دوشنبه 14 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران به وظایف خود در قبال حفاظت از اماکن دیپلماتیک عمل کرده است


حسین جابر انصاری

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران را متعهد به کنوانسیون های بین المللی در قبال اماکن دیپلماتیک دانست و گفت: ایران به این تعهدات عمل کرده است اما عربستان نه تنها منافع بلکه حیات خود را در ادامه تنش می بیند.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسین جابر انصاری صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود افزود: دولت سعودی تلاش برای تنش آفرینی، درگیری در منطقه، تحمیل جنگ خونین به یمن و پیگیری سیاست های به هم ریختن امنیت و ثبات کشورهای منطقه در تعداد قابل توجهی از کشورها پیگیری کرده است.
وی ادامه داد: به نظر می رسد عربستان نه تنها منافع، بلکه حیات خود را ادامه این تنش ها و درگیری ها می داند و سعی می کند مشکلات داخلی خود را از طریق فرافکنی حل کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: برخورد تند با خواسته های اصلاحی و آزادی خواهانه در داخل عربستان سعودی که آخرین مورد آن سخن گفتن با اعدام، سرکوب و گردن زدن مخالفان داخلی عربستان از جمله شهید آیت الله نمر، حاکی از آن است که عربستان خود را در انواع بحران های داخلی و بیرونی گرفتار می بیند و سیاست افزایش تنش را دنبال می کند.
جابر انصاری تصریح کرد: اتفاق درباره سفارت و نمایندگی ها، اولین اتفاق در دنیا نیست آنچه مهم است دولت میزبان به تعهدات قانونی خود عمل کند و جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه برای کنترل امواج احساسات گسترده مردمی اقدام کرده و متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلماتها بر اساس کنوانسیون های بین المللی است.
وی تاکید کرد: اما عربستان از این موضوع به عنوان بهانه ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است.

** عربستان با سیاست های غیر منطقی به دنبال خروج از انزواست
**ایران روابط خوبی با کشورهای منطقه دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اخبار منتشر شده درخصوص قطع رابطه برخی کشورهای عربی با جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: دولت عربستان سعودی به دلیل این که احساس می کند در فضای منطقه ای به عنوان متهم درجه یک حمایت از تروریسم و جریان های تکفیری در انزوا قرار دارد و روند تحولات منطقه ای به سمتی جریان است که منجر به انزوای عربستان می شود، سیاست مبتنی بر ادامه تنش را در دستور کار قرار داده و فشارهایی بر برخی دولت ها وارد می کند برای این که در اتخاذ چنین اقدامات غیرمنطقی تنها نماند.
جابر انصاری گفت : جمهوری اسلامی ایران سیاست آشکار و شفافی در زمینه گسترش تعامل و همکاری با همه همسایگان و کشورهای جهان دنبال می کند و از روابط عالی با بسیاری از دولت های منطقه و به طور مشخص دولت های عربی برخوردار است.
وی گفت: امیدواریم با تدابیر هوشیارانه دولت ها، سیاست های عقیم عربستان برای بحران آفرینی زمینه ای برای ظهور و بروز پیدا نکند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب رایزنی هایی را با کشورهای مختلف در دستور کار دارد و همانطور که دیروز اعلام کردیم آقای دکتر ظریف با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای عربی، دبیرکل سازمان ملل و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا رایزنی های دیپلماتیک داشته و به این سیاست ادامه خواهد داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: عربستان در چارچوب این سیاست و در شرایطی که خود را در وضعیت روانی نزدیک به انزوا از جهت اتخاذ سیاست هایی که در محتوا و جوهره، همراهی در منطقه ، جهان و افکار عمومی ندارد، تلاش می کند اقدام های غیرمنطقی خود را پوشش منطقه ای دهد.
انصاری گفت: ایران به وظایف قانونی خود بر اساس کنوانسیون های بین المللی عمل کرده و در برخورد با افراد قانون شکن در خصوص اماکن دیپلماتیک به طور صریح برای مدیریت بحران و اقدامات بعد از آن پیگیری قانونی به عمل آمده و قانون شکنان تحویل مراجع قضایی شده اند.
وی ادامه داد: ایران به وظایف قانونی خود در حفظ اماکن دیپلماتیک عمل کرده و خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: دولت عربستان هم با موج آفرینی های روانی و سیاسی قادر نخواهد بود سیاست های غیرمنطقی خود را به دیگر کشورها تحمیل کند.

**حوادث منطقه و نیجریه تشدید درگیری ها و فرقه گرایی است
جابرانصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین پیگیری های دستگاه دیپلماسی در خصوص سرنوشت شیخ زکزکی اظهار داشت: به نظر می رسد مجموعه حوادث در برخی کشورهای منطقه از جمله نیجریه در امتداد سیاست بحران آفرینی و تنش آفرینی برخی کانون های قدرت منطقه است.
وی با اشاره به پیگیری سیاست های مبتنی بر فرقه گرایی و طایفه گرایی از سوی این کانون ها و تلاش برای تشدید تنش ها بر لزوم هوشیاری دولت های منطقه و جهان تاکید کرد و گفت: از همه مجاری ممکن دیپلماسی روابط مبتنی بر احترام متقابل جهت توجه به این مسائل استفاده کردیم و امیدواریم نیجریه و دولت های منطقه با اتخاذ تدابیر هوشیارانه و توجه به حساسیت ها و خطراتی که جریان تروریست تکفیری برای منطقه ایجاد کرده اجازه موفقیت کسانی که در جهت افزایش تنش اقدام می کنند، ندهند.

