جمعه 17 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

چهار موشک روسی شلیک‌شده به سوریه در مناطقی از ایران سقوط کرده‌اند

خبرگزاری‌های بین‌المللی روز پنجشنبه ۱۶ مهر به نقل از دو مقام ایالات متحده اعلام کردند که چهار فروند از موشک‌های شلیک شده روسیه به سمت اهدافی در سوریه، دچار انحراف شده و در خاک ایران سقوط کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا: خبرگزاری فرانسه، رویترز، و آسوشیتدپرس در گزارش‌های جداگانه‌ای این خبر را به نقل از دو مقام ارشد دفاعی آمریکا مخابره کرده‌اند که خواسته‌اند نام‌شان افشا نشود.

شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز نیز پیشتر گزارش کرده بود که موشک‌های «کالیبر» برای نخستین بار از رزم‌ناوهای روسی در دریای خزر شلیک شده بودند.
BF1E995F-E020-474E-8849-BAE6348B9B74_w640_r1_s.jpg
به گفته شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، این نخستین بار است که روسیه از موشک‌های دورپرواز «کالیبر» استفاده می‌کند.

هنوز گزارشی درباره تلفات یا خسارات احتمالی ناشی از سقوط این موشک‌ها در ایران منتشر نشده است.

وزارت دفاع روسیه این خبر را تکذیب کرده و گفته که موشک‌های پرتاب شده در سوریه به هدف اصابت کرده‌اند.

به گزارش رویترز، ایگو کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفته است: «برخلاف سی‌ان‌ان، استناد ما به منابع نا‌شناس نیست. ما پرتاب موشک‌های خود و اهدافی که مورد اصابت قرار گرفته‌اند را نشان می‌دهیم».

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفته است که نمی‌تواند این خبر را تایید کند.

رسانه‌ها و مقام‌های ایران هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

با این حال، برخی از سایت‌های محلی در شمال و شمال غربی ایران که احتمالا محل عبور موشک‌های روسیه به سمت سوریه بوده‌اند گزارش داده‌اند که افراد محلی سقوط اشیاء ناشناس را در اطراف محل زندگی خود گزارش کرده‌اند.

گزارش این سایت‌ها نشان می‌دهد که صبح روز چهارشنبه- زمان شلیک موشک‌های کروز روسیه به سمت سوریه- مردم برخی از نواحی استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و کردستان شاهد عبور اشیای ناشناس پرنده بوده‌اند که پس از مدت کوتاهی منفجر شده‌اند.

سایت «تخت نیوز» در تکاب واقع در جنوب آذربایجان غربی روز پنجشنبه از سقوط یک شی پرنده نا‌شناس در روستایی به نام «قزقاپان» خبر داد.

این سایت می‌گوید: «صبح چهارشنبه حوالی ساعت شش صبح یک شی پرنده نا‌شناس در ۱۵۰ متری محدوده شرقی روستای قزقاپان در شهرستان تکاب سقوط کرد».

به گزارش تخت نیوز، «صدای انفجار در حدی بود که باعث شکسته شدن بیشتر شیشه‌های منازل اهالی و تلف شدن چند راس دام و زخمی شدن دو نفر شد».

این سایت افزوده است: «پس از این حادثه نیروهای امنیتی سریعا در محل حضور یافته و قطعات باقی مانده را جهت بررسی بهتر با خود بردند... قطعات ریزی از این پرنده نا‌شناس هنوز درمحل باقی مانده و برخی از افراد به عنوان یادگاری آن را با خود می‌برند».

ایرج ثقفی، فرماندار شهر تکاب، نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، این خبر را تایید کرده بود ولی گفته بود که ماهیت این شئی ناشناس هنوز معلوم نیست.

روستای قزقاپان در ۳۵ کیلومتری شهر تکاب است.

سایت خبری «گولان سقز» نیز در گزارشی از سقوط یک شی نا‌شناس در روستای طومار قمیش سقز (در استان کردستان) خبر داده است. این سایت می‌گوید که حادثه یاد شده خسارت جانی در بر نداشت و قطعات این پهباد جهت بررسی و شناسایی بیشتر توسط نیروهای امنیتی به سپاه شهرستان سقز انتقال داده شد.

