جمعه 17 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تعدادی از زائران ایرانی حج هنوز مفقود هستند

151009055655_hajj_iranian_pilgrims_512x288_ap_nocredit.jpg
به گزارش بی‌بی‌سی٬ حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مورد واقعه کشته شدن شماری از زائران ایرانی در مراسم حج سال جاری گفته است که ۶۹ تن از این زائران هنوز مفقود هستند و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه به نتیجه نرسیده است.

به گفته آقای امیرعبداللهیان دو "دیپلمات ارشد" جمهوری اسلامی به نام‌های غضنفر اصل رکن آبادی و احمد فهیما و همچنین حمیدرضا حسینی، خبرنگار شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی، از جمله این مفقودان هستند.

ازدحام جمعیت در جریان برگزاری مراسم رمی جمرات در روز عید قربان امسال به کشته شدن چند صد زائر منجر شد که به گزارش منابع ایرانی، بیش از ۴۶۰ تن از آنان شهروندان ایرانی بودند. تا کنون اجساد شماری از کشته‌شدگان به ایران منتقل شده اما هنوز وضعیت تعدادی دیگر مشخص نیست. مقامات عربستان سعودی شمار کشته شدگان این واقعه را ۷۶۹ نفر اعلام کرده‌اند که به این ترتیب، اکثر قربانیان از زائران ایرانی بوده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی آمار ارائه شده توسط منابع سعودی را نادرست دانسته و گفته‌اند که شمار قربانیان این واقعه بیش از چهار هزار نفر است.
معاون وزیر خارجه گفته است که نمایندگان اعزامی جمهوری اسلامی طی چهار روز گذشته به تمامی بیمارستان‌های عربستان که احتمال‌می رفت زخمی شدگان ایرانی در آنها بستری باشند مراجعه کرده‌اند اما این تلاش نتیجه‌ای نداشته است. وی گفته است که اثر انگشتان زائران مفقود ایرانی به عربستان ارسال شده تا برای شناسایی قربانیان مورد استفاده قرار گیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنین، علی قاضی عسگر، سرپرست حجاج ایرانی نیز که به تازگی به ایران بازگشته در گفتگو با تلویزیون جمهوری اسلامی تایید کرده که ۶۹ نفراز حجاج ایرانی در حادثه منا "مفقود الجسد" هستند" و پیگیری برای شناسایی آنها در جریان است. به گفته وی، در میان کسانی که در مراسم حج امسال کشته شدند افرادی از رادیو و تلویزیون دولتی، حدود ۱۰ تن از روحانیون کاروان‌ها و ۱۷ نفر از مدیران و کارکنان خدماتی بودند.سرپرست حجاج ایرانی گفته است که تا کنون اجساد بیش از ۳۰۰ تن از کشته‌شدگان ایرانی به کشورشان بازگردانده شده و تاکید کرد که براساس آماری که از کاروان‌ها گرفته شده "قطعا تعداد کشته‌های ما ۴۶۴ نفر است."

به گزارش خبرگزاری رادیو و تلویزیون ایران، آقای قاضی عسگر در مورد نحوه برگزاری حج امسال گفت که برنامه‌هایی که پیش بینی شده بود تقریبا همگی اجرا شده و از جمله از برگزاری تعدادی مراسم دعا "مراسم برائت از مشرکان و مجموعه برنامه‌های سیاسی و عبادی حج تمتع" نام برد.

در مورد علت وقوع حادثه روز عید قربان، آقای قاضی عسگر با اعلام تشکیل یک کمیته ایرانی برای تحقیق در این باره، گفت که امسال مقامات سعودی مسیر حرکت حجاج ایرانی را تغییر داده بودند و در کمک‌رسانی به مصدومان هم کوتاهی کردند. وی گفت: "چرا پلیس سعودی جمعیت کشور ما را به خیابان ۲۰۴ هدایت کرد در صورتی که در سال‌های گذشته، مسیر زائران ما از خیابان‌های دیگر بود و یا چرا راه حجاج بسته بود و با وجود آن همه امکانات امدادی، چرا امدادرسانی به درستی صورت نگرفت."

وی گفت که "حج ایران با برنامه‌ترین و منظم‌ترین حج است و شبهاتی که دشمنان ما منتشر می‌کنند روی افکار عمومی نتیجه‌ای ندارد." وی از سرعت عمل نهادهای جمهوری اسلامی در شناسایی کشته شدگان ایرانی هم تقدیر به عمل آورد و گفت که بعضی دیگر از کشورها می‌کوشیدند به همان سرعت ایران در این مورد عمل کنند "اما موفق نشدند."

در مراسم حج بیش از دو میلیون زائر از کشورهای مختلف جهان شرکت داشتند و شمار زائران ایرانی شرکت کننده در مراسم سال جاری ۶۴ هزار نفر بود.
مقامات جمهوری اسلامی دولت سعودی را مسئول حادثه روز عید قربان می‌دانند و در روزهای پس از وقوع این حادثه از عدم همکاری مقامات عربستان در این زمینه سخن می‌گفتند و تجمع‌هایی را هم علیه عربستان سعودی ترتیب دادند.

از زمان انقلاب اسلامی در ایران، روابط حکومت روحانیون شیعه در جمهوری اسلامی و خاندان سلطنتی وهابی در عربستان سعودی معمولا سرد و در مواردی تیره بوده است. در سال‌های اخیر، مواضع مختلف دو حکومت در مورد جنگ داخلی سوریه، شرایط عراق و به خصوص وضعیت اخیر در یمن این روابط را تیره‌تر کرده است.

اگرچه برگزاری مراسم حج گاه با حوادثی همراه بوده اما حادثه سال جاری پر تلفات‌ترین واقعه از سال ۱۹۹۰ میلادی بوده است. در آن سال، بیش از ۱۴۰۰ تن از زائران در یک حادثه در مکه جان خود را از دست دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016