شنبه 5 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ثبت نام بی سابقه برای مجلس و نگرانی دلواپسان

مهلت ثبت نام داوطلبان دوره دهم انتخابات مجلس ایران به پایان رسید و بیش از ۱۲ هزار نفر در حوزه‌های مختلف نام نویسی کردند که این رقم در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بوده‌است. با این وجود بسیاری از محافظه‌کاران نسبت به این تعداد ابراز نگرانی کرده‌اند و آنرا مقدمه "فتنه"ای دیگر دانستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بی‌بی‌سی به نقل از ستاد انتخابات وزارت کشور ایران بیش از ۱۲۰۰ نفر از داوطلبان این دوره زن هستند که تقریبا نیمی از آنها در استان تهران ثبت‌ نام کرده‌اند.
انتخابات مجلس شورای اسلامی هم‌زمان با خبرگان رهبری روز هفتم اسفندماه برگزار می‌‎شود.
59434122-AD00-48D4-B29E-31EBEF303972_w640_r1_s.jpg
هیئت‌های اجرایی وزارت کشور ایران از امروز شنبه پنجم دی ماه روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس را آغاز کرده‌اند. بعد از ده روز این هیئت‌ها فهرست داوطلبان را به شورای نگهبان می‌دهند تا بررسی صلاحیت آنها در هیئت‌های نظارت این شورا آغاز شود.

شمار داوطلبان انتخابات مجلس در این دوره بیش از دو برابر دوره قبلی (سال ۱۳۹۰) است که ۵۴۰۰ نفر در آن داوطلب شده بودند. تعداد داوطلبان خبرگان هم در این دوره نسبت به دوره‌های قبلی به شدت افزایش یافته است.

این آمار واکنش احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان انقلاب اسلامی را به دنبال داشت که از افزایش تعداد داوطلبان ابراز تاسف کرد.

محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان و عضو دیگر شورای نگهبان هم از آمار بالای داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان انتقاد کرده و گفته بود اهداف دیگری پشت‌پرده این ثبت‌نام‌ها وجود دارد.

این اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ است.

در سه دوره قبلی مجلس که با دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هم ‌زمان بود، اصولگرایان در قالب گروه‌ها و فراکسیون‌های مختلف اکثریت مجلس را به دست داشتند.

در حال حاضر تعداد نمایندگان مجلس ایران ۲۹۰ نفر است. بر اساس قانون اساسی هر ‪ ۱۰‬ سال یک‌ بار (از زمان همه‌رسی سال ۱۳۶۸) و "با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی" امکان افزودن حداکثر ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان وجود دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016