چهارشنبه 15 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مواد رادیواکتیو روسیه "در دست گروه‌های تروریست" خاورمیانه

دویچه وله ـ آسوشیتدپرس از فعالیت‌های باند قاچاق مواد رادیواکتیو در مولداوی پرده برداشت که دست‌کم ۵ سال است به مشتریانی از کشورهای اسلامی و از جمله گروه "دولت اسلامی" مواد خطرناک رادیواکتیو و نقشه ساخت سلاح‌اتمی می‌فروشند.

آسوشیتدپرس در گزارشی تحقیقی افشا کرد که یک باند قاچاق مشکوک به ارتباط با روسیه، طی سلسله فعالیت‌هایی غیرقانونی به گروه‌های افراطی در خاورمیانه مواد رادیواکتیو فروخته است.

بنا به این گزارش ماموران پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در همکاری با نیروهای امنیتی کشور کوچک مولداوی در اروپای شرقی، در ۵ سال گذشته ردپای دست‌کم ۴ تلاش یک باند بزرگ را برای فروش مواد رادیواکتیو به گروه‌های تندرو و تروریست در خاورمیانه شناسایی کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به گفته آسوشیتدپرس آخرین تلاش این گروه در فوریه‌ی گذشته بود که یکی از قاچاقیان تلاش کرد ماده کشنده‌ی سزیم را به فردی بفروشد که فرستاده‌ی گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) بود.

بازرسان و ماموران امنیتی درگیر در این پرونده به آسوشیتدپرس گفتند که این باند که به‌نظر می‌رسد با سازمان امنیت روسیه مرتبط باشد، در کشور کوچک مولداوی "بازار سیاه" مواد خطرناک رادیواکتیو به‌راه انداخته که همه‌ی این مواد در ساخت انواع سلاح خطرناک و کشنده‌ی اتمی کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: اجلاس بین‌المللی سران در زمینه امنیت هسته‌ای

ماموران پلیس کشور مولداوی و نیروهای اف‌بی‌آی به آسوشیتدپرس اجازه دادند برخی اسناد این پرونده را مشاهده و بررسی کند. آن‌ها دلیل این کار را گامی برای رسانه‌ای شدن فعالیت‌های این گروه عنوان کردند تا افکارعمومی متوجه باشد که "فعالیت‌های خطرناکی" به شکل مخفیانه صورت می‌گیرد که می‌تواند منجر به تولید سلاح مرگ‌بار شود.

ماموران امنیتی درگیر در این پرونده گفتند که با تیره شدن روابط میان روسیه و کشورهای اروپایی و آمریکا، امکان بررسی این‌که اعضای باند یادشده دقیقا به چه شیوه‌ای به مواد رادیواکتیو در خاک روسیه دسترسی پیدا کردند، دشوارتر شده است. آن‌ها احتمال می‌دهند که این باند قاچاق به ذخیره‌‌ی رادیواکتیو دولت روسیه دسترسی دارد.

کنستانتین مالیک، یکی از ماموران پلیس مولداوی به آسوشیتدپرس گفت که آن‌ها احتمال می‌دهند در آینده‌ی نزدیک این گونه فعالیت‌های قاچاق افزایش یابد.

آسوشیتدپرس که اجازه‌ی بررسی ویدئوها، عکس‌ها و اسناد عملیات شناسایی و بازداشت اعضای این گروه را پیدا کرده، در گزارش خود تاکید کرده که به نظر می‌رسد استراتژی مقامات پلیس مولداوی برای برخورد با این گروه و فعالیت‌های این چنینی، استراتژی کارآمدی نیست و نقص‌های جدی دارد.

بیشتر بخوانید: "پاکستان سومین زرادخانه بزرگ اتمی جهان می‌شود"

این خبرگزاری می‌گوید بررسی اسناد نشان داد که پلیس معمولا وقتی یکی از مظنونین را شناسایی کرد، بلافاصله او را با سروصدا بازداشت می‌کند و به‌این ترتیب اعضای دیگر گروه به سرعت از کشور فرار می‌کنند و امکان بازداشت و بررسی دقیق‌تر فعالیت‌های خطرناک آن‌ها از دست می‌رود.

این گزارش تحقیقی می‌گوید که برخی قرار ملاقات‌های محرمانه‌ی اعضای این گروه قاچاق با مشتریان احتمالی در کلوب‌های شبانه رخ داده است. آسوشیتدپرس همچنین تاکید می‌کند که پلیس مولداوی برای دست‌کم ۵ سال رویه‌ای کاملا منفعل دربرابر فعالیت‌های این گروه و گروه‌های مشابه داشته است.

بنا به این گزارش خطرناک‌ترین فعالیت این گروه در بهار ۲۰۱۱ رخ داده است. یکی از گروهک‌هایی که با باند ‌اصلی ارتباط داشت و توسط شهروندی روس به نام الکساندر آقیچو اداره می‌شد، به مردی اهل سودان اورانیوم و نقشه‌ی ساخت بمب فروخته است. نقشه‌های ساخت این بمب در هجوم ماموران پلیس به آپارتمان خریدار سودانی پیدا و ضبط شد.

بیشتر بخوانید: ورود غبار آلوده به اورانیوم به ایران؛ احتمالی که تکذیب شد

مقامات پلیس مولداوی اعلام کردند که در بازجویی از افرادی که تاکنون بازداشت شدند، مشخص شد که بیشتر آن‌ها قصد فعالیت تروریستی علیه آمریکا داشتند. پلیس مولداوی به آسوشیتدپرس گفت: «در یکی از مکالمات تلفنی یکی از اعضای گروه به فرد واسطه گفت که خریدار مسلمان برایش پیدا کند. چرا که مسلمانان خاورمیانه خریدار واقعی‌اند و از این مواد رادیواکتیو علیه امریکا استفاده خواهند کرد.»

تاکنون بیشتر افرادی که در رابطه با قاچاق مواد رادیواکتیو بازداشت شده‌اند، در سلسله مراتب گروه‌های قاچاق "میان‌رده" محسوب می‌شوند و نقش کلیدی و اصلی را ندارند.

پلیس مولداوی هنوز مطمئن نیست که آیا این باند خطرناک ذخیره اورانیوم بیشتری در جایی پنهان کرده است یا خیر. رهبر اصلی باند خطرناک که به "کلنل" معروف است، موفق به فرار شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016