شنبه 4 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مسئول طواف ایرانی ها: حرکت ۳۰۰ زائر ایرانی خلاف مسیر حجاج باعث حادثه شد

دبى – العربيه.نت فارسى - منابع رسمی سعودی روز شنبه ۲۶.۹.۲۰۱۵ اعلام کردند، هیئت تحقیقات وبررسی در باره علل ایجاد ازدحام در مراسم حج که به کشته شدن ۷۱۷ زائر و زخمی شدن بیش از ۸۰۰ تن دیگر شد، همچنان ادامه دارد.

یکی از مسئولان طواف دادن زائران ایرانی گفته است که حدود ۳۰۰ زائر ایرانی برخلاف آموزش های داده شده عمل کرده و در جهت خلاف مسیر دیگر زائران به حرکت در آمدند. حرکت برخلاف مسیر موجی از حاجیان باعث برخورد ناگهانی و ایجاد ازدحام در خیابان ۲۰۴ مشعر منا شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از مسئول طواف زائران ایرانی، حرکت ۳۰۰ زائر ایرانی خلاف سیر حرکت مشخص شده در محل مراسم دلیل اصلی ایجاد ازدحام و حادثه بود.

طبق گفته این مسئول این مجموعه ۳۰۰ نفری بامداد پنجشنبه مستقیم از مزدلفه به سوی رمی جمرات به حرکت درآمدند. در صورتی که طبق آموزش های داده شده این افراد می بایست در چادرهایشان توقف می کردند تا زمان حرکت آنها از مسئولان ذی ربط مشخص می شد اما این مجموعه برخلاف دستورات ارائه شده عمل کرده و در جهت مخالف سیر دیگر زائران قرار گرفتند.

حرکت حجاج ایرانی در مسیر مخالف با حرکت دیگر حجاج برای ادای فریضه «رمی جمارات» همزمان بود به همین دلیل ازدحام بوجود آمد و تعدادی از حاجیان از جمله ۱۳۱ زائر ایرانی جان خود را از دست دادند.

این مسئول افزود:« هنگامی که ازدحام ایجاد شد این مجموعه ۳۰۰ نفر در مسیر حرکت دهها هزار حاجی توقف کرد و این توقف به زیادتر شدن ازدحام منجر شد.

سرلشکر منصور الترکی سخنگوی رسمی وزارت کشور سعودی روز پنجشنبه گفت یکی از مهمترین دلایل وقوع حادثه مراسم مکه، حرکت شماری از زائران در خیابان ۲۰۴ برخلاف سیر حرکت زائرانی که از خیابان ۲۲۳ به سوی رمی حجرات می رفتند امری که منجر به برخورد ناگهانی، ایجاد ازدحام وحادثه شد.

پیش از این گزارش جمعی از خبرنگاران حاضر در مراسم به نقل از شاهدان عینی گفته بودند که عامل حادثه، پایبند نبودن برخی از کاروان‌های حج به دستورالعمل‌ها بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016