جمعه 18 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جان کری: تنها چند روز به اجرای برجام باقی مانده است

0,,18724568_303,00.jpg
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اجرای رسمی مفاد برجام برای حل‌وفصل بحران هسته‌ای ایران تا چند روز دیگر آغاز خواهد شد. با اجرای برجام رسما تحریم‌های هسته‌ای لغو و ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران آزاد خواهد شد.


به گزارش دویچه وله٬ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه (۱۷ دی، ۷ ژانویه) اعلام کرد که تا اجرای رسمی مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در پی توافق میان ایران و شش قدرت جهانی تدوین شد، تنها چند روز باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در توافق جامعی که در پی گفت‌وگوهای فشرده میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد، تاریخ مشخصی برای "آغاز اجرای برجام" تعیین نشد، اما با هماهنگی‌های انجام‌شده و اثبات پای‌بندی ایران به تعهداتش در قبال این برنامه، قرار است در نخستین روزهای سال جدید میلادی اجرای رسمی این توافق آغاز شود.

جان کری در سخنرانی پیرامون دست‌آوردهای سیاست خارجی ایالات متحده در سال گذشته میلادی، تاکید کرد که اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود اجرای این توافق تاریخی قریب‌الوقوع خواهد بود. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که روز پنج‌شنبه درباره شرایط اجرای این توافق با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، گفت‌وگو کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته جان کری، وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی به او اطمینان داد که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در قبال برجام پای‌بند خواهد بود تا اجرای این توافق هرچه سریع‌تر آغاز شود. او بدون اشاره به تاریخی دقیق برای اجرای این توافق، گفت که هدف این است که روز اجرا هرچه زودتر فرا برسد.
کری افزود که در این مکالمه تلفنی با وزیر امور خارجه ایران، درباره افزایش تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، در پی حمله به سفارت عربستان در تهران در واکنش به اعدام شیخ نمر النمر، از رهبران سرشناس اقلیت شیعه در عربستان که به قطع روابط و مناسبات دیپلماتیک دو کشور منجر شد هم بحث و گفت‌وگو کرده است. درباره جزئیات مباحثات پیرامون این موضوع هنوز اطلاعات بیشتری در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

جان کری به تصریح گفت که آمریکا موشکافانه پی‌گیر پای‌بندی ایران به تعهداتش در قبال برجام خواهد بود و گذشته از این به ایران فشار وارد خواهد کرد تا شهروندان آمریکایی زندانی در خاک این کشور را آزاد کند. او بار دیگر به بند کشیدن این شهروندان آمریکایی در ایران را "ناعادلانه" خواند.

برخی از مقام‌های ارشد ایرانی گمانه‌زنی‌ها پیرامون احتمال آمادگی جمهوری اسلامی برای تبادل زندانیان با آمریکا را به تازگی رد کرده‌اند. یکی از شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی روزنامه واشنگتن‌پست است که از تیر ماه سال گذشته بازداشت و به گفته برخی منابع به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

ایران در مقابل مدعی شده که آمریکا ۱۸ شهروند این کشور را به اتهام دور زدن تحریم‌ها بازداشت کرده و ۶۰ نفر دیگر را هم به خاطر ارتکاب دیگر جرایم زندانی کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016