دوشنبه 18 آبان 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انتقاد شدید رئیس قوه قضائیه به سخنان روحانی

فرارو- آیت الله آملی لاریجانی به سخنان رییس جمهور در نمایشگاه مطبوعات پاسخ داد. رییس قوه قضائیه تاکید کرد که "نباید به دستگاه قضایی جفا کرد."

به گزارش فرارو، رئیس قوه قضاییه که در جلسه مسئولان عالی قضایی سخن می گفت با تاکید بر این‌که روند دستگاه قضایی رعایت قانون و مصالح کشور است، از مطبوعات و مسئولان خواست به قوه قضاییه کمک کنند نه این‌که در حق قوه قضاییه جفا کنند و نسبت‌های ناروا دهند.

روز گذشته حسن روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: «مگر قابل تحمل است که در یک کشوری برخی از رسانه ها برای همیشه از تنبیه، توقیف و تعطیل و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن امنیتی دائمی برای آن ها مقرر باشد که نه تنها هر چه می خواهد بگویند بلکه گاهی هم به عنوان پلیس مخفی عمل کنند؟»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او گفت: «شما از برخی از نشریات می فهمید که فردا چه کسی دستگیر می شود، فردا کجا تعطیل می شود، آبروی چه کسانی باید رفته شود، ما نشریه داریم برای آگاهی مردم، بعد هم عده ای ادعای انقلابی گری دارند.» سخنان رییس جمهور در نمایشگاه مطبوعات را در اینجا بخوانید

گزیده سخنان رییس دستگاه قضایی را در ادامه می خوانید:

همواره از مطبوعات و رسانه‌ها خواسته‌ایم که با توجه به نقش مهمی که دارند به قوه قضاییه کمک کنند و البته با توجه به این نقش حساس باید از هر جهتی مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند نقش خود را در پیشگیری از انواع مفاسد ایفا کنند.

به قضات محترم نیز همواره یادآور شده‌ایم که در رسیدگی‌های خود به پرونده‌های مطبوعاتی، به نقش و جایگاه اطلاع‌رسانی، بازدارندگی و آگاهی‌بخشی مطبوعات توجه داشته باشند.

ایفای نقش و رسالت مطبوعاتی باید «همراه با اخلاق نقد و موازین اخلاقی و قانونی» صورت گیرد نمی‌توان به بهانه و ادعای نقد توهین کرد و یا افترا بست و کارهای خلاف امنیت کشور انجام داد.

متأسفانه بعضی رسانه‌ها به تشویش افکار عمومی دامن می‌زنند و بر این اساس دستگاه قضایی موظف است در عین حمایت از مطبوعات، از بروز جرایم پیشگیری کند و قابل قبول نیست که رسانه‌ها به جای ایفای نقش آگاهی‌بخشی و ارتقای سطح جامعه و ترویج اخلاقیات با گرفتن پول و برخلاف امنیت کشور برای اجانب کار کنند.

بسیاری از اهالی مطبوعات و رسانه‌ها ممکن است نسبت به قانون و عبور از خطوط قرمز آگاهی نداشته باشند و بی‌توجهی کنند؛ بنابراین به قضات محترم توصیه مکرر کرده‌ایم که شدیدترین مجازات‌ها را برای کسانی که بدون آگاهی به قانون از خطوط قرمز عبور کرده اند اعمال نکنند و با این ملاحظه، در مجازات‌های مقرر تخفیف لازم را بدهند.

تا به امروز از هرگونه سخنان تنش‌آفرین و اختلاف‌انگیز که به نفع و مصلحت کشور و حفظ همدلی، اخوت و همکاری نیست؛ اجتناب کرده‌ام و از این پس نیز همین‌گونه خواهد بود منتها از این جهت که رئیس‌جمهور محترم گفتند باب نقد در کشور باز است و به «النصیحته لائمه المسلمین» تمسک جستند و این‌که حتی به حاکم مسلمین هم می‌توان نقد کرد؛ بنابراین طبعا به مقامات پایین‌تر هم می‌توان نقد کرد؛ چند نکته را از باب نصح مطرح می‌کنم.

نباید نسبت به قوه قضاییه جفا کرد. همه می‌دانند که همواره از دولت حمایت کرده‌ام؛ بعد از این هم حمایت خواهم کرد؛ چراکه معتقدم باید با همدلی حرکت کنیم، مردم از ما حل مشکلات را می‌خواهند نه این‌که هر روز حاشیه‌ای ایجاد کنیم و مشکلی بر مشکلات بیفزاییم.

رئیس‌جمهور محترم دو سه عبارت را به کار بردند از جمله این‌که قوه قضاییه باید مأمن جامعه باشد و اگر نمک سالم باشد، هر چیزی اشکال داشته باشد می‌توان جلوی آن را گرفت اما اگر نمک فاسد شود کار بسیار سخت می‌شود، باید پرسید مقصود از این جملات شرطی چیست آن هم در حالی که این جملات در مورد قوه مجریه هم کاربرد دارد و می‌توان گفت اگر قوه مجریه فاسد شود، اگر دولت فاسد شود و اگر رئیس جمهور فاسد شود کار سخت می‌شود.

اگر مقصود این است که القا کنیم قوه قضاییه این طور شده است که افترا است و اگر غیر از آن باشد اهانت است؛ چرا باید دستگاهی را که مشغول خدمت به مردم است و با وجود تنگناهای شدید و مشکلات متعدد بودجه و امکانات، در طول سال ۱۵ میلیون پرونده را رسیدگی می‌کند مورد عتاب و خطاب وهن آمیز قرار دهیم و مستمسکی برای بدخواهان.

رئیس قوه قضاییه این بخش از سخنان رئیس‌جمهور را که «از طریق برخی روزنامه ها می توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود» نادرست و خلاف واقع و توهین به دستگاه قضایی دانست و گفت: چرا با سخنانی که به قول طلبه‌ها از سنخ تناقض صدر و ذیل است به حرف‌های خلاف واقع دامن می‌زنیم و این طور القا می کنیم که روزنامه خاصی طوری بر قوه قضاییه سیطره دارد که امروز می‌گوید و فردا فردی دستگیر می‌شود، اینها سخنان خلافی است که هیچ‌گاه انتظار بیان آن را از مسئولین مطلع نظام نداریم. البته ممکن است روزنامه‌ای تخلف کند و از اطلاعات خود به نحو نادرست استفاده کند، این ربطی به دستگاه قضایی ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016