شنبه 11 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

هفته نامه فرانسوی: احتمالا جنگ جهانی سوم در راه است

هفته نامه فرانسوی نوول ابزرواتور در گزارشی از احتمال آغاز جنگ جهاني سوم بواسطه ورود نظامي روسيه به بحران سوريه و افزايش تنش بين ايران و عربستان سخن به ميان آورده است.

به گزارش «انتخاب»، نويسنده بروز دو واقعه را نشانه احتمال وقوع اين سناريوي فاجعه آور خوانده كه يكي ريشه در مسكو و ديگري خليج فارس دارد كه ميتواند جرقه يك برخورد عمومي را ايجاد كند.

نويسنده مقاله ادعا كرده نزديك بود ٣٠ سپتامبر تاريخ تكرار شود و جنگ جهاني سوم بي سر و صدا آغاز شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي با اشاره به حادثه ترور وليعهد اتريش در سارايوو كه زمينه ساز شروع جنگ جهاني اول در سال ١٩١٤ شد، به دو دليل وضع فعلي را با آن زمان مقايسه ميكند: ١ - افزايش تنش بين ايران و عربستان بواسطه انتقاد محكم ايران از عربستان بواسطه عدم تامين امنيت حجاج و ادعاي عربستان مبني بر توقيف دو لنج حامل سلاح از مبدا ايران به مقصد يمن ٢- بحران سوريه و تصميم پارلمان روسيه مبني بر اجازه به پوتين براي انجام عمليات نظامي در سوريه.

اين نشریه در ادامه ادعا می کند: در حاليكه غرب مشغول انجام عمليات خود در سوريه است، اقدام نظامي روسيه و بمباران اماكن متعلق به مخالفين بشار ( نه داعش) كه متحد آمريكا هستند، ريسك رويارويي دو طرف را افزايش می دهد.

نويسنده اين بيم را مطرح ميكند كه ١- روسيه كه مشكلات اقتصادي داخلي دارد و ايران قدرتمند بعد از توافق هسته اي، در حال آزمايش ميزان تمايل و جديت طرف مقابل هستند و ٢- اينكه سعودي ها نيز كه شديدا از قدرت گرفتن رقيب شیعه خود وحشت زده هستند، متحدين خود از جمله فرانسه را به يك بازي بي پاياني در منطقه بكشانند كه اوضاع را وخيم تر كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016