دوشنبه 16 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
18 آبان» کاهش نرخ سود بانکی فعلا منتفی شد
17 آبان» کاهش نرخ دو درصدی سود بانکی از ابتدای آذرماه
پرخواننده ترین ها

حذف سود سپرده بانکی، راهکار خروج اقتصاد ایران از بحران، گفتگو با محمدصادق مشایخ


محمدصادق مشایخ

انتخاب خبر: رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی تهران در گفتگو با انتخاب خبر به مقایسه تطبیقی شرایط اقتصادی ایران در دولت های محمود احمدی نژاد و حسن روحانی پرداخت و گفت: در دولت های نهم و دهم، پایین بودن ارزش اقتصادی مشهود بود، و شاخص های اقتصادی کشور از کیفیت لازم برخوردار نبود؛ به عبارتی، اقتصاد در دولت های نهم و دهم، بدون در و دروازه بود.

محمدصادق مشایخ تصریح کرد: درآمد حاصل از فروش نفت در دوران دولت های نهم و دهم معلوم نشد چند صد میلیارد دلار بوده است، و در نتیجه ۸ سال زمامداری دولت های نهم و دهم، ذخیره ارزی امروز ایران به سمت صفر میل می کند و اکنون چیزی در خزانه باقی نمانده که بتوان گره اقتصاد امروز کشور را با آن باز کرد.

وی افزود: در مجموع، علی رغم درآمد بالای حاصل از فروش نفت در دوران ۸ ساله دولت قبلی، تحولی در اوضاع اقتصادی و اجتماعی ملت ایران بوجود نیامد، بلکه از جهاتی نیز وضع اقتصادی، بدتر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی تهران با بیان اینکه فسادهایی که در دوران دولت قبلی، شروع به رشد کرد، اکنون در حال پدیدار شدن است، تأکید کرد: اختلاس های ۹۴ هزار میلیارد تومانی، اختلاس هایی بود که ارقام آن نجومی است و تاکنون در تاریخ ایران سابقه نداشته است، و در دوران دولت قبلی اتفاق افتاد.

در دولت قبلی، هیچگونه مرز و ترمزی برای تورم وجود نداشت

مشایخ ادامه داد: به دلیل اینکه تورم در دوران دولت قبلی، هیچگونه مرزی و ترمزی برای آن وجود نداشت، اقتصاد در دوران دولت های نهم و دهم به صورت حبابی حرکت می کرد.

وی با اشاره به اوضاع شرایط اقتصادی امروز ایران و عملکرد دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی، گفت: با حضور آقای روحانی که از ابتدا برای ایشان احترام خاصی قائل بودم و هستم و خواهم بود، اقتصاد کشور با تحولات اساسی رو به رو شد.

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی تهران اظهار داشت: ایشان بسیار عرق قدرتمندی نسبت به جمعیت کشور ایران که ۸۰ میلیون می باشد، داشته و تمایل دارد که این تعداد جمعیت در رفاه عمومی قرار گیرند، اما ابزارهایی که در دست آقای روحانی و دولت ایشان است، مطابق با توقع مردم از دولت تدبیر و امید نیست.

وی با بیان اینکه آقای روحانی، اقتصاد سوخته ای را از دولت های قبلی تحویل گرفته است، تصریح کرد: اکنون بانک ها و دولت، بدهکار هستند و صندوق ارزی کشور نیز تخلیه شده است و اکنون دولت با بحران سقوط قیمت نفت، روبرو است.

مشایخ گفت: اگر مقایسه ای کیفی درخصوص شاخص های اقتصادی در دوران آقای احمدی نژاد و دوران آقای روحانی صورت گیرد، عملکرد هیئت دولت آقای دکتر روحانی واقعاً قابل تقدیر است.

دولت تدبیر و امید باوجود قیمت نفت زیر ۴۰ دلار، معجزه می کند

وی با بیان اینکه اکنون آقای روحانی و وزیران اقتصادی با وجود قیمت نفت زیر ۴۰ دلار، معجزه می کنند، چون هم چرخ مملکت را می چرخانند و هم این که جوانه های امید را در مردم به وجود آورده اند، خاطرنشان کرد: ملت ایران در دو سال اخیر، امیدوارتر زندگی می کنند و مسئله هسته ای را که پیچ های آن در دوران آقای احمدی نژاد سفت شده بود و باعث گردید جمهوری اسلامی ایران با تحریم های بسیار سنگین بین المللی روبرو شود، مرتفع کرد.

