دوشنبه 21 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حمایت اتحادیه عرب از سعودی در برابر ایران


عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی

دبی-العربیه.نت فارسی - اتحادیه عرب حمایت خود را از سعودی در مقابله با سیاست‌های «ستیزه جویانه» ایران، اعلام کرد. این موضع در بیانیه پایانی نشست اضطراری وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره که بنا به درخواست سعودی برگزار شده بود، اعلام شد.

شورای وزرای امور خارجه عرب در بیانیه پایانی نشست خود «همبستگی کامل خود را با سعودی در مقابله با سیاست‌های ستیزه جویانه و تحریک آمیز ایران» اعلام و بر «حمایت از سعودی در تلاش‌های در مبارزه با تروریسم و نقشش در تامین امنیت وثبات منطقه» تاکید کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



این بیانیه همچنین تعرض به نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی در ایران را محکوم کرد.

این بیانیه در ادامه دخالت‌های ایران را در امور کشورهای عربی به ویژه سوریه، لبنان، عراق و یمن، محکوم کرد.

بیانیه با اجتماع کشورهای عربی صادر شد. لبنان اما به خاطر اشاره به حزب الله در بیانیه، رای ممتنع داد. عراق هم ملاحظاتی داشت اما از آن‌ها عبور کرد.

از سویی عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی روز یکشنبه ۱۰ ژانویه ۲۰۱۶ در جلسه افتتاحیه نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه عرب، تاکید کرد که پادشاهی سعودی با جدیت و قاطعیت تمام در برابر تلاش ها برای مداخله در امور کشورهای عربی خواهد ایستاد.

الجبیر طی سخنرانی خود در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب که برای بررسی پیامدهای حمله به سفارت وکنسولگری سعودی برگزار شده، گفت:«نقض قوانین بین المللی و حمله به مقرهای دیپلماتیک سعودی در تهران پس از اظهارات تحریک آمیز مقامات بلندپایه ایران علیه ریاض صورت گرفت».

الجبیر افزود:« حمله به سفارتخانه و کنسولگری سعودی که نقض آشکار قوانین وکنوانسیون های بین المللی است بیانگر رفتار ایران در منطقه عربی و تلاش های این کشور برای دنبال کردن سیاست های فرقه گرایانه به منظور تضعیف امنیت و ثبات در منطقه است.

وزیر خارجه سعودی همچنین افزود:«ایران اولین کشوری است که به اختلافات فرقه ای در منطقه دامن زد».

در همین حال وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز بر عدم قبول هر گونه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی تاکید کرد.

وی گفت:«ایران باید مشخص کند که می خواهد چگونه همسایه ای باشد، همسایه ای شرور و خرابکار یا همسایه ای خوب؟».

«متاسفانه ایران برای بهبود روابطش با غرب تلاش می کند اما برای بهبود مناسبات خود در منطقه نه تنها تلاش نمی کند بلکه برعکس بحران سازی هم می کند».

وی اظهار داشت:« اگر ایران به همان اندازه که برای پایان دادن به بحران اتمی خود با گروه ۵+۱ تلاش کرد، در منطقه نیز تلاش کند روابط ما بهبود خواهد یافت».

در همین حال نبیل العربی رئیس اتحادیه عرب نیز از ایران خواست که به دخالت های خود در کشورهای عربی پایان دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016