یکشنبه 27 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رد صلاحیت بیش از نیمی از داوطلبان انتخابات مجلس

20160103174353381.jpg
به گزارش بی‌بی سی٬ هیئت‌های نظارت بر انتخابات در ایران که از سوی شورای نگهبان مسئولیت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات را برعهده دارند، صلاحیت حدود ۶۰ درصد از داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس را تایید نکرده‌اند.

آماری که صداوسیمای ایران از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظات ارائه کرده، نشان می‌دهد که صلاحیت تنها ۴۲ درصد داوطلبان تایید شده و صلاحیت حدود ۳۰ درصد احراز نشده و ۲۵ درصد از داوطلبان هم رد صلاحیت شده‌اند.
فهرستی رسمی از اسامی ردصلاحیت شدگان ارائه نشده است، اما گزارش خبرگزاری‌ها و همین‌طور اظهارنظر چهره‌های سیاسی حاکی از رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و چهره‌های منتقد حکومت است.

خبرگزاری فارس از رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی و سابق مجلس و همین‌طور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب خبر داده و نوشته است علی مطهری، محسن رهامی، محمدجواد حق‌شناس، الیاس حضرتی، احمد پورنجاتی، فاطمه هاشمی و ابراهیم اصغرزاده از جمله کسانی هستند که صلاحیتشان تایید نشده است. فارس همچنین از انصراف محسن هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا هم گزارش داده است که بررسی‌های این خبرگزاری تا کنون نشان می‌دهد که صلاحیت بیش از ۲۰ نماینده فعلی مجلس از جمله حمیدرضا رسایی و کمال‌الدین پیرموذن تایید نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بیش از ۱۲ هزار نفر برای نامزدی در دهمین دوره انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند که صلاحیت بیش از ۹۰ درصد از آنها پیش از این از سوی هیئت‌ها اجرایی وابسته به وزارت کشور تایید شده بود.

دور از انتظار

حسین هاشمی، استاندار تهران گفته است که انتظار این میزان رد صلاحیت داوطلبان را نداشته و گفته است که وزارت کشور درباره ردصلاحیت‌شده‌ها با شورای نگهبان مذاکره می‌کند.

آقای هاشمی با اشاره به اظهارات رهبر ایران که گفته بود مردم اگر حتی او و نظام را هم قبول ندارند در انتخابات رای بدهند، گفته است "باید کسی وجود داشته باشد که مردم به او رای دهند".

در حوزه انتخابی تهران صلاحیت ۷۶۰ نفر تایید شده است، اما به گفته محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، تنها نام چهار اصلاح‌طلب (محمد رضا عارف، علیرضا محجوب، مصطفی کواکبیان و سهیلا جلودار زاده) در میان تایید صلاحیت‌شدگان دیده می‌شود.

آقای حق‌شناس که صلاحیت خود او رد شده، به سایت جماران گفته است که "در دیگر استان ها نیز وضعیت همین گونه و در برخی از آنها شرایط اسفناک‌تر است، به طوری که در بعضی از مناطق حتی یک نماینده اصلاح‌طلب هم تایید صلاحیت نشده است".
افرادی که صلاحیتشان تایید نشده ۳ روز فرصت دارند به شورای نگهبان اعتراض کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016