یک سایت محلی در تالش واقع در استان گیلان نیز از مشاهده یک شئی نورانی توسط افراد محلی خبر داده است.

سایت «مریان خبر» روز چهارشنبه گزارش داده بود: «بنا به اظهار شاهدان محلی، این شی نورانی که در آسمان سواحل روستاهای شیرآباد و خطبه‌سرا و برخی از محلات دیگر دیده شده است بیشتر شبیه به یک پهباد بوده که در ارتفاع پایین و با سرعت متوسط در حال حرکت بوده است».

این سایت افزوده است: «همچنین حوالی ساعت پنج صبح نیز صدای انفجاری در همین مناطق برخی از ساکنان منطقه را نگران کرد، که گویی بی‌ارتباط با همین مسئله نبوده است».

سایت «انتخاب» نیز از شنیده شدن صدایی مهیب در شهر آستارا در صبح روز چهارشنبه خبر داده است که به گفته آن، موجب ترس و وحشت جمعی از شهروندان شد. شهروندان آستارایی این صدای مهیب را حدود ساعت شش صبح شنیدند.

به گزارش انتخاب، «فرماندار و مسئولان نیروی انتظامی و سپاه شهرستان مرزی آستارا از منبع این صدای مهیب اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند».

یک منبع دفاعی آمریکا گفته است که موشک‌های کروز روسیه برای اصابت به مواضع مخالفان بشار اسد در سوریه از فراز ایران عبور کردند.

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که ناوهای جنگی این کشور در دریای خزر ۲۶ موشک به سمت ۱۱ هدف در شمال و شمال غرب سوریه شلیک کرده‌اند.

درصد خطای موشک‌های کروز روسیه

حسین آرین، تحلیلگر امور نظامی، درباره موشک‌های دورپرواز «کالیبر» به رادیو فردا می‌گوید: «این موشک بردی معادل ۲۵۰۰ کیلو متر دارد و برای رسیدن به هدف در سوریه با گذشتن از فراز ایران و عراق می‌بایست نزدیک به ۱۵۰۰ کیلو متر را طی کند».

به گفته وی، «موشک‌های Kalibr NK در مقایسه با موشک‌های دیگر روسیه جدید است و اولین بار در عملیات واقعی مورد استفاده قرار گرفته است».

آن گونه که آقای آرین می‌گوید، «بعد از شلیک این موشک‌ها روس‌ها تاکید کردند که دایره خطای آن سه متر است».

وی افزود: «این موشک‌ها در ارتقاع کم پرواز می‌کنند که از دید رادار محفوظ باشند. موشک‌های کروز عموماً در شروع عملیات هوایی علیه هدف‌های بسیار مهم به کار برده می‌شوند مثل مراکز فرماندهی و کنترل دشمن، پایگاه‌های مهم نظامی، صنایع مهم دشمن، تاسیسات و مرکز پدافند هوایی و... بکارگیری این موشک‌ها علیه گروه‌های پیکارجو و دپوهای آن‌ها یا کارگاه‌های تولید گلوله آن‌ها، زیادی است. این‌کار را می‌شد با هواپیما هم انجام داد. پرتاب این موشک‌ها بیشتر برای نشان دادن توان نظامی و موشکی روسیه و قدرت نمایی بود».

روسیه می‌گوید که هدف از عملیات نظامی در سوریه، کمک به بشار اسد، رییس جمهوری این کشور، برای مقابله با گروه خلافت اسلامی است، اما مخالفان حکومت دمشق و دولت آمریکا می‌گویند که این حملات بیشتر متوجه اپوزیسیون میانه‌رو مورد حمایت غرب است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۵ مهر گفت: «۹۰ درصد حملاتی که تاکنون شاهد آن بودیم، علیه داعش یا تروریست‌های وابسته به القاعده نبود».

او افزود: «این حملات تا حدود زیادی مخالفانی را هدف قرار می‌دهد که خواهان آینده‌ای بهتر برای سوریه هستند و نمی‌خواهند نظام اسد در قدرت باقی بماند».

به گزارش سازمان ملل، از ابتدای بحران سوریه در مارس ۲۰۱۱ که با سرکوب شدید تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم این کشور از سوی حکومت بشار اسد آغاز شد، تاکنون ۲۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016