شنبه 23 آبان 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

تعلیق مجوز هیئت‌های مذهبی «افراطی» در مشهد

37167C34-1034-4C22-96F3-04B8DC7E61DB_w640_r1_s_cx0_cy3_cw0.jpg
محمود مرویان‌ حسینی٬ مدیرکل سازمان تبلیغات خراسان رضوی، از تعلیق مجوز فعالیت دو هیئت مذهبی «افراطی» در شهر مشهد خبر داده و گفته است که «نیم درصد» از هیئت‌های این شهر «رفتار‌های افراطی» دارند.

آقای مرویان حسینی این مطلب را روز پنج‌شنبه، ۲۱ آبان، در جلسه شورای اداری شهرستان مشهد که در محل فرمانداری این شهر برگزار شد، بیان کرده است.

وی افزوده است که استان خراسان رضوی ۸۱۰۰ هیئت مذهبی ثبت شده دارد و چهار هزار هیئت در حال حاضر فعال هستند.

این مقام مسئول اضافه کرده است که «عملکرد این هیئت‌ها تحت نظارت مسئولان قرار دارد و تذکرات لازم نیز به آنها داده می‌شود».

هیئت‌های مذهبی در ایران به طور معمول هر هفته یک برنامه عزاداری یا جشن برگزار می‌کنند که در تعداد قابل توجهی از آنها درباره مسائل اجتماعی٬ مذهبی و سیاسی سخنرانی‌ می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«هیئت رزمندگان اسلام» یکی از مهم‌ترین هیئت‌های فعال در ایران محسوب می‌شود که پایه‌گذاران آن گروهی از فرماندهان سپاه هستند و در حال حاضر در شهر‌های مختلف نیز شعبه دارد.

این هیئت در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی پایه‌گذاری شد و در برنامه‌های مذهبی خود انتقاد‌های تندی متوجه سیاست‌های دولت اصلاحات می‌کرد.

با ورود رسمی این هیئت نوپا به عرصه سیاست بود که هیئت‌های قدیمی شهر تهران هم وارد حوزه‌ سیاست٬ جامعه و فرهنگ شده و اقدام به موضع‌گیری درباره مسائل روز جامعه کردند.

اعضای قابل توجهی از این هیئت‌های مذهبی و سیاسی در حال حاضر به عنوان گروه فشار در برابر جریان‌هایی عمل می‌کنند که منتقد سیاست‌های حاکمیتی هستند.

اوج یکی از دخالت‌های این هیئت‌ها در امر سیاست مربوط به حضور برخی از اعضای این هیئت‌ها در سرکوب اعتراض‌های خیابانی عاشورای سال ۱۳۸۸ به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بود.

پس از سال ۱۳۸۸ نیز گزارش‌هایی از فعالیت هیئت‌های نوپای دیگری در چندین شهر ایران منتشر شده که گفته می‌شود متعلق به جریان «شیرازی‌ها» است.

این هیئت‌ها از ورود مستقیم به حوزه غیرمذهبی خودداری و بسیاری از فعالیت‌های خود را معطوف به فعالیت‌های مذهبی شیعی کرده‌اند.

گروهی از محافظه‌کاران در ایران هیئت‌ها را به دامن زدن به «افراطی‌گری» شیعی متهم می‌کنند و خواستار توقف فعالیت‌ها آنها در شهر‌های مختلف هستند.

آنها می‌گویند که این هیئت‌ها با ترویج «قمه‌زنی» و «لعن» خلفای اهل تسنن در پی تعمیق اختلاف‌ها میان شیعیان و اهل سنت هستند.

بر اساس ادعای این دسته از محافظه‌کاران، هیئت‌های «افراطی» که از سوی جریان شیرازی‌ها اداره می‌شود از بریتانیا و عربستان سعودی پول دریافت می‌کنند.

به نظر می‌رسد مجوز فعالیت دو هیئت «افراطی» مشهد نیز به دلیل ترویج «قمه‌زنی» و «لعن» خلفای اهل تسنن لغو شده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016