دوشنبه 18 آبان 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اعتراضات‌ آذری‌ها علیه تلویزیون دولتی ایران به خشونت کشیده شد + عکس و فیلم

در پی پخش برنامه «فیتیله» در تلویزیون دولتی ایران، چند شهر آذربایجان شرقی و غربی، از جمله تبریز و ارومیه، صحنه اعتراضات آذری‌ها و درگیری مأموران امنیتی و لباس شخصی با آن‌ها شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو زمانه ـ در واکنش به پخش برنامه «فیتیله» از تلویزیون دولتی ایران، ده‌ها نفر در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی و غربی دست به تجمع اعتراضی زدند. یگان‌های ویژه نیروهای امنیتی به مقابله با معترضان برخاستند و به آن‌ها حمله کردند.

شاهدان عینی روز دوشنبه ۱۸ آبان به «زمانه» گفته‌اند که موتورسواران یگان ویژه به مردمی که شعارهایی علیه «نژادپرستی» و «آذری‌ستیزی» سر می‌دادند، حمله کردند.

به گفته آن‌ها برخورد مأموران یگان ویژه خشن بوده و از باتوم و گاز اشک‌آور و اسپری فلفل برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرده‌اند.

همچنین گزارش شده است که در برخی مناطق موتورسیکلت‌ها و خودروهای نیروهای امنیتی بدون هیچ ملاحظه‌ای به میان جمعیت رانده‌اند. این صحنه‌ها یادآور خشونت‌های روزهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ است.

این اعتراضات در شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل و مشکین‌شهر صورت گرفته است.

اعتراض این گروه از آذربایجانی‌ها به برنامه «فیتیله» ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دوم تلویزیون دولتی ایران است.

در نمایش‌ روز جمعه ۱۵ آبان این برنامه، پدر و پسری آذری قصد ترک زودهنگام هتل را دارند و علت آن را نیز به صورت دست‌وپا شکسته، هم به آذری و هم فارسی، “بوی بدی” اعلام می‌کنند که از اتاق آن‌ها استشمام می‌شود. مدیر پذیرش هتل پس از بررسی متوجه می‌شود که فرزند این مسافر آذری، به جای استفاده از مسواک از فرچه توالت برای شستن دهان خود استفاده کرده و این بوی بد نیز از دهان این کودک پخش می‌شود.

آذربایجانی‌های معترض معتقدند که این برنامه توهین به آذری‌هاست.

صداوسیمای جمهوری اسلامی بابت پخش این برنامه از آذری‌زبانان عذرخواهی کرده و گفته است که مسئولان این برنامه توبیخ و برکنار شده‌اند.

در پی آن، محمد سرافراز، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز از پخش برنامه تلویزیونی “فیتیله” عذرخواهی کرد.

سایت «اویان‌نیوز» گزارش داده است که در اعتراضات روز دوشنبه تبریز بسیاری از شهروندان معترض مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته‌اند.

گزارش‌ها حاکی از درگیری‌های شدید بین هزاران تظاهرکننده و مأموران پلیس و لباس شخصی در تبریز است.

زره‌پوش‌ها و ماشین‌های آب‌پاش نیروی انتظامی در سطح تبریز مستقر شده و موتورسواران زره‌پوش و لباس شخصی در میدان ساعت، چهارراه منصور، بازار، راسته کوچه و چهارراه آبرسان به معترضان حمله کرده‌اند.

عده‌ای در این درگیری‌ها زخمی و شماری نیز بازداشت شده‌اند.

در شهر ارومیه مأموران امنیتی بازار این شهر و خیابان‌های اصلی آن را بستند و به روی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

همچنین نزدیک به یک‌هزار نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه دست به تجمع اعتراضی زدند. این گردهمایی با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ملت تُرک همواره راه‌هایی را برای پایان دادن پدیده شوم نژادپرستی در ایران ارائه کرده ولی هیچ‌گاه پاسخ مناسبی از مرکز دریافت نکرده است.»

آن‌ها افزوده‌اند: «ما دانشجویان دانشگاه اورمیه تنها راه پایان دادن به نژادپرستی علیه ملت تُرک را احقاق تمامی حقوق آن‌ها می‌دانیم که متأسفانه حتی اندک وعده‌های داده شده در دولت روحانی نیز هیچ‌گاه عملی نگردیده است.»

بنا به گزارش‌های منتشرشده، خیابان «امام» مشکین‌شهر نیز صحنه درگیری مأموران امنیتی و معترضان بود.

در سال‌های اخیر عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقلیت‌ها و قومیت‌ها، اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است.

سال ۹۲ نیز پخش سریال تلویزیونی «سریال کهن» از تلویزیون ایران با اعتراض‌هایی روبه‌رو شد. معترضان بر این باور بودند که این سریال به «بختیاری‌ها و قوم لر» توهین کرده است. به دنبال این اعتراضات، پخش سریال متوقف شد.

ویدئویی از درگیریهای تبریز:


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016