سه شنبه 20 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فعالان سیاسی اصولگرا از لیست ائتلاف اصولگرایان گفتند: پنج نفر بیشتر از این لیست رای نمی آورند

فرارو- بالاخره لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان در شهر تهران منتشر شد و همانطور که پیش از این گفته می شد وزن جبهه پایداری، رهپویان و جمعیت ایثارگران در این لیست نسبت به دیگر جریان های اصولگرا بسیار سنگین تر است. این در حالی است که از جبهه ایستادگی (نزدیک به محسن رضایی) هیچ کاندیدایی در این لیست وجود ندارد و از جریان نزدیک به قالیباف تنها یک نامزد در لیست قرار گرفته است. بدین ترتیب جریان های که به نواصولگرایی معروف هستند نسبت به جریان های سنتی اصولگرا همچون موتلفه، جامعه روحانیت مبارز و حتی جریان های مدرن تر همچون جبهه ایستادگی و جمعیت پیشرفت و عدالت حضور پررنگ تری در لیست دارند. شایان ذکر است جریان آقای لاریجانی (رهروان ولایت) هم که از ابتدا وارد مسیر ائتلاف با اصولگرایان نشده بود و افرادی همچون علی مطهری نیز قصد دارند لیست جداگانه ای ارائه کنند. آیا این لیست به واقع ظرفیت تمام جریان های اصولگرا در کشور است؟ آیا اجماع و وحدتی که اصولگرایان از آن صحبت می کردند در این لیست متبلور شده است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۵ نفر بیشتر از این لیست رای نمی آورند
حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز و فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو گفت: «اصولگرایان برای حضور افراد در انتخابات شاخص هایی داشتند که بارها اعلام شد. اینکه لیست باید قابل دفاع باشد و افرادی باشند که شاخص های اصولگرایی در آنها رعایت شده باشد نه اینکه وابستگی جناحی و گروهی داشته باشند.»

وی ادامه داد: «نامزدهای اصولگرا باید در عین پاک دست بودن، مبارزه با مفاسد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را سرلوحه خود قرار دهند و پایبند به اصول هشت گانه اصولگرایان و مدافع تفکر اصولگرایی در مجلس باشند.»

وی افزود: «به نظر من این لیست قابل دفاع نیست و بهتر بود کسانی که حتی شانس رای آوری نداشتند اما به لیست ارزش می دادند در لیست قرار می گرفتند.»

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «اصولگرایان باید فاصله خود را با تفکرات احمدی نژاد مشخص کنند. اصولگرایی احمدی نژاد با اصولگرایی ما خیلی تفاوت دارد.»

کنعانی مقدم درباره خصوصیات لیست ائتلاف اصولگرایان گفت: «یک خاصیت این لیست این است اصولگرایان با هم تفاهم کردند و اگر کسانی که خارج از لیست هستند انصراف بدهند شانس این لیست افزایش خواهد یافت.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزن نامزدهای جبهه پایداری، ایثارگران و رهپویان در این لیست نسبت به دیگر جریان های اصولگرا بیشتر است؟، گفت: «چون اینها از دو سال قبل جلساتی برای انتخابات شکل دادند و در واقع ظرف این آش را اینها آماده کردند و قطعا کسانی که وارد این ظرف شدند هم از اینها بودند و از دیگران به عنوان چاشنی این آش استفاده کردند.»

وی افزود: «اما من امیدوارم این آش یک وجب روغن رویش باشد و به نظر من ۵ نفر بیشتر از این لیست رای نمی آورند.»

ظرفیت آن جمع همینقدر بود
اما علی دورانی قائم مقام جمعیت پیشرفت و عدالت و فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو گفت: «ائتلاف اصولگرایان بر اساس مسیری شکل گرفت که منطق آن درست بود؛ یعنی اینکه اصولگرایان دور هم بنشینند و بر اساس حداقل ها ائتلاف کنند؛ اما ما انتظار داشتیم که لیست اصولگرایان بهتر از این باشد و افراد توانمندتر و کارآمدتری معرفی کنند که ظاهرا شرایط انها اقتضاء نمی کرده که این ایده آل روی دهد و توان و ظرفیت آن جمع همینقدر بوده است.»

وی با بیان اینکه انتظار این بود که از ظرفیت اصولگرایی بهتر استفاده شود و نمود آن در لیست دیده شود گفت: «اما متاسفانه این اتفاق روی نداد و توان آن جمعی که نشستند و این لیست را معرفی کردند در همین حد بود.»

وی افزود: «البته ورود ما به فرایند ائتلاف قبیله گرایی و سهم خواهانه نبوده است اما انتظار داشتیم لیست بر اساس شایسته سالاری بسته شود تا با کامل بودن خود بتواند آرای بیشتری را جذب کند.»

رئیس ستاد انتخابات جمعیت پیشرفت و عدالت در پاسخ به این سوال که آیا اکنون این لیست بر اساس شایسته سالاری بسته نشده است؟، گفت: «عمدا نمی خواهم چنین چیزی بگویم. به هر حال جامعه قضاوت خواهد کرد که این لیست چقدر توانمند است. اما ظرفیت اصولگرایی با ظرفیت آن جمع که این لیست را معرفی کردند متفاوت است.»

دورانی در پاسخ به این سوال که چرا وزن جریان هایی مانند جبهه پایداری، رهپویان و ایثارگران نسبت به دیگر جریان های سیاسی اصولگرا در این لیست سنگین تر است؟، گفت: «با خوش بینی باید گفت آن جمع که آنجا بودند این برداشت را داشتند که اینها می توانند آرای بیشتری را کسب کنند و گرنه منطق دیگری نمی تواند داشته باشد؛ چراکه قطعا لیست را برای شکست نبستند و نگاه آنها این بوده که این لیست رای می اورد.»

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا شما هم معتقدید این لیست در انتخابات رای خواهد آورد؟، گفت: «نمی خواهم در این باره اظهار نظر کنم و پاسخ به این سوال را به آرای مردم محول می کنم. اما تاکید می کنم که افرادی که آنجا بودند بیشتر از این ظرفیت نداشتند و نتیجه هم این لیست شده است.»

ترجیح می دهم سکوت کنم
احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار و عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در تماسی که خبرنگار فرارو با وی داشت عنوان کرد به دلایلی تمایل به صحبت در این زمینه ندارد و ترجیح می دهد سکوت کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016