سه شنبه 7 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

سکوت ایران درباره گزارش‌هایی مبنی بر «ربوده شدن» برخی فرماندهان سپاه در منا

برخی رسانه‌های جهان عرب گزارش کرده‌اند که در جریان حادثه منا سازمان «موساد» با همکاری سازمان اطلاعات و امنیت عربستان اقدام به ربودن شماری از مقام‌های ایرانی کرده است



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


b22f0-s900-c85.jpg
دیگربان - مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص برخی گزارش‌ها مبنی بر احتمال «ربوده شدن» شماری از فرماندهان سپاه، دیپلمات‌ها و کارمندان ایرانی در جریان فاجعه منا از سوی «موساد» سکوت کرده‌اند.

غضنفر رکن‌آبادی٬ سفیر سابق ایران در لبنان از جمله مقام‌هایی است که گفته می‌شود در جریان این حادثه ربوده شده است.

این در حالی است که پایگاه اطلاع رسانی شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از منابع آگاه آن کشور اعلام کرده که نام غضنفر رکن‌آبادی در هیچ یک از مبادی ورودی عربستان ثبت نشده است.

علی اصغر فولادگر٬ رئیس دفتر مطالعات راهبردی سپاه پاسداران از دیگر فرماندهان سپاه است که گفته می‌شود در حادثه منا مفقود شده است.

حسن دانش، فؤاد مشغلی، عمار میر انصاری٬ حسن حسنی و شمار دیگری از نیروهای سپاه پاسداران و دفتر بعثه حج ایران از جمله مفقودان این حادثه اعلام شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند٬ اما به شدت از عربستان برای همکاری نکردن در شناسایی کشته شد‌گان و پیدا کردن مفقودان و انتقال پیکر قربانیان به ایران خشمگین هستند.

پیش‌تر گزارش‌هایی در خصوص مرگ برخی فرماندهان سپاه و مقام‌های حکومتی ایران در حادثه منا منتشر شده که مقام‌های ایران ترجیح داده‌اند در این‌باره نیز سکوت کنند.

ايران اذعان كرد سفیرش با گذرنامه دیگری به حج رفته است
العربيه - وزارت خارجه ایران تاکید کرد که سفیر مفقود الاثرش غضنفر رکن آبادی با گذرنامه‌ غیر دیپلماتیک به حج رفته، اما به یک نکته اساسی اشاره نکرد که آیا وی با نام حقیقی خود به کشور سعودی رفته یا اینکه نامش را نیز عوض کرده است.

c5b36d52-.jpg

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، «خبر برخی رسانه‌های عربی در خصوص سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان را عجولانه» توصیف کرد.

خانم افخم در واکنش به خبر العربیه.نت به نقل از منابع سعودی مبنی بر اینکه کسی به نام «غضنفر رکن آبادی» در مبادی ورودی سعودی و لیست حجاج ایرانی ثبت نام نشده است، آن را شتاب زده خواند و اضافه کرد:«ایشان با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده‌اند و اطلاعات دقیق پاسپورت مربوط به همه حجاج و از جمله ایشان در اختیار مراجع رسمی دولت سعودی می‌باشد و هیچگونه شائبه‌ای در خصوص اطلاعات و جزییات مربوطه و نحوه ورود ایشان به کشور عربستان وجود ندارد.»

اخبار ضد و نقیض درباره سرنوشت سفیر رکن آبادی

از زمان وقوع حادثه ازدحام جمعیت در منا، خبرها درباره سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان، همچنان ضد و نقیض است.

ایران از مرگ 136 حاجی ایرانی در حادثه منا خبر داده است. از ساعت‌های نخست پس از حادثه، اخبار ضد و نقیضی درباره سرنوشت سفیر پیشین ایران منتشر شد.

شامگاه شنبه 26 سپتامبر، برخی از رسانه‌های ایرانی از جمله «عصر ایران» و «نامه نیوز» به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایرانی خبری «غیر رسمی» منتشر کردند حاکی از آن است که «بر اساس پیگیری هایی که از طرف هلال احمر به عمل آمده مشخص شده که اقای رکن ابادی در یکی از بیمارستانها بستری و حال عمومی وی نیز خوب است.»

