چهارشنبه 25 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

از توقف انتشار تصاویر سلیمانی در سوریه و عراق تا دلیل کاهش حضور سپاه در سوریه

ghasemnomoreph.jpg
دیگربان - انتشار تصاویر جدید از قاسم سلیمانی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیش از ۴۰ گروه نظامی و شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در سوریه و عراق متوقف شده است.

این مساله از زمانی آغاز شده که برخی رسانه‌ها از زخمی شدن سلیمانی در سوریه و انتقال وی به ایران خبر داده‌اند.

فرماندهان سپاه پاسداران این گزارش‌ها را رد کرده‌اند٬ اما غیبت طولانی مدت سلیمانی در انظار عمومی در ایران و میدان‌های جنگ سوریه و عراق٬ صحت این گزارش‌ها را تقویت کرده است.

لغو سخنرانی فرمانده نیروی «قدس» سپاه به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه «شهید بهشتی» نیز گمانه‌ها مبنی بر زخمی شدن سلیمانی را تقویت کرده است.

انتصاب غلامحسین غیب پرور به عنوان جانشین حسین همدانی در قرارگاه «امام حسین» نیز یکی دیگر از نشانه‌های خلاء فرماندهی جمهوری اسلامی در جنگ سوریه و عراق است.

قرارگاه «امام حسین» در حال حاضر مسئولیت اداره جنگ در این دو کشور را برعهده دارد و حسین همدانی فرمانده پیشین آن چندی پیش در سوریه کشته شد.

پس از مرگ همدانی٬ حضور قاسم سلیمانی در سوریه پر رنگ‌تر از گذشته شد٬ اما در هفته‌های اخیر تصویر و گزارشی از این فرمانده نیروی «قدس» سپاه منتشر نشده است.

سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ۴۰ گروه نظامی مورد حمایت ایران که منبع اصلی انتشار این تصاویر هستند نیز تاکنون تصویر جدیدی از وی منتشر نکرده است.

این رسانه‌ها پیش‌تر به طور مرتب تصاویر مختلفی از سلیمانی در موقعیت‌های مختلف منتشر می‌کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسپوتنیک: تلفات بالا و بی‌تجربگی دلیل کاهش حضور سپاه در سوریه
خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داده (لینک) که کشته شدن "تعداد قابل توجهی از افسران عالی رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" در سوریه باعث شده تا ایران تعداد نیروهای نظامی خود را در آن کشور کاهش بدهد.

به گزارش صدای آمریکا، اسپوتنیک کشته شدن این تعداد نیرو و به ویژه افسران عالی رتبه را "حتی برای جنگ بزرگ" زیاد خوانده، در حالی که ایران حضور خود در سوریه را "مستشاری" می‌داند.

ولادیمیر یوسیف یک کارشناس نظامی روس دلیل افزایش تلفات نظامی ایران را بی تجربگی نیروهای سپاه در "استفاده از توپخانه و نیروی هوایی" عنوان کرده و گفته "شکار" نیروهای ایرانی در خدمت ارتش سوریه، به صورت "هدفمند" انجام می‌شود.

ولادیمیر ساژین کارشناس امور سیاسی نیز به اسپوتنیک گفته است، نیروهای نظامی ایران از ۷ هزار نفر به ۷۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است؛ چرا که برای ایران به دلیل نداشتن مرز مشترک با سوریه، انجام عملیات بزرگ جنگی دشوار است و انتقال نیرو و تأمین فنی تجهیزات، تسلیحات و مهمات مشکل‌ساز می شود.

پیش از این نیز خبرگزاری بلومبرگ به نقل از برخی منابع عرب گزارش داده بود که ایران به نحو چشم گیری در سوریه عقب‌نشینی کرده است.

هوشنگ حسن یاری کارشناس امور نظامی کالج سلطنتی نظامی کانادا به صدای آمریکا گفته است، بر فرض صحت این عقب نشینی، نشانه کاهش اعتبار ایران خواهد بود و تایید این که ابتکار عمل در سوریه در اختیار روسیه قرار گرفته است.

به تازگی فرمانده سپاه پاسداران ایران با صدور حکمی غلامحسین غیب‌پرور را به فرماندهی "قرارگاه امام حسین" برگزیده است. پیش از این فرماندهی این قرارگاه را حسین همدانی برعهده داشت که در سوریه کشته شد.

انتصاب جانشین حسین همدانی در شرایطی صورت می‌گیرد که شایعات زیادی درباره سلامت قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و نفر اول نیروهای نظامی ایران در سوریه وجود دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016