پنجشنبه 10 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

تعطیلی نشریه اینترنتی روزآنلاین پس از ۱۰ سال فعالیت

نشریه اینترنتی روزآنلاین پس از بالغ بر ده سال فعالیت و انتشار ۲۵۰۰ شماره، به کار خود پایان داد.

به گزارش کلمه، گردانندگان این نشریه علت تعطیلی روز را پایان بودجه آن ذکر کرده اند؛ بودجه ای که از کمک های غیر انتفاعی به سازمان های غیردولتی برای گسترش آزادی بیان تامین می شد.

روزآنلاین از اردیبهشت ۱۳۸۴ تا دی ۱۳۹۰ مأمن دهها روزنامه نگار خارج و داخل کشور بود که نبود آزادی بیان، امکان فعالیت آنها در داخل کشور را منتفی کرده بود.

مزیت ویژه روزآنلاین، ارائه الگویی از روزنامه نگاری مستقل بود که همنشینی و همکاری جمعی از اهالی قلم و مطبوعات با دیدگاه های سیاسی متفاوت را ممکن می ساخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نشریه اینترنتی روز در سال های پس از ۸۸ نیز از جمله معدود رسانه هایی بود که صدای مظلومیت قربانیان سرکوب ها و خانواده های زندانیان سیاسی تلقی می شد؛ مظلومانی که غالبا در داخل کشور پناهگاهی نداشتند و خبرها و مواضع آنها سانسور می شد.

نهادهای امنیتی چندی قبل با انتشار یک تصویر که از هک ایمیل یکی از روزنامه نگاران به دست آمده و سپس دستکاری شده بود، تلاش کردند تا حق التحریرهای روزآنلاین به همکاران خود را به جاسوسی و … ربط دهند و خوراکی برای پروژه امنیتی نفوذ مهیا کنند.

هوشنگ اسدی که در تمام این سالها از گردانندگان روزآنلاین بوده، در یادداشت خود در آخرین شماره نوشته است: به روزگاری که گاه سخت است بدانی مامور امنیتی کیست و “روزنامه نویس” مامور امنیت کدام، قلم به مزدان ایستاده در صف “پابوس” ما را “جاسوس” خواندند و لُف لَف کنان از کیسه ملت، میلیونهای افسانه ای را به دلار و یورو در حساب های خیالی ما ریختند. و ما که همان روزهای اول “روز” به اتفاق آراء به جذب بودجه از”دولت”ها رای منفی دادیم ، به ۶۵۰ هزار دلار آماده پرداخت یک دولت “نه” گفتیم، همه ۱۲ سال صورت ها را با سیلی سرخ نگه داشتیم، با حداقلی که از مالیات های مردمی رایج در بلاد فرنگ می آمد، ساختیم و تسلیم “سازش درون آ” و فشار بیرونی روز افزون نشدیم.

ابراهیم نبوی، طنزپرداز و همکار دیگر روزآنلاین، نیز در آخرین شماره نوشته است: از تلخی روزگار همین که سردار نقدی همین هفته قبل گفته بود: “بودجه براندازی آمریکا در رسانه های مخالف هزینه می شود.” شاهدش هم همین که ما مجبوریم روزآنلاین را تعطیل کنیم.

نوشابه امیری از اعضای ثابت هیات مدیره روز نیز در یادداشت خداحافظی خود نوشته است: پس از ده سال، پس از هزاران شماره، وقت رفتن رسیده؛ رفتنی که آن نیز شاید از الزامات فضای مجازی باشد؛ فضایی که به واقع هر روز نو می شود و هر دم، تازه دیگری در آستین دارد. باید که لباس نو پوشید، باید که به دانش زمان آراسته و با آن یکی شد؛ امری که امیدواریم در آینده ای نزدیک حاصل شود.

[آخرین شماره روز آنلاین را بخوانید]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016