جمعه 15 آبان 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

ضربه حکومت به فوتسال زنان؛ ممانعت از حضور در جام جهانی

footsal-b400.jpg

یادداشتی از ف.م.سخن

تیم فوتسال زنان ایران٬ که با تلاش خستگی ناپذیر و ارائه ی بازی های بسیار خوب٬ موفق شد بر تیم آماده و قدر ژاپن پیروز شود و قهرمان مسابقات فوتسال زنان آسیا گردد٬ از حضور در مسابقات جام جهانی محروم شد! علت این محرومیت٬ عدم توانایی فدراسیون برای گرفتن ویزا از کشور گواتمالا عنوان شده است. تصمیم در مورد عدم اعزام دختران فوتسالیست به جام جهانی را علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال ایران گرفته است. او با اعلام تصمیم به عدم حضور در مسابقات جام جهانی فوتسال زنان٬ دلیل آن را چنین بیان کرده است:

«چون کشور گوآتمالا در ایران سفارت خانه ندارد و برای گرفتن ویزای این کشور مجبوریم به آلمان سفر کنیم٬ اما مشکل اساسی دیگر این بود برای سفر به آلمان هم نیازمند گرفتن ویزای شنگن هستیم. از سوی دیگر تا شروع مسابقات زمان زیادی باقی نمانده است و عملا نمی توانیم ویزای آلمان و ویزای گوآتمالا٬ میزبان جام جهانی فوتسال بانوان را برای تیم ملی فوتسال بانوان تهیه کنیم و در نتیجه سفر تیم ملی فوتسال بانوان که قهرمان آسیا هستند به جام جهانی لغو شده است.»

کفاشیان از دلیل تاخیر برای گرفتن ویزای دو کشور و سهل انگاری و مسامحه در این امر که از مدت ها قبل برنامه ریزی و به فدراسیون های فوتبال در سراسر جهان اعلام شده است چیزی نمی گوید و در مورد آن سکوت می کند. حتی در این مورد که سفارت خانه های مزبور٬ با در نظر گرفتن موقعیت ویژه ی بازیکنان تیم و اهمیت حضور آن ها در این مسابقات٬ بدون تردید٬ در کوتاه ترین زمان ممکن٬ ویزای سفر به هر دو کشور را صادر می کنند٬ سخنی از کفاشیان شنیده نمی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما دلیل ممانعت از حضور تیم فوتسال زنان در جام جهانی٬ لایه های دیگری دارد که در رسانه های جمهوری اسلامی بازتاب نخواهد یافت. بعد از اوج گرفتن جنجال بر سر عدم حضور نیلوفر اردلان -کاپیتان تیم فوتسال زنان ایران- در مسابقات آسیایی به دلیل عدم اجازه ی همسر٬ و اعتراض هایی که از سوی خانم اردلان و اعضای تیم و تعداد زیادی از رسانه ها صورت گرفت٬ شهیندخت مولاوردی٬ معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور از اعتراض مردم نسبت به این قانون خبر داد و گفت معاونت زنان و خانواده در پی اصلاح قانون لزوم اجازه ی همسر به زنان برای خروج از کشور است. خانم مولارودی٬ تاکید کرد که معاونت امور زنان «به جد» پیگیر اصلاح این قانون خواهد بود.

بلافاصله٬ بعد از اعلام این خبر٬ آیت الله جعفر سبحانی٬ از مراجع تقلید طرفدار تندروهای حکومتی٬ به شدت در مقابل سخنان نماینده ی دولت موضع گرفت و اظهار داشت که «بی دین ها به مساله ی خروج بدون اذن شوهر زنان راضی نمی شوند و این گونه مسائل مقدمه ای برای موضوعات دیگر است. فقهای اسلام٬ اعم از شیعه و سنی٬ معتقدند که زن بدون اذن شوهر نمی تواند مسافرت کند. موضع مولارودی در شان جمهوری اسلامی نیست و انتخاب چنین فردی صحیح نبوده و باید فردی را انتخاب کرد که فکر اسلامی داشته باشد.»

لاله افتخاری٬ نماینده مجلس هم در سخنانی اعلام کرد که «زن بدون اجازه همسر از خانه هم نباید خارج شود.»

با در نظر گرفتن این موارد و ضدیت آشکار آیت الله های صاحب نام و تندروهای حکومتی با مواضع میانه روانه ی دولت و حضور زنان و دختران در میادین جهانی٬ می توان عدم دریافت ویزا برای حضور در جام جهانی را بهانه ای مناسب برای ممانعت کامل از حضور زنان ورزشکار در کشورهای خارجی و تامین رضایت خاطر «آقایان تندرو» دانست.

حال باید دید که واکنش ها به ممانعت از حضور تیم فوتسال زنان ایران در این مسابقات مهم و حساس که از ۲۴ تا ۲۹ نوامبر امسال یعنی حدود ۱۸ روز دیگر برگزار خواهد شد و تیم ایران باید در اولین روز مسابقات در مقابل تیم پرتغال قرار گیرد٬ تغییری در تصمیم فدراسیون فوتبال و شخص کفاشیان به وجود خواهد آورد و در این مدت زمان اندک٬ امکانات سفر برای تیم دختران فراهم خواهد شد یا خیر.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016