شنبه 11 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پیکر ۱۰۴ جانباخته فاجعه منا به ایران منتقل شد

به گزارش دویچه وله٬ پیکر نخستین گروه از قربانیان ایرانی فاجعه منا در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال سران سه قوه و شماری از شخصیت‌های سیاسی و لشکری قرار گرفت. حسن روحانی هشدار داده که "اگر لازم باشد ایران از زبان اقتدارش استفاده خواهد کرد".

هواپیمای حامل پیکر ۱۰۴ زائر ایرانی که در فاجعه منا جان باختند، صبح روز شنبه (۱۱ مهر/ ۳ اکتبر) در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. حسن روحانی رئیس‌جمهور، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، شماری از اعضای هیئت دولت و فرماندهان ارتش از جمله شخصیت‌هایی بودند که در مراسم ادای احترام به پیکر جان‌باختگان در فرودگاه شرکت داشتند.

حسن روحانی در سخنرانی خود تأکید کرد که ایران خواستار "روشن شدن واقعیت و حقیقت" فاجعه منا از طریق تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب است. او گفت: «زبان ما در این حادثه زبان عواطف، برادری و ادب بوده و در جای لازم از زبان دیپلماسی استفاده شده است و اگر لازم باشد جمهوری اسلامی ایران از زبان اقتدارش نیز استفاده خواهد کرد.»

به گفته حسن روحانی کشورهای اسلامی "باید بدانند چرا این فاجعه به وقوع پیوسته و باید مطمئن شوند که برای سال‌های آینده چنین فاجعه‌هایی به وقوع نمی‌پیوندند."

رئیس‌جمهور ایران در ادامه سخنانش، فاجعه منا را "آزمونی بزرگ" خواند که به گفته وی مقام‌های جمهوری اسلامی از آن "سرافراز" بیرون آمده‌اند. دولت ایران وعده داده تا به پیگیری‌ها برای روشن شدن علل وقوع فاجعه منا ادامه دهد و نتیجه پیگیری‌های خود را نیز رسما منتشر کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فاجعه حج امسال موجب شده تا درگیری‌های لفظی میان ایران و عربستان در روزهای اخیر شدت پیدا کرده و روابط دیپلماتیک دو کشور تیره‌تر از گذشته شود.

مقام‌های ایران در انتقاداتی شدیدالحن مسئولان عربستان را متهم به ناکارآمدی و عدم پیگیری حادثه منا از جمله شناسایی و انتقال جسد قربانیان کرده و سخنگوی دولت ایران نیز رسما گفت که این کشور از عربستان شکایت خواهد کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، "مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته" دولت عربستان را عوامل وقوع این فاجعه دانسته و خواستار حضور نمایندگان ایران برای بررسی واقعه منا در عربستان شد. وی همچنین هشدار داد اگر عربستان به وظایف خود برای انتقال اجساد کشته‌شدگان ایرانی عمل نکند، ایران واکنشی "سخت و خشن" نشان خواهد داد.

در مقابل عربستان نیز ایران را به "استفاده سیاسی" از واقعه منا متهم کرده و گفت که رهبران ایران نباید آنچه در منا رخ داده را "مایه بازی‌های سیاسی" خود قرار دهند.

دولت عربستان تعداد کشته‌شدگان ایرانی در فاجعه منا را ۲۳۹ تن اعلام کرده، اما ایران با رد این آمار گفته است که ۴۶۴ زائر ایرانی جان خود را در منا از دست داده‌اند.

با این حال پس از سفر وزیر بهداشت ایران به ریاض و دیدار با همتای سعودی‌اش توافقاتی میان دو کشور برای انتقال اجساد به دست آمد. برخی از کشورهای مسلمان که اتباع‌شان را در این حادثه از دست داده‌اند، با دفن اجساد قربانیان در عربستان موافقت کرده‌اند، اما ایران از همان ابتدا مصرانه خواسته بود تا اجساد زائران ایرانی به کشور بازگردانده شوند.

به نوشته خبرآنلاین مراسم تشییع پیکر ۱۰۴ زائر ایرانی که به کشور منتقل شده‌اند، روز یکشنبه (۱۲ مهر) به طور همزمان در تهران و تمامی استان‌های کشور برگزار خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016