مشایخ تأکید کرد: این تحریم ها فعلاً در ذهنیت مردم برداشت شده، و مردم از یک خطر بسیار بزرگی به نام حمله نظامی به کشور، رهایی پیدا کردند و امید به این که برجام بتواند پس از اجرا مردم را به سرمنزل امیدوارتری برساند، وجود دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین دو سال دوران آقای روحانی را از نظر علمی، اقتصادی و ترمیم روحیه زخم خورده ملت ایران می توان بسیار عمیق و مثبت ارزیابی کرد.

مشایخ افزود: اما با وجود همه امتیازات اقتصادی دولت یازدهم، اکنون وضعیت اقتصادی کشور دچار بیماری هلندی رکود و تورم است و لیکن مردم امیدوار هستند که در این راستا بتوانند به آینده بهتر نگاه کنند.

جمهوری اسلامی ایران از استعدادهای ملی بهره برداری نمی کند

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار انتخاب خبر درباره راهکارهای خروج از بحران اقتصادی امروز ایران گفت: اصلاً رکود و تورم موجود مربوط به دولت آقای روحانی نیست، چون اگر طی دوران های قبلی دولت، استراتژی های ضد رکود و تورم، اتخاذ می شد، کشور به این نقطه نمی رسید.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از استعدادهای ملی بهره برداری نمی کند، تصریح کرد: استعدادهای ملی کشور که من به آن اعتقاد دارم، ملت بزرگ ایران هستند و در این ملت ۸۰ میلیونی، من آن ۶ میلیون تحصیل کرده و دانشگاهی را می بینم و بعد از اینکه دولت برای دو گروه ارزشمند یعنی ۵۰ میلیون جمعیت زیر ۴۰ سال و ۶ میلیون متخصص که در همه زمینه ها، مهندسی شده هستند و فارغ التحصیل دانشگاهی هستند، ارزش قایل شد، مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

مشایخ افزود: ایران یک کشور حاصلخیز است و اگرچه ایران در یک منطقه جغرافیایی خشک و بدون باران قرار گرفته و فاقد آب های زیرزمینی و روزمینی می باشد، اما همین آبی که اکنون در ایران است، چنانچه مدیریت شود، وضع بهتر از این خواهد شد.

بزرگترین مشکل امروز کشور، واردات گسترده کالا به کشور است

وی تأکید کرد: حتی اگر آب این کشور در اختیار اینجانب که فاقد تخصص مهندسی آب هستم، قرار گیرد، تمام کشور ایران را زیر کشت کشاورزی برده و بهترین محصول را در گندم، برنج، جو و علوفه دامی تولید خواهم کرد.

مشایخ با بیان اینکه اگر هر دولتی بخواهد از بحران موجود، خارج شود باید به طور کل با وارداتی که نیازی به آن وجود ندارد، مقابله کند و آن را متوقف سازد، افزود: بزرگترین مشکل امروز کشور، واردات گسترده و فاقد ضابطه اجناس و کالاها است و هرکس از هرکجا می تواند بدون هرگونه تخصصی به خارج از کشور مسافرت کند و جنسی را وارد ایران کند.

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی تهران با اشاره به گرانی ارز طی روزها و هفته های اخیر گفت: به دلیل اینکه تورم تولید در کشور بر روی قیمت ارز تأثیری ندارد، هر کالایی که وارد کشور می شود، در داخل کشور به ۵ برابر قیمت، تولید می شود.

وی افزود: قیمت دلار ۳۶۰۰ تومانی فقط به نفع قاچاق و واردات است، بنابراین آقای روحانی اگر بخواهد مقدمات گشایش و فرج اقتصادی و رفاه عمومی را فراهم کند، ابتدا باید گلوگاه های واردات کالا و اجناس را بگیرد.

