دهیم و تلاش کنیم تا حد ممکن برای تغییر وضعیت آنها واکنش نشان دهیم، واکنشی از سر انسانیت، عدالت و برادری.»

مسئله مهاجرت و پناهجویی یکی از مباحث مطرح در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. به ویژه مسئله اقامت مهاجرانی که به طور غیرقانونی از آمریکای لاتین و از مرز مکزیک وارد آمریکا می‌شوند نقش عمده‌ای در این کارزار دارد. دولت اوباما مخالف بازگرداندن این مهاجران به کشورهای خاستگاه‌اشان بوده، ا ما جمهوریخواهان طرفدار چنین سیاستی هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"پولی که از خون به دست می‌آید"

رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین خواهان تلاش‌های بیشتر برای فرونشاندن مناقشات مسلحانه در جهان شد. او گفت: «چنین وظیفه‌ای همه را متعهد می‌کند که تجارت اسلحه را متوقف کنند. صحبت بر سر پول و درآمدی است که از خون و خونریزی حاصل می‌شود.»

هر سال میلیاردها دلار در جهان صرف خرید اسلحه و گرم‌نگه داشتن مناقشات ملی و قومی و مرزی می‌شود. آمریکا در رأس فروشندگان اسلحه قرار دارد.

پاپ در سال‌های گذشته از جمله بازیگران اصلی در بهبود مناسبات میان آمریکا و کوبا و احیای رابطه میان این دو کشور بوده است. قبل از آمریکا هم او از کوبا دیدار کرده بود. با توجه به موضع مخالف کنگره نسبت به لغو تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، همه منتظر بودند که پاپ در کنگره چگونه به سراغ این مسئله خواهد رفت.

او بخشی ازسخنرانی خود را به رابطه آمریکا و کوبا اختصاص داد و با تاکید خواهان آن شد که دو کشور به دوران انجماد در مناسبات خود پایان بدهند: «وظیفه من ایجاد پل ارتباط میان انسان‌ها و کمک ‌به آنها است که به هر طریق ممکن اقدامی مشابه انجام دهند. وقتی که کشورهایی در حال مناقشه با هم هستند به راه گفت‌وگو و دیالوگ بیافتند، دیالوگی که ولو به دلایلی بسیار مشروع هم قطع شده باشد، امکانات تازه‌ای برای همه فراهم می‌شود.»

نیویورک آماده پذیرایی از پاپ

پاپ در سخنرانی‌اش به مباحث بحث‌انگیزی مانند سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان اشاره نکرد، اما موضوع حفاظت از محیط زیست و جو زمین را برجسته ساخت. او در این زمینه هم مواضعی نزدیک به دولت اوباما و مخالف اکثریت جمهوریخواه در کنگره دارد. پاپ سخنرانی خود را با این جملات به پایان برد که به جد باور دارد که باید تغییری صورت گیرد و «آمریکا و کنگره آن در این تغییر باید نقشی مهم بازی کنند.»

پاپ از واشنیگتن عازم نیویورک شده است تا در مجمع عمومی سازمان ملل نیز سخنرانی کند. انتظار می‌رود که او در این سخنرانی نیز مسائل مربوط به پناهجویان، مشکلات اقلیمی و زیست‌محیطی و بی‌عدالتی در اقتصاد جهان را عمده کند.
در نیویورک ۶ هزار نفر پلیس مامور حفظ امنیت حضور پاپ در این شهر و دیدارهای او هستند. در بخش‌هایی از شهر نرده‌هایی به ارتفاع دو و نیم متر نصب شده‌اند که تا کنون در نیویورک بی‌سابقه بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016