یکشنبه 8 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
7 آذر» دلار ۳۶۵۵ تومان شد
5 آذر» چرا دلار گران شد؟
پرخواننده ترین ها

جزئیات ادامه روند افزایش بهای دلار

دویچه وله - بهای رسمی هر دلار آمریکا در ایران از مرز ۳ هزار تومان گذشت. در بازار آزاد نیز قیمت هر دلار به مرز ۳۷۰۰ تومان نزدیک شده است. نوسان بهای ارزهای معتبر خارجی در هفته‌های گذشته شدت گرفته است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه (۸ آذر/ ۲۹ نوامبر) بهای رسمی هر دلار ایالات متحده آمریکا را ۳۷۰۷۱ ریال اعلام کرد.

بر این اساس بهای رسمی ۳۹ ارز خارجی نسبت به روز گذشته تغییری نکرده، در حالی که روند رو به افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهای فروش هر دلار آمریکا در طول روز یک‌شنبه بین ۳۶۸۰ و ۳۶۹۰ تومان در نوسان بوده و در بالاترین حد خود نسبت به دیروز ۲۰ تومان افزایش داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پایان دوران ثبات

بازار سکه طلا و ارزهای خارجی پس از یک دوره ثبات نسبی از حدود یک ماه پیش با نوسان‌های شدیدی روبرو شد و روند صعودی قیمت‌ها در مورد دلار آمریکا محسوس‌تر از دیگر ارزهای خارجی است.

از ابتدای سال ۹۴، و دست‌کم در هفت ماه نخست سال، بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد به ندرت از مرز ۳۵۰۰ تومان عبور کرده بود.

برخی از ناظران و شماری از صرافی‌ها نوسان‌های بازار ارز را احساسی ارزیابی می‌کنند و احتمال می‌دهند به زودی آرامش به بازار بازگردد.

ابوالفضل گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران "نگرانی از کمبود ارز" را یکی از علت‌های افزایش تقاضا عنوان کرد و به ایسنا گفت: «در شرایط فعلی بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان به منابع و قطعات نیاز دارند و از این جهت احساس می‌کنند باید منابع ارزی بیشتری برای خرید‌هایشان در اختیار داشته باشند.»

برخلاف بازار ارز، قیمت هر سکه طرح جدید روز یک‌شنبه با اندکی کاهش به نسبت روز گذشته به ۹۰۷ هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید: برنامه بانک مرکزی برای کاهش تورم و تک‌نرخی شدن ارز

دلار ۳۱۰۰ تومانی در بودجه سال آینده

در قانون بودجه سال جاری هر دلار آمریکا معادل ۲۸۵۰ تومان محاسبه شده است. برخی از کارشناسان عبور قیمت رسمی بانک مرکزی از این میزان را یکی از علت‌های افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد ارزیابی می‌کنند.

زمزمه‌های تعیین بهای ۳۱۰۰ تومانی برای دلار در بودجه سال آینده می‌تواند از دیگر عوامل نوسان شدید قیمت‌ها در بازار آزاد تلقی شود.

امیرمحمد خدیوی، کارشناس بازار ارز در گفت‌و‌گو با "اقتصادنیوز" خاطر نشان کرد، در کنار قیمت‌گذاری جدید بانک مرکزی "افزایش تقاضا، مسائل سیاسی منطقه و فضای ایجاد شده از سوی دلالان و سرمایه‌گذاران بازار ارز" از دیگر علت‌های افزایش قیمت دلار بوده است.

بانک مرکزی وعده داده طرح تک نرخی کردن ارزهای خارجی را تا پایان سال آینده به اجرا بگذارد. خدیوی پیش‌بینی می‌کند روند افزایشی قیمت دلار تا آن زمان ادامه خواهد داشت.

در انتظار فرجام برجام

مبهم ماندن وضعیت اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که انتظار می‌رود به برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران بینجامد از دیگر علت‌های آشفتگی بازار و نوسان قیمت ارز عنوان می‌شود.

مطابق توافق‌های جمهوری اسلامی با کشورهای ۱+۵ زمان اجرای برجام پس از ارائه گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره میزان همکاری ایران برای رفع ابهام‌ها، و روند انجام تعهداتش خواهد بود.

آمانو اعلام کرده که گزارش نهایی خود را همین هفته به شورای حکام آژانس ارائه می‌کند. ارزیابی آمانو از "ابعاد احتمالی نظامی" (پی‌ام‌دی) برنامه‌های گذشته و کنونی هسته‌ای ایران یکی از بخش‌های کلیدی این گزارش خواهد بود.

مدیرکل آژانس می‌گوید گزارش او درباره "پی‌ام‌دی" نه سفید خواهد بود و نه سیاه. بر این اساس احتمال می‌رود شورای حکام به بسته شدن پرونده ایران رأی موافق ندهد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایرانی چند روز پیش گفت، چنانچه شورای حکام در نشست ۱۵ دسامبر خود با بسته شدن پرونده "پی‌ام‌دی" موافقت نکند برجام متوقف خواهد شود.

عراقچی چهارم آذر به خبرگزاری فارس گفته است، پس از مذاکراتی که با آمانو و طرف آمریکایی داشته گمان می‌کند که پرونده "پی‌ام دی" بسته، و تحریم‌ها از اوایل سال آینده میلادی برداشته شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016