**ترتیبات انتقال محترمانه دیپلمات های ما از عربستان فراهم می شود
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص خروج دیپلمات ها از عربستان هم گفت دیپلمات ها خارج نشده اند و ۴۸ ساعت وقت داشته اند که بخش کوتاهی از آن گذشته است، تدابیر لازم از سوی سفارتخانه و سرکنسولگری در حال انجام است و از سوی وزارت امور خارجه هم ترتیبات انتقال محترمانه دیپلمات های ما فراهم می شود.

**سیاست عربستان خلق بحران جدید و سیاست ایران گسترش رابطه با کشورهاست
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص فاجعه منا و مساله حج تمتع پس از سیاست های اخیر عربستان گفت: عربستان از این بحران سراغ بحران دیگری می رود، این نشان دهنده تعمد و سیاست متعمدانه کور عربستان برای بحران آفرینی است.
جابرانصاری افزود: بحران در پی بحران، بحران یمن هنوز در جریان است، آتش تروریسم تکفیری در بسیاری کشورهای منطقه که به طور مستقیم از سوی عربستان حمایت می شود همچنان در جریان بوده و همه کشورهای منطقه و جهان را تهدید می کند و مشغول خودش کرده است.
وی ادامه داد: فاجعه منا و مدیریت این بحران همچنان مفتوح است، بخش هایی از موضوع حتی در زمینه نقل و انتقال تعدادی از جنازه های قربانیان این فاجعه مانده و باز عربستان در مسیر سیاست مستمر خود بحران های جدیدی را خلق می کند.
این مقام وزارت امور خارجه اضافه کرد: تعامل ما در نقطه مقابل، طبیعی است که نه بر اساس بازیگری است که خود را در شرایط انزوای روانی و سیاسی احساس می کند و جهت گیری های منطقه ای و بین المللی در رویارویی با تروریسم، خطر تروریسم تکفیری را متوجه خودش می داند.
جابرانصاری اظهار داشت: عربستان در چنین شرایطی در حال اتخاذ تصمیم است و ایران در وضعیتی که همراه با استقرار و ثبات و در حال گسترش رابطه خود با کشورهای منطقه و جهان است، همراه با تدبیر و عقلانیت و در جهتی که سیاست های عقیم و نابخردانه عربستان سعودی با موفقیت همراه نشود، حرکت خواهد کرد و مسایل مختلف را پیگیری می کند.
وی گفت: ایران خود را در شرایط انزوا و خطر احساس نمی کند، یک نظام سیاسی بارور مبتنی بر انقلاب بزرگ مردمی است و سیاست های خود را بر اساس ساختارهای قانونمند، انتخاباتی و دموکراتیک دنبال می کند و با راهنمای ملی جمهوری اسلامی ایران همچنین منافع امت اسلامی پیگیری سیاست های مبتنی بر تنش آفرینی و درگیری خط قرمز سیاست های جمهوری اسلامی ایران است.
انصاری یادآور شد: دولت عربستان سیاست هایی دنبال می کند که در یک دهه اخیر شکست خود را نشان داده است.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: به عنوان مثال در ارتباط با دولت عراق، در تمام بیش از یک دهه اخیر تلاش کردند وضعیت جدید شکل گرفته مبتنی بر خواسته های ملت عراق و در یک روند دیپلماتیک را به رسمیت نشناسند.
جابرانصاری افزود: از تمام پتانسیل های خود در به هم زدن وضعیت جدید در عراق استفاده کردند و در روزهای اخیر سفارت خود را در بغداد افتتاح کردند؛ در واقع ورشکستگی و سیاست های بیش از یک دهه اخیر خود را در ارتباط با عراق و منطقه را به زبان بی زبانی اعلام می کنند.
وی اظهار داشت: ادامه اقدامات مبتنی بر این سیاست های ناپخته، غیرمنطقی و منطق جاهلی و بدویت جز به شکست در پی شکست برای عربستان سعودی منجر نخواهد شد. ایران در مسیر تنش آفرینی که مطلوب عربستان سعودی است حرکت نمی کند و هیچ نیاز و دلیلی برای تنش آفرینی و ایجاد درگیری برای خود در زمینه سیاست های داخلی و خارجی احساس نمی کند.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ایران بر اساس منطق و عقلانیت به یک افق روشن در چارچوب گسترش روابط خود با کشورهای منطقه و جهان سیاست های خود را دنبال خواهد کرد و بازیگری که سیاست ناپخته و غیرمنطقی دنبال می کند دیر یا زود نتایج آن را درو خواهد کرد.

