جمعه 4 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وال‌استریت‌جورنال: آمریکا ارتباطات پنهانی با حکومت سوریه داشته است

syriaSecrettalts.JPG
رادیو فردا - روزنامه وال استریت جورنال روز پنجشنبه سوم دی ماه گزارش داد که مقام‌های آمریکایی در تلاش برای کاهش خشونت‌ها در سوریه و پیدا کردن راهی به منظور انجام یک کودتا در سال ۲۰۱۱، ارتباطات پنهانی با برخی از اعضای دولت بشار اسد داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا برخی از افسران نظامی وابسته به اقلیت علوی که بشار اسد متعلق به آن است، را برای انجام کودتا شناسایی کردند ولی توفیق چندانی به دست نیاوردند.

وال استریت جورنال می‌گوید که این اطلاعات را در مصاحبه با چند تن از مقام‌های پیشین و فعلی آمریکا کسب کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برقراری تماس‌ها پس از آن آغاز شد که دولت بشار اسد دست به سرکوب مردم معترض زد و سربازان، فرار از ارتش را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام پیشین ارشد آمریکا به این روزنامه گفته است: «سیاست کاخ سفید در سال ۲۰۱۱ سیاست گذار از طریق پیدا کردن راه‌های نفوذ و دادن مشوق‌ به افراد برای برکناری بشار اسد بود».

با این حال، سیاست اعمال نفوذ در دولت بشار اسد به حمایت از شورشیان در سال ۲۰۱۲ تغییر پیدا کرد.

وال استریت جورنال می‌افزاید که برخی از مقام‌های ارشد آمریکا و سوریه مستقیما یا با ارسال پیام بوسیله کشورهای ثالث از جمله ایران و روسیه با یکدیگر صحبت کردند.

به نوشته این روزنامه، ویلیام برنز، معاون وقت وزارت امور خارجه آمریکا، در تماس تلفنی با ولید المعلم، وزیر امور خارجه روسیه، به رژیم بشار اسد در زمینه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سطح گسترده هشدار داد. آقای برنز سال گذشته بازنشسته شد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است: «ما بار‌ها به آن‌ها اعلام کردیم: شرایط مناسبی برای برقراری آتش بس فراهم خواهد شد مشروط به اینکه پرتاب بمب‌های خوشه‌ای را متوقف کنید».

ایالات متحده آمریکا همراه با عربستان، ترکیه و برخی از کشورهای عربی از گروه‌های میانه‌رو شورشی مخالف بشار اسد حمایت و برای آن‌ها سلاح و تجهیزات نظامی می‌فرستند.

در نقطه مقابل، ایران و روسیه از حامیان اصلی بشار اسد بوده و علاوه بر ارسال پول و تسلیحات، نیروهای نظامی خود را تحت عنوان «مستشار نظامی» به این کشور اعزام کرده‌اند.

روسیه از سپتامبر گذشته عملیات هوایی وسیعی را بر ضد گروه‌های شورشی در سوریه آغاز کرده است که به گفته آمریکا، هدف این حملات نه گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش، که مخالفان مورد حمایت غرب است.

به گفته سازمان ملل متحد، جنگ داخلی سوریه بیش از ۲۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است. در هفته‌های اخیر برخی امیدواری‌ها برای انجام مذاکرات صلح میان دولت بشار اسد و مخالفان، و برقراری آتش بس در این کشور به وجود آمده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016