یکشنبه 18 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پژو برای بازگشت به ایران بیش از ٢٠٠ میلیون یورو غرامت می‌پردازد

رادیو فرانسه - به گفتۀ مدیرعامل ایران‌ خودرو، پژو طبق قراردادهای تازه‌ای که با ایران بسته، موظف به پرداخت ٢٠٠ میلیون یورو غرامت شده است. شرکت فرانسوی پژو از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد. پژو که بعد از تحریم‌ها به سرعت از ایران خارج شد، چند هزار نفر بیکار به جا گذاشت.

18916.jpg

هاشم یکه‌زارع ، مدیرعامل ایران خودرو گفت: «شرکت فرانسوی پژو در بهمن سال ١٣٩٠ ایران را ترک کرد و ما هم برای ادامۀ همکاری با این شرکت فرانسوی قراردادهای تنبیهی زیادی را لحاظ کردیم. نخست اینکه این شرکت موظف به پرداخت ٢٠٠ میلیون یورو به عنوان غرامت شد و از سوی دیگر سهم نهایی تجاری این شرکت تنها ١٥ درصد خواهد بود که رقم ناچیزی است».

پژو به دلیل وضع تحریم‌های بین‌المللی با عجله از ایران رفت و باعث ضررهای اقتصادی زیادی شد. یکی از دلایل خروج عجولانۀ پژو، سهم داشتن جنرال موتورز آمریکا در این مؤسسه بود که طبعاً مقتضیات تحریم را جدی‌تر می‌کرد. پژو در حالی از ایران رفت که قراردادش با ایران خودرو معتبر و الزام‌آور بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هاشم یکه‌زارع بدون این که مستقیماً از تحریم‌ها سخن بگوید توضیح داد که وضعیت ایران خودرو در دو سال قبل بحرانی بود. او گفت که ایران خودرو در سال ١٣٩٢ بدهی زیادی به شرکت‌های قطعه‌ساز داشت اما "با تغییر مدیریت، بیست‌هزار نیرویی که از شرکت‌های قطعه‌ساز به دلیل کاهش تولید اخراج شده بودند، به سر کار خود برگشتند".

بر اساس قرارداد تازه میان پژو و ایران خودرو، این دو یک شرکت تازه با ٤٠٠ میلیون یورو سرمایه تأسیس می‌کنند.

به گفتۀ یکه‌زارع، پژو ٨٠ میلیون یورو از بدهی‌های قبلی ایران خودرو را نایده گرفته و همچنین متعهد شده که معادل ٢٥ میلیون یورو قطعات مجانی به طرف ایرانی بدهد.
خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که بر اساس اظهارات آقای یکه‌زارع، ایران خودرو مجموعاً معادل ٤٢٧ میلیون یورو از پژو امتیاز گرفته است.

الیویه سالمون، سخنگوی پژو از اظهار نظر در بارۀ سخنان هاشم یکه‌زارع خودداری کرد و فقط گفت "قرارداد امضاشده برای هر دو طرف متعادل است".

قرار است که اتومبیل‌های جدید پژو از سال ٢٠١٧ وارد بازار ایران شوند. به گفتۀ مدیرعامل ایران خودرو «مدل ٢٠٠٨ اولین محصولی است که پژو در ایران تولید خواهد کرد». او پیش‌بینی کرد که این مدل پژو به قیمت ٧٧ میلیون تومان عرضه شود.

او بهای پژو ٣٠١ را ٥٨ میلیون تومان و بهای پژو ٢٠٨ را ٦٨ میلیون تومان پیش‌بینی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016