**رابطه ایران با ترکیه ادامه خواهد داشت
به گزارش ایرنا جابر انصاری در پاسخ به سوالی پیرامون ارتباطات اخیر ترکیه و عربستان و تاثیر آن در تحولات منطقه ای اظهار داشت: نباید مسائل مختلف و حلقه های متفاوات روابط منطقه ای را با یکدیگر مخلوط کرد و تفسیر واحد درباره آن ارائه داد.
وی گفت: آخرین مواضع که از رئیس جمهور ترکیه شنیده ایم به صراحت بر ضرورت حفظ روابط همسایگی گسترده بین ترکیه و ایران تاکید کرد و سیر روابط دو جانبه با دولت ترکیه و کشورهای اسلامی مسئله ای است که مختص به طرفین روابط است و مرتبط به ما نمی شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: آنچه برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد این است که دولت های اسلامی و جهان با اتخاذ تدابیر درست و منطقی در این شرایط حساس که جریان تروریسم تکفیری با پشتیبانی برخی دولت هایی که سیاست های جاهلانه و نابخردانه در منطقه و جهان دنبال می کنند و این سیاست ها به تهدید منطقه و محیط بین المللی تبدیل شده، به بازیگرانی که درصدد افزایش درگیری در منطقه هستند اجازه این اقدام را ندهند.
جابرانصاری تصریح کرد: رابطه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه از جمله ترکیه ادامه خواهد داشت.

**سرکوب مطالبات مردمی سیاستی عقیم
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا حمایت از اپوزیسیون در یک کشور دیگر نقض حقوق بین المللی است یا نه؟ گفت: اگر گروه های قانونی وجود داشته باشند در روابط سیاسی و دیپلماتیک دنیا ارتباط با این گروهای قانونی و مسالمت آمیز امری عادی است اما طبیعی است رابطه با گروه های تروریستی و گروه های غیرقانونی مشمول قوانین بین المللی و محدودیت های خاص خود است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: آنچه در برخی کشورهای منطقه مثل عربستان وجود دارد این است که نظام قانونی کشوری مثل عربستان متعلق به دورانی است که تاریخ آن گذشته است.
جابرانصاری ادامه داد: این نظام ها مبتنی بر افراد و خانواده خاص بدون قانون اساسی و نظامات قانونی مشخص هستند و همه گروه های سیاسی اجتماعی خواهان تحول در این وضعیت با برخورد و سرکوب مواجه می شوند.
وی تصریح کرد: با زبان گلوله، سرکوب، برخورد و نقض گسترده حقوق بشر و برخورد های غیرقانونی مطالبات مردمی را پاسخ دادن سیاست عقیمی است که نه فقط برای عاملان آن نتیجه بخش نخواهد بود بلکه پیامد منفی داشته و به نقض اهداف عاملان آن منجر می شود.

**هیچ تهدیدی متوجه دیپلمات های سعودی نبوده است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اهتمام جمهوری اسلامی ایران به حفاظت از اماکن دیپلماتیک اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه متعهد به تعهدات بین المللی خود بر اساس کنوانسیون های بین المللی ناظر به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات هاست.
جابرانصاری افزود: درباره واقعه اخیر که اتفاق افتاده هم وزارت خارجه و هم نهادهای قانونی کشور اعم از نیروی انتظامی و دستگاه قضایی تدابیر لازم را برای کنترل حادثه اتفاق افتاده و برخورد قانونی با متخلفانی که از حدود قانون خارج شده اند، اتخاذ کرده است.
وی تصریح کرد: ما با صراحت و قاطعیت اعلام می کنیم که جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفظ حرمت و مراعات قوانین بین الملل برای حفاظت از کلیه اماکن دیپلماتیک اقدامات لازم را انجام داده و خواهد داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: اقدام دولت عربستان هم هنگامی اتفاق افتاده است که همه امور تحت کنترل بوده و هیچگونه تهدیدی متوجه دیپلمات های سعودی نبوده است. دولت عربستان بیشتر به دنبال بهانه جویی برای ادامه سیاست های نابخردانه خود در جهت افزایش تنش در منطقه است.
جابرانصاری گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک، رایزنی های دیپلماسی را با کشورهای جهان انجام داده و خواهد داد تا سیاست مبتنی بر تخریب و ویرانی عربستان امکان موفقیت پیدا نکند.

**رایزنی برای تهیه لیست گروه های تروریستی سوریه
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین اقدامات انجام شده برای تهیه لیست گروه های تروریستی مستقر در سوریه اظهار داشت: در این زمینه بر اساس تصمیمی که گرفته شد کمیته ای شکل گرفت و بین کشورهای عضو این کمیته و کارگروه خاص در جریان است و جمهوری اسلامی هم در حال رایزنی با اعضای این کارگروه برای تهیه این لیست است.
جابرانصاری ادامه داد: امیدواریم این کارگروه به وظایف خود بدرستی عمل کند و به نتیجه رسیدن این کارگروه و مقدمات حرکت به سمت مهار بحران فعلی سوریه را فراهم کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016