یکشنبه 18 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نگرانی روحانی از "مایوس" شدن مردم برای شرکت در انتخابات

0,,19021277_303,00.jpg
دویچه وله - حسن روحانی ضمن انتقاد به افراط‌گرایی از مردم خواست که به‌رغم حذف کاندیداهای مطلوب خود به پای صندوق‌های رای بروند. وی بر ضرورت حفظ هوشیاری تاکید کرد و رد صلاحیت‌های گسترده را موجب ایجاد یاس و نومیدی در مردم خواند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دومین همایش اعتدال با عنوان "زنان،اعتدال و توسعه" در روز یک‌شنبه ( ۱۸بهمن/ ۷ فوریه) ازگروه‌های افراطی در ایران انتقاد کرد.

روحانی تصریح کرد که افراط "از مشت وچماق" آغاز نمی‌شود، بلکه شروع آن "در مغز" است. به گفته روحانی برخی تنها راه افراط را "بلد" هستند و راه‌های دیگر را نمی‌شناسند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا از این همایش، روحانی تصریح کرد که تسری افراط‌گرایی به دین سبب "تبیین افراطی از دین" می‌شود. روحانی در توضیح اعتدال تاکید کرد که این موضوع یک شعار یا تنها یک روش نیست، بلکه "یک بینش و یک گفتمان" است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی در سخنان خود درباره انتخابات آتی مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی به حاضران در جلسه گفت: «ما تحت هر شرایطی باید هفتم اسفند ماه پای صندوق رای برویم.» وی ضمن اشاره به ضرر و نفع شرکت در انتخابات به طرفداران خود هشدار که "باید خیلی حواسمان جمع باشد."

شورای نگهبان با رد صلاحیت شمار زیادی از نامزدهای اصلاح‌طلب و حامی دولت از حزب اعتدال و توسعه سبب ناخشنودی این گروه‌ها شده است.

رایزنی‌های روحانی و وزارت کشور با شورای نگهبان و برخی مقامات ارشد نظام سبب شد که تنها بخش بسیار کمی از رد صلاحیت‌شدگان دوباره تایید صلاحیت شوند. به گفته هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، تجدید نظر شورای نگهبان در خصوص صلاحیت‌ها باعث شده که تعداد نامزدهای تایید صلاحیت‌شده از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش یابد.

به گفته ناظران سیاسی در ایران اغلب کسانی که صلاحیت‌شان تایید شده، به جز چند مورد استثنایی، در زمره‌ی ا‌فراد کمتر شناخته‌شده و بدون تعلق روشن حزبی یا جناحی هستند.

روحانی: سکوت نکرده‌ام

رئیس جمهور ایران تصریح کرد که به همه مشکلات واقف است. وی گفت: «می فهمم که آنچه خیلی‌ها می‌خواستند امروز مطلوب آنها در پیش چشمان‌شان نیست.»

روحانی ضمن اشاره به مشکلات بر سر تایید نامزدهای انتخاباتی گفت که باید "بلندتر حرف زد، اعلامیه داد، اما هدف را نباید گم کنیم.» رئیس قوه مجریه تاکید کرد که تا کنون از بیان مشکلات ابا نداشته و برای حل آن‌ها سکوت نیز نکرده و در این راه "هزینه" پرداخت کرده است.

"شرکت در انتخابات و خرید لباس"

روحانی با توجه به حذف بسیاری از نامزدهای انتخاباتی از گروه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت گفت: «من احساس می‌کنم در برخی از امور اگر درست نیندیشیم، ممکن است جامعه را مایوس کنیم و عده‌ای بگویند برای چه پای صندوق آرا بیاییم؟ چه کسی را انتخاب کنیم؟» روحانی پیش‌تر گفته بود که "مجلس خانه ملت است، نه خانه یک جناح".

وی شرکت در انتخاباتی که در شرایط نامطلوب و نابرابر صورت می‌گیرد را با انتخاب لباس در فروشگاه مقایسه کرد. او گفت اگرچه در این فروشگاه برای "فرزندتان آنچه ایده‌آل‌تان هست را پیدا نمی‌کنید، اما برای جلوگیری از سرماخوردگی فرزند خود" مجبور به خرید لباسی غیر ایده‌آل می‌شوید. روحانی افزود: «پس حضور در انتخابات هم کاری لازم است و ما در هر شرایط باید هفتم اسفند پای صندوق انتخابات برویم.»

زنان و انتخابات

روحانی از زنان خواست که فعالانه در انتخابات شرکت کنند. وی ضمن اشاره به نقش مهم زنان در به ثمر رساندن "انقلاب اسلامی" در سال ۵۷ گفت: «برخی می گفتند آیا زن می‌تواند در انتخابات شرکت کرده و رای بدهد و رای دادن زنان را به معنای نقش داشتن آنها در ولایت و تولیت و اداره جامعه می‌دانستند، حتی در آن دوره رفتن دختران به دبیرستان از سوی عده‌ای با موازین اسلامی منافات داشت چه برسد به این که دختران به دانشگاه بروند. اما بعد از پیروزی انقلاب امام (ره) راه را باز کردند.»

لایحه حق رای زنان در ایران در سال ۱۳۴۱ (۱۹۶۲میلادی) در هئیت دولت وقت به تصویب رسید. بر اساس این لایحه زنان برای اولین بار اجازه قانونی برای انتخابات شدن و انتخاب کردن یافتند. آیت‌الله روح‌الله خمینی در آن زمان با ارسال تلگرافی به محمدرضا شاه با سه بند لایحه از جمله "اعطای حق رای به زنان" مخالفت کرد.

روحانی در ادامه سخنان خود از خانه‌نشینی زنان انتقاد کرد و گفت: «ما تفکرات فمینیستی را قبول نداریم، اما تحجر را هم نمی‌پذیریم.»

شورای نگهبان صلاحیت تمامی کاندیداهای زن برای مجلس خبرگان را رد کرده است. بیش از۱۴۰۰ نامزد زن برای انتخابات مجلس شورای نیز ثبت‌نام کرده بودند که اکثر آنها با استناد به بندهای یک و سه ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شدند.

بندهای یادشده به ترتیب بر "اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی" و "ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه" تاکید می‌کنند.

فعالان حقوق زنان در کمپین "تغییر چهره مردانه مجلس" از تبعیضی که نهادهای تصمیم‌گیرنده نسبت به زنان اعمال می‌کنند، انتقاد کرده‌اند. این کمپین در پی سهیمه‌ی ۳۰ درصدی برای نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی است. با توجه به حذف گسترده داوطلبان زن، در این دوره مجلس شورای اسلامی نیز تنها می‌توان شاهد شمار انگشت‌شماری از نمایندگان زن در مجلس بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016