چهارشنبه 23 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آمریکا می گوید ۱۰ ملوان این کشور در اختیار ایران هستند

2EAEF_w330_s.jpg

صدای آمریکا - وزارت دفاع ایالات متحده روز سه شنبه اعلام کرد که دو قایق متعلق به نیروی دریایی آمریکا توسط نیروهای ایرانی در آب های خلیج فارس توقیف شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی پنتاگون، ارتش آمریکا در این مدت با طرف ایرانی در ارتباط بوده‌ و تضمین‌های لازم در مورد بازگرداندن فوری قایق‌ها و سرنشیان آنها را از سوی ایران دریافت کرده است.

پیتر کوک در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، با بیان این که این قایق ها در آب‌های بین کویت و بحرین در حال انجام عملیات آموزشی و تمرینی بودند، گفت برای مدتی ارتباط رادیویی با آنها را از دست دادیم.

به گزارش رویترز به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، بروز مشکل فنی در یکی از این قایق ها باعث انحراف آنها از مسیر تعیین شده شد، که در نهایت با ورود به حریم دریایی ایران، هر دو قایق توقیف و ۱۰ سرنشین آنها بازداشت شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری فارس نیز در گزارشی ادعا کرده است که این دو شناور "به صورت غیرقانونی" وارد آب‌های ایران شده بودند، و حدود ٢ کیلومتر در آب‌های ایران گشت زنی کردند، که این اطلاعات بر روی دستگاه جی.پی.اس آنها نیز ثبت شده و هم اکنون نیز در اختیار سپاه پاسداران است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در بیانیه‌ای، ضمن تایید خبر توقیف دو شناور ارتش آمریکا توسط واحدهای گشتی نیروی دریایی سپاه، گفت سرنشینان این دو شناور با "برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده‌اند ".

به گزارش رسانه های آمریکایی، ۱۰ سرنشین این دو قایق، شامل ۹ مرد و یک زن، به "جزیره فارسی" در سواحل جنوبی ایران منتقل شده‌اند. جزیره فارسی زیر نظر استانداری بوشهر اداره می شود.

کاخ سفید با اعلام این که از موضوع مطلع شده، تاکید کرد که دولت ایالات متحده در تلاش برای بازگرداندن سرنشیان دو قایق است.

بن رودز از مشاوران امنیت ملی رئیس جمهوری در گفت‌وگو به خبرنگاران حاضر در کاخ سفید، ضمن اعلام این خبر گفت که دولت در مورد حل و فصل مساله، امیدوار است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به جان کری همتای آمریکایی خود اطمینان داده است سرنشینان این دو قایق به زودی آزاد خواهند شد.

آسوشیتدپرس نیز نوشت جان کری بلافاصله پس از انتشار خبر توقیف این دوقایق، با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود تماس گرفت تا شخصا موضوع را رسیدگی کند.

بازداشت نظامیان آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که تهران با پیگیری تعهدات خود در توافق جامع اتمی ۲۳ تیر ماه با شش قدرت جهانی، از جمله ایالات متحده، خود را برای اعلام روز اجرا در روزهای آینده و لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران آماده می‌کند.

در آخرین روزهای سال ۲۰۱۵ نیز سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که قایق‌‌های جنگی ایران روز ۲۶ دسامبر به رزمایش در خلیج فارس و پرتاب موشک به نزدیکی یک ناو آمریکایی در محدوده تنگه هرمز دست زدند.

در همین حال، باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده که از حامیان سرسخت توافق اتمی با ایران است، تا ساعاتی دیگر آخرین سخنرانی سالانه خود را در نشست مشترک نمایندگاه کنگره آمریکا، که در اختیار اکثریت جمهوریخواه مخالفت توافق با ایران است، آغاز خواهد کرد.

منتقدان توافق جامع هسته‌ای می‌گویند این توافق و لغو تحریم‌های ایران، موجب تقویت "فعالیت‌های بی‌ثبات‌ کننده" تهران در منطقه خواهد شد؛ در حالی که دولت باراک اوباما معتقد است با مسدود کردن راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، بهتر می‌توان بااینگونه فعالیت‌های ایران مقابله کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016