پنجشنبه 9 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سربازان ایرانی برای انجام عملیات زمینی وارد سوریه شده‌اند

3796_mw102.jpg
رادیو فرانسه - "رویترز" به نقل از منابع آگاه در بیروت نوشت که حملات هوایی روسیه در سوریه مقدمۀ حملات زمینی متحدان بشار اسد است که به زودی در شمال سوریه انجام خواهد شد. "رویترز" تصریح کرده است که منظور از متحدان بشار اسد علاوه بر نیروهای نظامی طرفدار حکومت دمشق، قوای جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان است.

همین منابع بعید ندانسته اند که عملیات آیندۀ زمینی در مناطق ادلب و حماه صورت بپذیرند. هدف از این عملیات نظامی بازپس گیری مناطقی است که اخیراً توسط گروه "جیش الفتح" از کنترل رژیم بشار اسد خارج شده است.

رویترز به نقل از منابع آگاه در بیروت افزوده است که صدها سرباز ایرانی برای شرکت در این حملۀ زمینی از ده روز پیش با سلاح و تجهیزات نظامی وارد سوریه شده اند و روند ورود سربازان ایرانی به سوریه طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
همین منابع می افزایند که نیروهای حزب الله لبنان که از مدت ها قبل در سوریه علیه نیروهای بشار اسد می جنگند در این حملۀ زمینی شرکت خواهند داشت.

دولت ایران تاکنون ادعا کرده است که در پشتیبانی از رژیم بشار اسد تنها به مشاوره نظامی بسنده کرده است، هر چند دلایل کافی در تأئید حضور سپاه پاسداران و به کارگیری شبه نظامیان شیعه عراقی و افغان در سوریه توسط دولت تهران وجود داشته است.

قوای نظامی "جیش الفتح" که در برگیرندۀ شاخۀ القاعده در سوریه نیز هست در سال جاری میلادی شهرهای ادلب و "جسرالشغور" را از کنترل قوای رژیم دمشق خارج کرد و شکست های سنگینی نیز به نیروهای رژیم بشار اسد تحمیل نمود.

منابع حکومتی در سوریه گفته اند که پشتیبانی نظامی مسکو از رژیم دمشق تغییرات بزرگی را در جنگ داخلی سوریه پدید می آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روسیه: ارتش آزاد سوریه باید بخشی از راه حل سیاسی باشد
بی بی سی - سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، می‌گوید که نیروهای نظامی این کشور در سوریه تنها با گروه موسوم به 'دولت اسلامی' (داعش) درگیر نیستند و همه "گروه‌های تروریستی" را هدف می‌گیرند.

آقای لاوروف در عین حال تاکید کرد که این کشور نیروهای 'ارتش آزاد سوریه' را تروریستی نمی‌داند و این گروه باید بخشی از راه حل سیاسی بحران سوریه باشد.

وزیر خارجه روسیه گفته است: "ما ارتش آزاد سوریه را یک گروه تروریستی نمی‌دانیم. به باور ما ارتش آزاد سوریه باید بخشی از روند سیاسی باشد؛ لازم است که اطمینان حاصل کنیم فرآیند مذاکرات برای راه حل سیاسی ثبات دارد."

روسیه از دیروز، چهارشنبه، حملات هوایی خود در سوریه را آغاز کرده است.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله زمینی نیروهای روس گفت نیروی هوایی روسیه با همراهی ارتش سوریه به "داعش و دیگر گروه‌های تروریستی" حمله می‌کند.

ایران از حملات هوایی مسکو در سوریه حمایت کرد
صدای آمریکا - وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید این کشور از اقدام نظامی روسیه علیه "گروه‌های تروریستی" در سوریه حمایت می‌کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: "با توجه به درخواست رسمی دولت سوریه از فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران عملیات نظامی روسیه علیه گروههای مسلح تروریستی در سوریه را گامی در راستای مبارزه علیه تروریسم و در مسیر حل بحران جاری ناشی از آن در منطقه می داند."

این درحالی است که سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه رو پنجشنبه گفت حملات هوایی روسیه در سوریه نه‌تنها مواضع داعش بلکه دیگر گروه‌های افراطی "شناخته‌شده" را نیز هدف قرار می‌دهد.

دمیتری پسکوف به خبرنگاران گفت روسیه اهدافش را "در هماهنگی" با ارتش سوریه انتخاب می‌کند.

روسیه روز چهارشنبه اولین حملات هوایی خود را در سوریه آغاز کرد. مسکو تاکید کرده بود که مواضع شبه‌نظامیان جهادگرای داعش را هدف حمله قرار می‌دهد در حالی که مقامات آمریکایی و دیگر کشورها و نهادهای ناظر بر سوریه این ادعا را رد کرده و گفتند روسیه به مواضع گروه‌هایی حمله می‌کند که با نیروهای دولت سوریه در نبرد هستند.

وزارت دفاع روسیه گفته بود که این کشور روز چهارشنبه در دور اول عملیات هوایی در سوریه ۲۰ حمله را ترتیب داده است.

مخالفت عربستان

عربستان سعودی که مخالف حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قدرت است، از مسکو خواسته است تا حملات به سوریه را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز عبدالله المعلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل متحد درباره عملیات هوایی روسیه در حمص و حماه که نیروهای داعش در آن‌ها حضور ندارند ابراز نگرانی عمیق کرده است.

معلمی گفت هم روسیه و هم ایران، دیگر متحد کلیدی اسد ادعا می‌کنند که علیه "تروریسم" داعشی مبارزه می‌کنند و همزمان "تروریسم" مقامات سوریه را حمایت می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016