اما ساعاتی بعد سایت لبنانی «الحدث نیوز» به نقل از یک منبع نزدیک به سفارت ایران در بیروت گزارش داد: «تمام داستان‌های منتشره درباره ماجرای سفیر سابق ایران آقای رکن آبادی با حقیقت هیچ ارتباطی ندارد، نه جنازه او پیدا شده و نه در سعودی برای درمان حضور دارد.»

این گزارش افزوده است: «همچنان سرنوشت دیپلمات بلندپایه ایرانی مبهم است و هیچ کس چیزی از او نمی‌داند. به خانواده‌اش متشکل از همسر و دو فرزند نیز خبری از آن‌چه که در رسانه‌ها رواج یافته، داده نشده است.»

پیش از این، مرتضی رکن‌آبادی برادر غضنفر رکن‌آبادی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی ایران گفته بود که از پنجشنبه تاکنون در جستجوی برادرش هستند «و از زمان حادثه به هیچ‌کدام از تماس‌های تلفنی پاسخ نداده است.»

ساعاتی پس از حادثه منا که صبح پنجشنبه روی داد، برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه لبنانی الدیار، خبر مرگ سفیر پیشین ایران در لبنان را در این حادثه، اعلام کرده بودند؛ خبری که بعد تکذیب شد.

رکن‌آبادی از سال 2010 تا آوریل 2014 سفیر ایران در لبنان بود. او فارغ التحصیل دوره دکترای علوم سیاسی از دانشگاه بیروت است.

رکن‌آبادی از نزدیکان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید و ارتباط نزدیکی هم با گروه‌های حمایت شده از سوی ایران در منطقه به ویژه حزب‌الله لبنان دارد. رکن‌آبادی از آگاهان به پشت پرده سیاست‌های ایران در منطقه به شمار می‌آید.

نماینده مجلس: یمنی‌ها انتقام ایران از عربستان را خواهند گرفت
دیگربان - جواد کریمی قدوسی٬ نماینده مجلس گفته یمنی‌ها «انتقام» جمهوری اسلامی از عربستان را خواهند گرفت و سال آینده ایرانی‌ها حج را بدون آل سعود برگزار خواهند کرد.

آقای کریمی قدوسی افزوده آل سعود پس از ورود کاروان‌های ایرانی‌ به منا اقدام به بستن «راه‌ها» کرد که «این حادثه برای عربستان رسوایی جهانی را در پی خواهد داشت.»

karimighodoosiYemenSA.jpg

وی اضافه کرده که «امروز دست انتقام الهی از آستین یمنی‌ها بیرون آمده و یمنی‌ها انتقام ما را از آل سعود می‌گیرند.»

کریمی قدوسی ادامه داده «گر روزی اجازه دهند شما باید ایرانی‌ها را در دروازه‌های قدس و دروازه‌های ریاض پیدا کنید و به محض اینکه اجازه دهند قدس در کف دست اسلام است.»

به گفته این نماینده مجلس «یکی از مقدمات فتح قدس نابودی آل سعود است» چرا که «با بودن آل سعود نمی‌شود قدس را فتح کرد چون آن‌ها از پشت خنجر می‌زنند.»

کریمی قدوسی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل و اختلاف‌های داخلی در ایران پرداخته و گفته «امروز سابقه‌دارانی از انقلاب اسلامی مقابل رهبر انقلاب صف کشیده‌اند.»

به گفته وی «امروز مدیر پروازی داریم که بین تهران و آمریکا در حال رفت و آمد است و در این کشور مسئولیت دارد و زن و بچه او در آمریکا هستند.»

سرنوشت نامعلوم نخستین فرماندار زن استان گلستان در منا
603860e05c.jpg

از سرنوشت مرجان نازقلیچ نخستین فرماندار زن استان گلستان که فرماندار شهرستان ترکمن هم هست، هنوزخبری نیست.

آخرین عکس سلفی مرجان نازقلیچ (سمت راست) همراه شهناز علاقی (سمت چپ) که همراه تعداد زیادی از اهل سنت ترکمن صحرا که در این حادثه جان باخته اند.

درحالیکه نام مرجان ناز قلیچ درلیست مفقودین فاجعه مناست، آخرین اخبار غیر رسمی حاکی از این دارد که فرماندار بندرترکمن در یکی از بیمارستانهای عربستان بستری است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016