دوشنبه 5 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آغاز سفر حسن روحانی به اروپا و تظاهرات مخالفان

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با دعوت رسمی رؤسای جمهوری ایتالیا و فرانسه برای یک سفر چهار روزه عازم این دو کشور شد. یک روز قبل از آغاز سفر روحانی مخالفان حکومت ایران علیه نقض حقوق بشر در این کشور دست به تظاهرات زدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو زمانه ـ حسن روحانی صبح امروز دوشنبه ۵ بهمن‌ماه در صدر یک هیأت بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، تهران را به مقصد رم ترک کرد.

رئیس‌ جمهوری ایران پیش از ترک کشور در فرودگاه مهرآباد این سفر را به‌دلیل مقطع تاریخی آن پس از توافق هسته‌ای مهم خواند و از بررسی و توافق دو سند مهم در جریان آن خبر داد.

او گفت: «در این سفر سند نقشه راه میان‌مدت و بلندمدت همکاری‌های تهران با ایتالیا و فرانسه مورد بررسی و توافق قرار خواهد گرفت. همچنین در خصوص مؤسساتی که بیمه صادراتی را تضمین می کنند تفاهماتی انجام می‌گیرد.»

به‌گفته حسن روحانی، همکاری در بخش‌های مختلف صنعتی، دانشگاهی، کشاورزی، فن‌آوری‌های نوین، گردشگری و تجهیزات پزشکی و محیط زیست از دیگر موضوعاتی است که در جریان این سفر درباره آن مذاکرات و تفاهماتی انجام خواهد گرفت.

دیدار با سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا، متئو رنتزی، نخست‌وزیر و تعدادی از سرمایه‌گذران و صاحبان صنایع بزرگ و فعالان اقتصادی این کشور، گفت‌وگو با پاپ فرانسیس در واتیکان، دیدار با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو در پاریس، دیدار با سرمایه‌گذران، مدیران اقتصادی و صاحبان ارشد صنایع بزرگ فرانسه و مصاحبه با سردبیران رسانه‌های اروپایی از برنامه‌های سفر روحانی به این دو کشور است.

رئیس‌ جمهوری ایران گسترش روابط با کشورهای اتحادیه اروپا را از سیاست‌های تهران دانست و گفت باید از فضای پس از توافق هسته‌ای، برای رشد و توسعه کشور و اشتغالزایی بهره گرفت و سفر به ایتالیا و فرانسه با این هدف انجام می شود.

اعتراض مخالفان حکومت ایران به نقض حقوق بشر

به‌مناسبت سفر حسن روحانی به اروپا، بعد از ظهر روز گذشته، یکشنبه ۲۴ ژانویه / ۴ بهمن‌ماه گروهی از ایرانیان ساکن فرانسه با نام «کمیته برگزاری تظاهراتِ اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران»، متشکل از جمعی از فعالان سیاسی و مدنی، در پاریس دست به تظاهرات زدند.

شعار شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی دموکراسی، حقوق بشر و جدایی دین و دولت در ایران، با خواست‌هایِ لغو شکنجه و اعدام؛ آزادی زندانیان سیاسی – عقیدتی؛ آزادی اندیشه، بیان، رسانه و تشکل؛ برابرحقوقی همه شهروندان و پاسخ به دادخواهی خانواده‌های قربانیان سرکوب در ایران بود.

برگزارکنندگان این تظاهرات گفتند که در این تظاهرات به سفر حسن روحانی نمی‌پردازند و این سفر را فرصتی می‌دانند که بتوانند افکار عمومی فرانسه و دیگر کشورها را در باره وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران که به‌گفته آن‌ها به دلیل مذاکرات هسته‌ای و برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی، نادیده گرفته می‌شود، آگاه کنند و هشدار دهند که بی‌توجهی قدرت‌های بزرگ به این مسأله نقشی مستقیم در سرکوب و پایمال کردن آزادی‌ها و حقوق بشر در ایران دارد.

از فراخوان این کمیته حدود ۳۰۰ تن از هنرمندان، نویسندگان، استادان دانشگاه، کنشگران مدنی و سیاسی و فعالان فرهنگی پشتیبانی کردند.

همزمان گروه‌های دیگری از مخالفان جمهوری اسلامی نیز با شعارهای متفاوتی دعوت به تظاهرات کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016