مشایخ خاطرنشان کرد: من به عنوان فردی که ۴۷ سال در اقتصاد کشور استخوان خرد کرده ام و مو سفید کرده ام و به این وطن و ملت، عشق می ورزم و برای آن ها ارزش قائلم و به آنها علاقمندم، معتقدم اگر جمهوری اسلامی ایران درصدد باشد از استعدادهای ملی و استعدادهای خدادادی و منابع و معادن بهره مند شود، باید جمعیتی را که به دلیل بیکاری برای واسطه گری و شغل های کاذب به تهران هجوم آورده اند، رهسپار شهرستان های خود برای تولید کند.

انگیزه زندگی در استان های کشور از بین رفته است

وی تصریح کرد: اگر در سایر استان ها، کار باشد، جوانان شرافتمند کشور از کرمانشاه، ایلام، همدان، ارومیه، اردبیل و... به تهران و در کنار خیابان برای مشاغل کاذب حضور پیدا نمی کنند.

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی تهران با بیان اینکه انگیزه زندگی در استان های کشور از بین رفته است و باور به کار در شهرستان ها با اتخاذ سیاست های نادرست، کشته شده است و فقط به یک استان به نام تهران پرداخته شده، اظهار داشت: همه استعدادهای کشور و نیروی کار از استان ها به تهران هجوم آورده اند و در تهران هم جز واسطه گری و دوره گردی و مشاغل کاذب، شغل دیگری وجود ندارد.

مشایخ تأکید کرد: اگر اراده ای بنا باشد ایجاد شود تا ملت ایران از زیر بار فشار اقتصادی و تحقیر اقتصادی که خانواده ها با ذلت زندگی می کنند، رهایی پیدا کنند، باید از استعداد ملی یعنی ۸۰ میلیون جمعیت شرافتمند و خاک مقدس به مساحت یک میلیون و ششصد و چهل و هشت هزار و صد و هشتاد و پنج کیلومتر مربع که از تمام آن می توان زر تولید کرد، استفاده درست شود.

وی با بیان اینکه از زمین و آسمان محروم ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان می توان طلا حاصل کرد، افزود: ۲۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی در جنونب کشور از خلیج فارس تا دریای عمان وجود دارد که در صورت هزینه فقط یک میلیارد دلار، بزرگترین مرکز توریستی کشور را می توان در منطقه ایجاد کرد و بزرگترین منافع را از دریا و بندرگاه ها بدست آورد.

وی تصریح کرد: هنوز هیچ اراده ای قائل نشده که در این کشور، بوشهر و استان هرمزگان در بهترین شرایط توسعه توریسم قرار گرفته اند و اگر مثلاً بنادر چابهار را تقویت کرد و اجازه داد تا سرمایه های خصوصی در این منطقه وارد شوند و همچنین در شهرهای کوچک کشور، واحدهای توریستی کوچک را ایجاد کرد، می توان از کویر، بزرگترین درآمد را حاصل کرد و کشور، نجات پیدا خواهد کرد و شخصیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران آنگاه در عرصه جهانی نمایان شده و معلوم خواهد شد که ملت ایران چقدر ملت توانمند و پردرآمدی است.

استعدادهای ملی در استان ها هرز می رود
باید به اقتصاددان ها، دانشمندان و دانشگاهیان کشور بها داد

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی تهران با بیان اینکه درآمد ارزی این نیست که کشور اقدام به صادرات نقت کند، خاطرنشان کرد: من ۱۲ سال پیش در سال ۱۳۸۱ به عنوان ریاست کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی، اولین فردی بودم که تئوری اقتصاد بدون نفت را مطرح کردم و هنوز معتقدم باید به جوانان امید داد و آن ها را به مرزها برای کار و تولید بازگرداند.

وی گفت: با بازگشت جوانان عزیز به مرزهای شرقی بین ایران و پاکستان، دیگر عزیزان کشور شهید نمی شوند و وقتی جمعیت و شغل و کار به مرزهای کشور باز گردد، استان ها از نظر اقتصادی، شکوفا خواهند شد.

