چهارشنبه 4 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هم شرقى، هم شرقى، نبرد با آمريكا!

"روس ها كه امروز پوست بره پوشيده و خود را دوست جمهورى اسلامى معرفى مى كنند، به وقت خود و براى منافع بيشتر مى توانند به طرف امريكا بچرخند و جمهورى اسلامى را تار و مار كنند"



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ف.م.سخن - خبرنامه گویا

زمانى كه ولاديمير پوتين در يكى از سفرهايش به ايران گفت كه «بنده تمام ويژگى هاى مسيح را در چهره ى آيت الله خامنه اى ديدم» مشخص بود كه رهبر سابقا كمونيست همسايه شمالى، طعمه ى بسيار خوبى را نشان كرده و به لطايف الحيل راه رسوخ به دل بالاترين مقام جمهمورى اسلامى را مى جويد؛ مقامى كه تصميم گيرنده ى اصلى، اوست و هر ارتباط مهم و استراتڑيكى تنها با اجازه ى او بر قرار مى شود يا از ميان مى رود. مامور با هوش و كار كشته ى سابق كا.گ.ب، بر خلاف غربى ها، وقت خود را با عروسك هاى خيمه شب بازى جمهورى اسلامى تلف نكرد و از ابتدا كسى را نشانه گرفت كه تمام بندهاى اين عروسك ها را در اختيار خود داشت.

russianIRIgame2.jpg

برخورد پوتين را در مقاطع مختلف ارتباط با جمهورى اسلامى، با مقامات آن از ياد نبرده ايم؛ در زمان اجلاس سران خزر در سال ١٣٨٦ در تهران، او با احمدى نژاد مانند زايده ى بى اهميتى برخورد كرد كه حتى در مقابل دوربين خبرنگاران ارزش به بازى گرفته شدن نداشت و احمدى نژاد كه مثلا رييسِ جمهورىِ اسلامى بود در مقابل غول هاى شمالى، چيزى در حد آبدارچى كاخ رياست جمهورى بود.

فشارهاى وارد شده به جمهورى اسلامى، خامنه اى را وادار كرده است كه به دنبال حامى قدرتمندى باشد كه بتواند دست كم با امريكا از در مقابله وارد شود. روس ها هم كه همواره به دنبال منافع خود در كشور ما بوده و همچنان هستند و اگر امريكا چند صفحه تاريك از دوران بيست و هشت مرداد به بعد در كتاب تاريخ ايران دارد، صفحاتى كه روس ها در اين زمينه، سياه و سرخ به رنگ خون كرده اند بى شمارند.

روس ها طبق آن چه تاريخ نشان داده است، همان طور كه راحت مى خرند، راحت هم مى فروشند. آن جا كه پاى منافع بيشتر به ميان آيد، روس ها حتى مى توانند متحدان و احزاب طرفدار خودشان را هم زير پا له كنند. چند روز پيش اگر پوتين به خامنه اى تاكيد مى كند كه ما از پشت به متحدان مان خنجر نمى زنيم، و اتفاقا همين امروز در باره ى تركيه كه جنگنده ى روسى را سرنگون كرد مى گويد كه ترك ها از پشت به ما ضربه زدند، بر نفى عملى تاكيد مى كند كه به انجام آن در طول تاريخ شناخته شده است. روس ها كه امروز پوست بره پوشيده و خود را دوست جمهورى اسلامى معرفى مى كنند، به وقت خود و براى منافع بيشتر مى توانند به طرف امريكا بچرخند و جمهورى اسلامى را تار و مار كنند.

البته خامنه اى با تجربه تر و تاريخ خوانده تر از آن است كه اين ها را نداند و فريب يك جلد قرآن قديمى يا تمجيدهاى اغراق آميز پوتين را بخورد، منتها چنان دست و پاى او در سياست جهانى بسته شده كه چاره اى جز زير پا گذاشتن شعار نه شرقى نه غربى ندارد و ناچار است براى ايجاد اختلاف ميان قدرت هاى بزرگ و فراهم آوردن فضايى براى نفس كشيدن، تن به اين بازى ديپلماتيك خطرناك براى كشور ما بدهد، و خود و همه چيز ايران را به دست روس ها بسپارد، بلكه مفرى براى جمهورى اسلامى از اين طريق فراهم شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016