چهارشنبه 14 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پاسخ تند معاون اول روحانی به انتقاد فرمانده بسیج


اسحاق جهانگیری

محمدرضا نقدی چند روز پیش حاصل سفر اروپایی رئیس جمهور را "خنجر به پیکر اقتصاد مقاومتی" خواند. معاون اول روحانی با اشاره به این سخنان از کسانی که کارشان "نق زدن و چوب لای چرخ گذاشتن" است انتقاد کرد.

دویچه وله ـ محمدرضا نقدی چند روز پیش حاصل سفر اروپایی رئیس جمهور را "خنجر به پیکر اقتصاد مقاومتی" خواند. معاون اول روحانی با اشاره به این سخنان از کسانی که کارشان "نق زدن و چوب لای چرخ گذاشتن" است انتقاد کرد.

رئیس سازمان بسیج روز شنبه، دهم بهمن در جمع استادان بسیجی دانشگاه‌ها گفت: «سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه خنجری به پیکر اقتصاد مقاومتی بود و ضربه سنگینی به این اقتصاد وارد ساخت.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا نقدی در بخش دیگری از سخنانش "پرداخت ۱۲۸ میلیارد دلار" برای خرید هواپیماهای ایرباس را مغایر با سیاست‌های "اقتصاد مقاومتی" خواند.

برخلاف این ادعا و چنان‌که وزیر راه و شهرسازی، عباس آخوندی گفته ایران برای خرید هواپیماهای مورد نیازش پولی در اختیار ندارد و برای نوسازی ناوگان هوایی باید از امکانات دیگری نظیر اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) استفاده کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور سه‌شنبه، ۱۳ بهمن در نشست شورای مدیران ارشد بانک مرکزی بدون نام بردن از نقدی به انتقادهای او پاسخ داد و تاکید کرد که خرید ۱۱۸ هواپیما از شرکت ایرباس از طریق لیزینگ انجام شده است.

عزاداران خوشحالی مردم

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، جهانگیری با اشاره به اظهارات نقدی گفت: «دیگران نیایند با شعار و حرف‌های تند سیاسی خودشان را به اقتصاد مقاومتی و رهبری بچسبانند. این ظلم در حق اقتصاد مقاومتی و رهبری است.»

معاون اول حسن روحانی می‌گوید، عده‌ای از مسئولان کارشان حل و فصل امور مردم است و برای پیشبرد کارها و حل مشکلات برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند.

او با کنایه به رئیس سازمان بسیج افزود: «یک عده هم مسئولیت‌شان نق زدن، چوب لای چرخ گذاشتن و اخلال در کارها است.»

به گفته‌ی جهانگیری این عده "از خوشحالی مردم ناراحت می‌شوند و عزا می‌گیرند و تلاش می‌کنند که خوشحالی را از مردم بگیرند".

او با بیان این که در دولت قبلی وقتی "یک کشور دست چندم" پیدا می‌شد که هواپیمای دست دوم به ایران بفروشد خیلی خوشحال می‌شدند، افزود: «این که در پرداخت پول به آنها چه اتفاقاتی افتاد، اینها مسائلی است که چندان هم نمی‌توان بیان کرد.»

سهم "دشمن" در مشکلات

نقدی کشورهای غربی را دشمنانی خوانده که به زعم او برای نفوذ به کشور تظاهر به همکاری با ایران می‌کنند: «نفوذ یعنی اینکه دشمن در شکل دوستی وارد عمل می‌شود ولی همچنان دست از کینه‌توزی‌های خود برنمی‌دارد.»

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای بارها نسبت به "نفوذ دشمن" پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریم‌ها هشدار داده و گفته که شیوه‌های غربی در "مسئله نفوذ" تغییر کرده است.

جهانگیری می‌گوید برخی از مشکلات "به دلیل ندانم‌کاری‌های برخی مدیران کشور" ایجاد شده و همه آنها به دلیل "اقدامات دشمنان" نبوده است.

عضو ارشد کابینه دولت یازدهم در واکنش به منتقدان توافق هسته‌ای گفت: «زمانی که مذاکرات انجام می‌شد، می‌گفتند مگر می‌شود آن را به نتیجه رساند، زمانی که مذاکرات پایان یافت، گفتند مگر می‌شود آمریکایی‌ها تحریم‌ها را کنار بگذارند و از روز لغو تحریم‌ها نیز گفتند اکنون که تحریم‌ها لغو شده است آنها [آمریکایی‌ها] حاضر نیستند امتیازی بدهند.»

تکرار بدگمانی‌های خامنه‌ای

چنین سخنانی بارها توسط رهبر جمهوری اسلامی بیان شده و فرماندهان ارشد سپاه و بسیج و اصول‌گرایان تندرو آن را تکرار کرده‌اند. او در میانه‌ی مذاکرات هسته‌ای این مذاکرات را بی‌حاصل دانست و بر "بی‌فایده بودن تعامل با آمریکا" تاکید کرد.

خامنه‌ای یک سال پیش (۱۹ بهمن ۹۳) گفته بود که غربی‌ها با "اصل انقلاب ایران" مخالف‌اند و بنابراین حتا اگر ایران "خواسته‌های دیکته‌شده‌ی" آن‌ها را بپذیرد، تحریم پابرجا خواهد ماند.

رئیس سازمان بسیج همچنین برخی از رویدادهای سفر اروپایی روحانی از جمله استقبال از او توسط وزیر خارجه فرانسه در پاریس را تحقیرآمیز خوانده است.

وزیر خارجه، محمد جواد ظریف عصر همان روز در پاسخ به این انتقاد گفت: «برای سفر رئیس‌جمهور ما به فرانسه دولت فرانسه بالاترین تشریفات را انجام داد و من واقعا خجالت می‌کشم که برخی برای تخطئه می‌گویند که رئیس جمهور ما را وزیر امور خارجه فرانسه در یک حرکت غیرعادی تحویل گرفت. شما ببینید نخست‌وزیر هند و حتی آقای پوتین را در فرانسه چه کسی تحویل گرفت. مگر ما خودمان قبل از استقبال رسمی، رئیس جمهور را برای استقبال می‌فرستیم؟»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016