مشایخ با بیان اینکه استان مظلوم کردستان، منطقه بسیار حاصلخیزی است و اگر کشاورزی و دامداری را نه تنها در این استان، بلکه در استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل رواج داد، می توان به افزایش تولید ملی و بهبود اقتصادی کشور امیدوارشد، تصریح کرد: فقط استان اردبیل، تمام نیازهای کشور را از لحاظ غله، گندم و میوه و سایر نیازها فراهم می کند، اما متأسفانه براساس اطلاعات موجود، مناطقی در استان اردبیل که کاربری کشاورزی داشته است به دلیل مهاجرت، خالی از سکنه شده و مناطق کشاورزی استان نابود شده است.

وی اضافه کرد: اینجانب برحسب اینکه نماینده اصناف در دادگاه وزارت بازرگانی بودم، می دیدم که چه استعدادهایی در استان اردبیل و سایر استان ها هرز می رود.

مشایخ با اشاره به اینکه بهترین کار برای هر دولتی در جمهوری اسلامی ایران آن است که ملت را به حساب آورد و به دانشگاه ها بها داد، گفت: برای هرکسی که فوت می کند، باید تأسف خورد، اما مردم ملتفت باشند که یک نفر ورزشکار فوتبال که فوت می کند، چقدر برای آن هزینه می شود، اما تا به حال از کدامین اقتصاددان این کشور تجلیل شده است؛ این درحالی است که دنیا امروز دنیای اندیشمندی است و باید به اندیشه ها بها داد.

وی تصریح کرد: سالی پنج میلیارد دلار خرج فوتبال ایران می شود، اما هیچ خاصیت و امتیاز و افتخاری برای ملت و کشور نداشته است.

مشایخ ادامه داد: باید به اقتصاددان ها، دانشمندان و دانشگاهیان کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف که بزرگترین مغزها و نخبه های کشور در آن هستند، بها داد.

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی تهران گفت: من شخصاً آرزو می کنم که ایرانیان، هواپیمایی بهتر از بوئینگ و ایرباس بسازند، اما آیا تاکنون اقدامی شده است؟

وی افزود: بارها به تولید کننده های کشورمان گوشزد شده ام که در ازای مالیاتی که آنان پرداخت می کنند، سوله ای در مجاورت کارخانه برای تحقیقات و پژوهش ایجاد کنند و بگذارند که از دانشگاه صنعتی شریف با هزینه آنان در سوله حضور پیدا کنند و راجع به ساخت هواپیما و سایر تولیدات ملی، تحقیق و پژوهش صورت گیرد.

مشایخ خاطرنشان کرد: هیچگاه این سخنان جدی نگرفته شد و این همه سال که نیمی از تن خود را به دلیل اعتقادات و باورها از دست داده ام، هنوز دست من کار می کند، زبانم کار می کند، با قلم خود نوشته و با مغز خود آنالیز می کنم.

دکتر روحانی برعلیه بهره بانکی کودتا کند

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی تهران با اشاره به نرخ بهره بانکی و سود سپرده بانکی در کشور گفت: در شرایط اقتصادی امروز کشور که قیمت دلار رو به افزایش است، باید آقای دکتر روحانی ترسی به دل راه ندهند و برعلیه بهره بانکی و همچنین نرخ سود سپرده بانکی کودتا کنند.

وی با بیان اینکه اگر وزارت اقتصاد یا هر دستگاه دیگری همین فردا اعلام کنند که سود سپرده بانکی به مردم پرداخت نمی کنند، ظرف ۱ سال در این مملکت شکوفایی اقتصادی و افزایش تولید ملی حتمی است، تصریح کرد: سرمایه ها اکنون در بانک های کشور، حبس شده اند و به عده ای سرمایه گذار باج پرداخت می شود و ۲۰ درصد سود بانکی در سال به جیب آنها واریز می شود و دور دنیا را سفر می کنند و لذت می برند و سپس مردمی که نیازمند پول هستند، با خفت و خواری، ۳۰ درصد بهره بانکی پرداخت می کنند.

محمدصادق مشایخ گفت: اگر نرخ سود سپرده بانکی و به تبع آن، بهره بانکی در کشور کاهش پیدا کند، سرمایه های کشور که پیش از این در بانک ها اسیر و زندانی بودند، آزاد و رها می شوند، آنگاه می توان انتظار داشت که مملکت آباد شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016