یکشنبه 20 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آمریکا ویدئوی «موشک‌پرانی سپاه» در تنگه هرمز را منتشر کرد

نیروی دریایی آمریکا، روز شنبه ویدئویی منتشر کرد که گفته می‌شود مربوط به حادثه «موشک‌پرانی» سپاه پاسداران در تنگه هرمز در نزدیکی ناو آمریکایی هری ترومن است. ایران از زبان سخنگوی سپاه پاسداران این «موشک‌پرانی» را تکذیب کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش رادیو فردا به نقل از آسوشیتدپرس، در ویدئوی منتشر شده توسط نیروی دریایی آمریکا، یک تانکر نفتی در حال عبور مشاهده می‌شود و در سمت تصویر نوری پدیدار شده که به گفته نیروی دریایی آمریکا، راکت‌های شلیک شده توسط سپاه پاسداران است.

54928C7D-0B38-4814-BB02-C9B9C917A77B_w640_r1_s.jpg

این ویدئوی ۴۵ ثانیه‌ای سیاه و سفید است و نیروی دریایی آمریکا آن را در پی درخواستی مبتنی بر قانون آزادی اطلاعات منتشر کرده است.

نیروی دریایی می‌گوید که در زمان این «موشک‌پرانی» ناو هواپیمابر هری ترومن، ناوشکن آمریکایی بالکری، و یک ناوچه فرانسوی، و علاوه بر آنها چند کشتی تجاری در منطقه حاضر بوده‌اند.

تقریباً ۱۰ روز پیش گزارش‌هایی منتشر شد که بر مبنای آن «نیروهای دریایی سپاه پاسداران»، نزدیک یک ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس، اقدام به «موشک‌پرانی آزمایشی» کرده‌اند.

با وجود آنکه موشک‌ها به سوی ناو آمریکایی یا کشتی دیگری پرتاب نشده بود، اما در آن زمان یک مقام ایالات متحده این اقدام را «بسیار تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

در این زمینه شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام نظامی ایالات متحده که نامش را فاش نکرده، گزارش کرد که «موشک‌پرانی آزمایشی نیروهای سپاه پاسداران» یک هفته پیشتر در ۱۵۰۰ یاردی (تقریباً ۱۴۰۰ متری) ناو هواپیمابر «ترومن»، انجام شده است.

رویترز، ۸ دی ماه، به نقل از کایل رینز، یکی از سخنگویان «فرماندهی مرکزی ایالات متحده» نوشت که «چند کشتی» سپاه پاسداران «در مجاورت» ناو جنگی آمریکایی دست به پرتاب آزمایشی موشک‌های خود زده‌اند، و این اقدام «تنها پس از هشدار اولیه ۲۳ دقیقه‌ای» رخ داده است.

سپاه پاسداران اما دهم دی ماه، از زبان سخنگوی خود رمضان شریف، این گزارش‌ها را «دروغ» و «عملیات روانی» خوانده و گفت که سپاه پاسداران در «زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها» هیچ رزمایشی در این منطقه «نداشته است».

آقای شریف تأکید کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایش‌های خود «برای ارتقای آمادگی‌های لازم» را «طبق جدول برنامه‌های یگانی خود در زمان مقرر» اجرا می‌کند، اما «در زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها رزمایشی در محدوده تنگه هرمز نداشته است که اقدام به شلیک موشک و راکت کرده باشد».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016