پنجشنبه 12 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تیراندازی در کالیفرنیا دست‌کم ۱۴ کشته برجای گذاشت

رادیو فردا ـ سه مهاجم مسلح با حمله و تیراندازی به یک مرکز معلولان در کالیفرنیای آمریکا، دست‌کم ۱۴ نفر را کشته و ۱۷ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر خشم خود را از قوانین مربوط به مالکیت سلاح گرم ابراز کرده است.

حمله ۱۱ آذر ماه، تازه‌ترین از این دست در ایالات متحده است، کشوری که قوانین مربوط به مالکیت سلاح گرم در آن به طور فزاینده‌ای با انتقادهای کارزارها و گروه‌های مخالف اسلحه همراه است.

پس از حمله مهاجمان به مرکز معلولان در سن‌برناردینو (کالیفرنیا)، پلیس با آنها در منطقه‌ای مسکونی درگیر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس‌پلیس سن‌برناردینو در حساب توئیتری خود نوشت «مظنونان کشته شده‌اند. یک افسر زخمی شده‌است. جزئیات هنوز مشخص نیست».

گروهبان ویکی سروانتس از پلیس محلی به خبرنگاران گفت احتمالا مظنون سومی همچنان فراری‌ست.

ساعاتی پس از آن پلیس اعلام کرد مظنون‌های کشته شده یک مرد و یک زن بودند و فرد سوم نیز بازداشت شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در هنگام حمله به مرکز معلولان در سن‌برناردینو، یک مهمانی جریان داشته است.

پلیس پس از حمله مهاجمان و درگیری با آنها در محل حضور پیدا کرد و نیروهای آن خانه‌به‌خانه از مردم خواستند در محل سکونت خود مانده و در را قفل کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از جارود بورگان، رئیس‌پلیس سن‌برناردینو، می‌گوید ورودی مدارس و برخی ساختمان‌های محل نیز مسدود و به بیمارستان‌های منطقه نیز هشدار امنیتی داده شد.

پس از حمله، این مقام پلیس به خبرنگاران گفت هنوز اطلاعاتی از دلیل یا دلایل آن در دست نیست؛ «ما هنوز نمی‌دانیم که این موضوع، حمله‌‌ای تروریستی، به معنی مرسوم آن است… ولی به وضوح، دست‌کم با شکلی از تروریسم داخلی روبه‌رو هستیم».

روزنامه نیویورک‌تایمز و لس‌آنجلس‌تایمز از قول برخی مقام‌ها گفته‌اند این احتمال وجود دارد که یک کارمند ناراضی (مرکز معلولان) دلیل این حمله بوده است.

این دو روزنامه گفته‌اند یکی از دستیاران مرکز با گروهی از کارکنان مشاجره‌‌ای داشته، سپس محل را ترک کرده و با یک یا دو نفر دیگر بازگشته است.

باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا به حمله مسلحانه واکنش نشان داده و بار دیگر خشم خود را از قوانین مربوط به مالکیت سلاح گرم ابراز کرده است.

آقای اوباما می‌گوید «چیزی که می‌دانیم این است؛ ما الگویی از تیراندازی به توده مردم در این کشور داریم، چیزی‌که در هیچ‌کجای دیگر دنیا شبیه آن پیدا نمی‌شود».

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید می‌توان گام‌هایی برداشت که دست‌کم شرایط را بهبود بخشید تا رخدادهایی نظیر این، کم‌تر اتفاق بیافتند.

باراک اوباما، بارها خواستار تغییر قوانین مالکیت سلاح در آمریکا شده است.

اقدام او برای ایجاد محدودیت در مالکیت سلاح با واکنش جدی لابی قدرتمند اسلحه و حامیان آن در کنگره روبه‌رو است.

رسانه‌ها حمله چهارشنبه را مرگبار‌ترین از این دست از سال ۲۰۱۲ عنوان کرده‌اند؛ در آن سال در پی حمله‌ای به یک مدرسه در «کنتیکت»، ۲۶ نفر جان خود را از دست دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016