جمعه 8 آبان 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مذاکرات بین المللی دربارۀ سوریه بدون نتیجۀ قطعی خاتمه یافت

151030094628_zarif_640x330_afp_nocredit.jpg
رادیو فرانسه - مذاکرات بین المللی برای یافتن راه حل سیاسی بحران و جنگ داخلی سوریه بدون نتیجۀ قطعی خاتمه یافت. با این حال، وزیر امور خارجۀ فرانسه لوران فابیوس گفت که دو هفتۀ دیگر نشست مشابه ای برگزار خواهد شد. او تصریح نمود که برغم اختلافات به ویژه بر سر آیندۀ بشار اسد، مذاکره کنندگان به پیشرفت هایی از جمله بر سر روند سیاسی انتقال قدرت، حکومت انتقالی، انتخابات، قانون اساسی آینده سوریه دست یافتند.

در جریان مذاکرات امروز جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، اعلام کرد که رییس جمهوری این کشور، باراک اوباما، با اعزام حدود پنجاه تن از تکاوران ارتش آمریکا به شمال سوریه موافقت کرده است. وی هدف از این اقدام را کمک به نیروهای محلی برای نبرد با گروه "دولت اسلامی" یاد کرده است. همزمان ارتش آمریکا با استقرار هواپیماهای جنگندۀ خود از نوع "آ ۱۰" و "اف ۱۵" در پایگاه هوایی ترکیه قدرت هوایی اش را در سوریه تقویت خواهد نمود.

ایران به عنوان یکی از دو متحد اصلی بشار اسد برای اولین بار در چنین مذاکراتی شرکت می کند. پیش از آغاز گفتگوها، دولت ایران پشتیبانی خود را از طرح یک دورۀ انتقالی شش ماهه در سوریه اعلام کرد و افزود که در پایان این دوره، برگزاری انتخابات در سوریه سرنوشت بشار اسد را تعیین خواهد کرد. رویترز به نقل از منابع آگاه افزوده است که اعلام این مطلب به این معنا است که جمهوری اسلامی حفظ بشار اسد را پیش شرط توافق بر سر بحران سوریه نمی داند. معاون وزیر امور خارجۀ ایران، حسین امیرعبداللهیان، گفته است که جمهوری اسلامی ایران هیچ اصراری ندارد که بشار اسد تا ابد در قدرت بماند. رویترز به نقل از یک مقام ارشد در خاورمیانه افزوده است که ایران احتمالاً تا پایان چنین دورۀ انتقالی به حمایت خود از بشار اسد خاتمه خواهد داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دیروز پنجشنبه ارنست جاش، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، گفته بود که این کشور انتظار دارد که روسیه و ایران با استفاده از نفوذ خود کناره گیری اسد از قدرت را تسهیل سازند. با این حال، روسیه و ایران تأکید می کنند که اولویت در حال حاضر نابودی گروه "دولت اسلامی" است.

جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، دیروز پنجشنبه برای آگاهی از موضع ایران و روسیه دربارۀ سرنوشت بشار اسد با نمایندگان این دو کشور در وین گفتگو کرد. او به همین مناسبت گفت : وقت آن رسیده جایی نیز برای ایران در میز مذاکرات مربوط به سوریه در نظر گرفت.

در اظهاراتی مشابه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه پیش از عزیمت به وین گفت : "عاقبت موفق شدیم همه را بدون استثناء که به نوعی در بحران سوریه دخیل هستند دور میز مذاکره جمع کنیم." وزیر امور خارجۀ روسیه تصریح کرد که منظور او از همه "اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، ایران، مصر، کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس و عراق" است.

سرنوشت بشار اسد مهمترین موضوع اختلاف میان شرکت کنندگان در مذاکرات بین المللی دربارۀ سوریه است. وزیر امور خارجۀ عربستان عادل الجبیری ابراز اطمینان کرده که بشار اسد به شکلی از اشکال – در نتیجۀ یک روند سیاسی انتقال قدرت و یا به طور قهرآمیز – قدرت را ترک خواهد کرد." دولت عربستان پیشتر گفته بود که مذاکرات وین فرصتی برای آزمایش جدیت روسیه و ایران در حل بحران سوریه است.

به گفتۀ کارشناسان همینکه عربستان با حضور ایران در مذاکرات جاری موافقت کرده فی نفسه تحولی مهم به شمار می رود و امید به حل سیاسی بحران سوریه را بیشتر کرده است. افزون بر این، بحران پناهندگان در اروپا همه را متقاعد کرده است که حل بحران سوریه نیازمند یک دورۀ انتقالی است و در وضعیت حاضر استبداد بشار اسد باصطلاح "شر کمتر" است.

در این حال، میکائیل باگدانوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، امروز گفت که این کشور امیدوار است که مخالفان بشار اسد به رویکرد مشترکی دست یابند و هیئتی را برای گفتگو با رژیم دمشق تشکیل بدهند. رویترز نوشته است که روسیه و عربستان فهرست شخصیت های سیاسی مخالف بشار اسد را که می توانند در مذاکرات وین شرکت کنند، میان خود مبادله کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016